Metody badań jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-SODL-MBJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań jakościowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty na semestrze 4 socjologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 przekazanie wiedzy z zakresu metod badan jakościowych w naukach społecznych, ze szczególnym naciskiem na socjologię C2 rozwinięcie umiejętności konceptualizacji problematyki badawczej w języku socjologii interpretatywnej, humanistycznej, krytycznej C3 rozwinięcie umiejętności przygotowywania jakościowych projektów badawczych C4 rozwinięcie umiejętności interpretacji socjologicznej C5 rozwinięcie umiejętności krytycznej oceny jakościowych prac empirycznych w naukach społecznych C6 rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Wybrane techniki i metody zbierania i analizy danych jakościowych; badania terenowe, obserwacja, wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe itd., teoria ugruntowana, fenomenologia, semiotyka, hermeneutyka |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie kluczowych podejść socjologii jakościowej i ich założeń oraz podstawowych jakościowych metod zbierania danych i najważniejszych rodzajów analizy jakościowej w naukach społecznych |
Literatura: |
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000 Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000 Kostera M., Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Warszawa 2003 Kvale S., InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok 2004 Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007 Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Treści programowe Opis Metody badań jakościowych Odniesienie do efektów kształcenia TK_01 Ilość i jakość jako kategorie. Koncepcje badań jakościowych. MBJ_01 TK_02 Podstawowe różnice między podejściem pozytywistycznym i interpretatywnym MBJ _05, MBJ _06, MBJ _07, MBJ _08, MBJ _10 TK_03 Techniki zbierania danych jakościowych: . badania terenowe MBJ_09, MBJ_10 TK_04 Techniki zbierania danych jakościowych: wywiady grupowe MBJ _10 TK_05 Techniki zbierania danych jakościowych: techniki projekcyjne MBJ _03 TK_06 Techniki zbierania danych jakościowych: dokumenty osobiste MBJ _02 TK_07 Techniki zbierania danych jakościowych: dane wizualne MBJ _02 TK_08 Metody analizy danych: teoria ugruntowana. Analiza fenomenologiczna MBJ _01, MBJ _04 TK_09 Metody analizy danych analiza semiotyczna i hermeneutyczna MBJ _01 TK_10 Metody analizy danych: analiza dyskursu, etnometodologia, analiza konwersacyjna, analiza dokumentarna MBJ _01 TK_11 Metody analizy danych: programy komputerowe wspomagające jakościową analizę danych MBJ _08, MBJ _10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Nazwa modułu (przedmiotu): Metody badań jakościowych Symbol efektu kształcenia dla modułu * Symbol treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć# Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia MBJ _01 TP_01, TP_04, TP_08, TP_09, TP_10 wykład P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki F – dyskusja, obserwacja MBJ _02 TP_06, TP_07 wykład P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki MBJ _03 TP_05 wykład F – dyskusja, obserwacja EK_04 TP_08 wykład P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki MBJ _05 TP_02 wykład, konwersatoria F – dyskusja, obserwacja MBJ _06 TP_02 wykład, konwersatoria P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki MBJ _07 TP_03 wykład, konwersatoria P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki MBJ _08 TP_02, TP_11 wykład, konwersatoria F – dyskusja, obserwacja MBJ _09 TP_03 wykład, konwersatoria F – dyskusja, obserwacja MBJ _10 TP_03, TP_11 wykład, konwersatoria P – ocena raportu i krytycznej recenzji książki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.