Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Eksploracja danych zastanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-SODL-EDZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Eksploracja danych zastanych
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na semestrze 3 socjologii I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

socjologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie wiedzy z zakresu wyszukiwania, archiwizowania, analizowania i prezentowania danych zastanych

2. Rozwinięcie zdolności wykorzystywania kategorii teoretycznych do tworzenia praktycznych scenariuszy przetwarzania danych

3. Zapoznanie z aplikacyjnymi zastosowaniami wiedzy społeczno-kulturowej, jako uzupełnieniem kompetencji technicznych przy analizie danych

4. Wyrobienie umiejętności posługiwania się narzędziami sieciowymi i oprogramowaniem służącym poszukiwaniu danych

5. Przygotowanie do krytycznego stosowania w praktyce wiedzy z zakresu metodyki pozyskiwania informacji oraz tworzenia danych

6. Rozwinięcie umiejętności pracy przy tworzeniu, eksplorowaniu i wyszukiwaniu różnorodnych zestawów danych (baz, repozytoriów, sieci, etc.)


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza w zakresie obsługi komputera.

Wiedza z "Podstaw socjologii" i "Współczesnych obszarów badań socjologicznych".


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

https://drive.google.com/drive/folders/0B39qvm-sPOF0UElYX3ZYVjk3bmc?usp=sharing

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Konwersatorium, praca indywidualna z użyciem komputera w trakcie zajęć i między zajęciami, praca w małych grupach w trakcie zajęć, wspólne ćwiczenia na komputerze.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą szeroko rozumianej eksploracji danych zastanych: od formułowania problemu badawczego, poprzez wybór typów danych zastanych i ich źródeł, przeszukiwanie, magazynowanie, indeksowanie zasobów oraz ich współdzielenie, krytyczną selekcję, czyszczenie/transformację/konsolidację danych, aż po poszukiwanie wzorów, interpretację i prezentację wyników. Dostarczają umiejętności analitycznych oraz rozwijają umiejętność wykorzystania oprogramowania i Internetu do eksploracji danych zastanych: katalogów i wyszukiwarek, menedżerów bibliografii, programów do pobierania danych z internetu, programów do wizualizacji danych i tworzenia map.

Pełny opis:

TK_01 . Dane, informacja, wiedza, big data – podstawowe pojęcia określające granice zajęć i relacje między nimi; typy danych zastanych oraz rodzaje ich analizy, przykłady analiz

TK_02. Krytyczna analiza istniejących opracowań, analiza danych źródłowych różnego typu, najczęstsze pułapki związane z ich opracowywaniem

TK_03. Wyszukiwarki internetowe i inne narzędzia do pozyskiwania danych w Internecie: historia, kontekst kulturowy, mechanizm działania, techniki używania

TK_04. Eksploracja istniejących opracowań i literatury: katalogi, bazy, wyszukiwarki

TK_05. Programy i platformy do zarządzania danymi, literaturą i bibliografią, obsługa Zotero

TK_07. Eksploracja surowych danych: archiwa i repozytoria danych oraz mapy

TK_08. Media społecznościowe: eksploracja grafów i sieci

TK_09. Media społecznościowe: pobieranie i eksploracja treści

TK_10. Uczenie maszynowe i data mining – podstawy i przykłady zastosowań

TK_11. Oprogramowanie komputerowe wspierające eksplorowanie i analizę danych, z naciskiem na dane jakościowe

TK_12. Techniki i narzędzia wizualizacji danych

Literatura:

Literatura jest co roku aktualizowana, poniższy wykaz jest więc jedynie orientacyjny.

• Analiza danych zastanych: przewodnik dla studentów, red. Marta Makowska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013.

• Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier, Big data: rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, MT Biznes, Warszawa 2014.

• Alexander Halavais, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

• W. Bruce Croft, Donald Metzler, Trevor Strohman, Search Engines. Information Retrieval in Practice, 2015

• Mark Levene, An Introduction to Search Engines and Web Navigation, Wiley, New Jersey 2010

• Agata Fronczak, Piotr Fronczak, Świat sieci złożonych: od fizyki do Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

• Toby Segaran, Nowe usługi 2.0. Przewodnik po analizie zbiorów danych, Helion, Gliwice 2014.

• Tadeusz Morzy, Eksploracja danych. Metody i algorytmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

• Mirosława Lasek, Data mining. Zastosowania w analizach i ocenach klientów bankowych, Oficyna wydawnicza „Zarządzanie i finanse, Warszawa 2002

• Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

• Jakub Niedbalski, Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych (CAQDAS) w projektowaniu i prowadzeniu badań, „Nauka i szkolnictwo wyższe”, 1/2013, s.185-202.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:

- potrafi dobierać odpowiednie narzędzia sieciowe do pozyskiwania określonych danych

- zna podstawowe rodzaje danych i techniki ich przetwarzania

rozróżnia podstawowe mechanizmy wykorzystywania danych w socjologii

- planuje i tworzy scenariusze wyszukiwania i przetwarzania danych

potrafi w komplementarny korzystać z wiedzy informatycznej i społeczno-kulturowej w pracy z danymi

- kreatywnie podchodzi do eksplorowania danych zastanych

- jest świadomy/a przydatności i otwarty na konieczność wykorzystywania wiedzy z zakresu innych dyscyplin nauki

- potrafi zaadaptować uzyskaną wiedzę w trakcie realizacji badań empirycznych

- pozostaje wrażliwy/a na krytyczny i rzetelny dobór informacji

potrafi postępować zgodnie z wymogami prawnymi i zasadami etycznymi odnoszącymi się do pracy z danymi zastanymi

Metody i kryteria oceniania:

1. Realizacja zadań domowych wymagających użycia komputera.

2. Test końcowy: wykonanie zadań z użyciem komputera i/lub przygotowanie raportu z wykonania procesu eksploracji danych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)