Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-PCDL-POS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.5
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 semestru pracy socjalnej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | praca socjalna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Posiada wiedzę o różnorodnych ujęciach opisujących struktury, procesy i zjawiska społeczne. Zna podstawowe teorie socjologiczne opisujące podstawowe aspekty życia społecznego. Posługuje się terminologią socjologiczną określającą podstawowe procesy społeczne. Rozumie i wyjaśnia przyczyny i następstwa zmian społecznych Analizuje podstawowe wyznaczniki struktury społecznej. Potrafi wskazać na kulturowe aspekty życia społecznego. Rozumie zasady zachowań zbiorowych. Potrafi charakteryzować różne przejawy życia społecznego. Analizuje współczesne zjawiska i procesy społeczne w odniesieniu do teorii i koncepcji socjologicznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy z zakresu wybranej tematyki dotyczącej podstaw socjologii. Rozwinięcie zdolności wykorzystywania pojęć i teorii powstałych na gruncie socjologii. Nabycie umiejętności precyzyjnego używania kategorii socjologicznych. Wyrobienie umiejętności różnorodnego spojrzenia na procesy i zjawiska społeczne. Wyrobienie umiejętności analizy życia społecznego. |
Pełny opis: |
I. Socjologia, przedmiot zainteresowania socjologii. Metodologia socjologii. Wiedza społeczna a socjologia. Przedmiot socjologii. Paradygmat. II. Grupy społeczne. Interakcje społeczne. Małe grupy jako elementy mikrostruktury społecznej. Typologia grup społecznych. Grupy odniesienia. III. Socjalizacja, osobowość, postawy. (analiza dokumentu, analiza treści) Perspektywy teoretyczne. Czynniki socjalizacji. Socjalizacja a wychowanie. Socjalizacja jako proces. IV. Role społeczne. Teorie roli w różnych ujęciach. Konflikt ról, dystans do roli, branie na siebie roli innego. V. Kultura. Pojęcia kultury w socjologii. Wartościujące i niewartościujące rozumienie kultury. Subkultura i kontrkultura. Ciągłość kulturowa. Dystans kulturowy. Dynamika zjawisk kultury. VI. Kultura masowa. Homogenizacja. VII. Zagadnienia konfliktu w socjologii. VIII. Integracja i dezintegracja społeczna. Patologia. Problemy adaptacji jednostek. Kontrola społeczna. Reakcja społeczna. IX. Instytucje totalne. X. Naznaczanie społeczne. Rodzaje i system naznaczania. Funkcje naznaczania społecznego. XI. Zachowania zbiorowe. Rodzaje zachowań zbiorowych. Ruchy społeczne i ich rodzaje. Zachowania zbiorowe jako przyczyny zmian społecznych. XII. Skandal. Proroctwo. XIII. Obcy a Inny. Obcy w grupie. XIV. Pozycja społeczna, status, prestiż. XV. Edukacja a nierówności społeczne. |
Literatura: |
Berger P., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 1995. Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002. Goodman N. Wstęp do socjologii, Poznań 1997. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. S. Ossowski, O osobliwościach nauk społecznych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Poznanie podstawowych dla socjologii zagadnień i nabycie umiejętności poprawnego stosowania pojęć i definicji z zakresu podstaw socjologii, |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny testowy zawierający pytania otwarte i zamknięte. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.