Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań jakościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-SODL-MBJ
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody badań jakościowych
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na semestrze 4 socjologii I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 przekazanie wiedzy z zakresu metod badan jakościowych w naukach społecznych, ze szczególnym naciskiem na socjologię


C2 rozwinięcie umiejętności konceptualizacji problematyki badawczej w języku socjologii interpretatywnej, humanistycznej, krytycznej


C3 rozwinięcie umiejętności przygotowywania jakościowych projektów badawczych


C4 rozwinięcie umiejętności interpretacji socjologicznej

C5 rozwinięcie umiejętności krytycznej oceny jakościowych prac empirycznych w naukach społecznych


C6 rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Wybrane techniki i metody zbierania i analizy danych jakościowych; badania terenowe, obserwacja, wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe itd., teoria ugruntowana, fenomenologia, semiotyka, hermeneutyka

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie kluczowych podejść socjologii jakościowej i ich założeń oraz podstawowych jakościowych metod zbierania danych i najważniejszych rodzajów analizy jakościowej w naukach społecznych

Literatura:

Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000

Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000

Kostera M., Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Warszawa 2003

Kvale S., InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok 2004

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Treści

programowe Opis

Metody badań jakościowych Odniesienie

do efektów

kształcenia

TK_01 Ilość i jakość jako kategorie. Koncepcje badań jakościowych. MBJ_01

TK_02 Podstawowe różnice między podejściem pozytywistycznym i interpretatywnym MBJ _05, MBJ _06, MBJ _07, MBJ _08, MBJ _10

TK_03 Techniki zbierania danych jakościowych: . badania terenowe MBJ_09, MBJ_10

TK_04 Techniki zbierania danych jakościowych: wywiady grupowe

MBJ _10

TK_05 Techniki zbierania danych jakościowych: techniki projekcyjne MBJ _03

TK_06 Techniki zbierania danych jakościowych: dokumenty osobiste MBJ _02

TK_07 Techniki zbierania danych jakościowych: dane wizualne MBJ _02

TK_08 Metody analizy danych: teoria ugruntowana. Analiza fenomenologiczna MBJ _01, MBJ _04

TK_09 Metody analizy danych analiza semiotyczna i hermeneutyczna MBJ _01

TK_10 Metody analizy danych: analiza dyskursu, etnometodologia, analiza konwersacyjna, analiza dokumentarna MBJ _01

TK_11 Metody analizy danych: programy komputerowe wspomagające jakościową analizę danych MBJ _08, MBJ _10

Metody i kryteria oceniania:

Nazwa modułu (przedmiotu): Metody badań jakościowych

Symbol efektu kształcenia dla modułu * Symbol treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć# Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia

MBJ _01 TP_01, TP_04, TP_08, TP_09,

TP_10 wykład P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki

F – dyskusja, obserwacja

MBJ _02 TP_06, TP_07 wykład P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki

MBJ _03 TP_05 wykład F – dyskusja, obserwacja

EK_04 TP_08 wykład P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki

MBJ _05 TP_02 wykład, konwersatoria F – dyskusja, obserwacja

MBJ _06 TP_02 wykład, konwersatoria P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki

MBJ _07 TP_03 wykład, konwersatoria P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki

MBJ _08 TP_02, TP_11 wykład, konwersatoria F – dyskusja, obserwacja

MBJ _09 TP_03 wykład, konwersatoria F – dyskusja, obserwacja

MBJ _10 TP_03, TP_11 wykład, konwersatoria P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)