Metodologia nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-PCDL-MET |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.5
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 semestru pracy socjalnej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy niezbędnej do rozumienia podstawowych problemów metodologicznych współczesnych nauk społecznych. Ukształtowanie umiejętności dostrzegania ograniczeń poznawczych nauk społecznych. Ukształtowanie umiejętności dostrzegania skutków przyjęcia określonej orientacji badawczej. Przygotowanie do interpretowania wyników badań socjologicznych. Przygotowanie do wykorzystania wyników badań socjologicznych. Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone zadania. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Kurs wprowadza podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminy z zakresu metodologii nauk społecznych. Istota metodologii socjologii na tle metodologii nauk społecznych. Paradygmaty uprawiania socjologii - pojęcie nauki i teorii. Specyfika przedmiotu socjologii. Scjentyzm i humanizm. Naturalizm - antynaturalizm. Holizm - indywidualizm. Główne stanowiska w ujmowaniu rzeczywistości społecznej: interpretacja przyczynowa i teleologiczna. Indukcjonizm- dedukcjonizm. Metoda idealizacji i konkretyzacji. Orientacja - procedura - metoda - technika. Rodzaje badań socjologicznych. Problemy badawcze i hipotezy. Konceptualizacja przedmiotu, operacjonalizacja wielkości. Pomiar (nominalny, porządkowy, interwałowy, ilorazowy). Czynnik a wielkość. Zmienna i pojęcie. Pojęcia i wskaźniki. Reprezentatywność statystyczna i typologiczna. Dobór próby - losowy i nielosowy. Podejście funkcjonalne i strukturalistyczne. Związki i zależności. Formalna charakterystyka związków oraz zdań o nich orzekających. |
Pełny opis: |
Studenci 1) nabywają podstawową wiedzę z zakresu metodologii nauk społecznych, zwłaszcza specyfiki tej metodologii w nawiązaniu do jej przedmiotu oraz schematów postępowania badawczego, a także umiejętność oceny przyjętych sposobów interpretacji regularności (przyczynowa, funkcjonalistyczna, teleologiczna itp.) oraz rozpoznawania konsekwencji różnych sposobów uprawiania socjologii; 2) rozumieją konsekwencje przyjęcia określonych orientacji badawczych (scjentyzm-humanizm); 3) posiadają umiejętność sformułowania problemów i hipotez badawczych, doboru próby, zastosowania wskaźników, wnioskowania. |
Literatura: |
E.. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003 (wskazane rozdziały). G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii empirycznych badań socjologicznych, Kraków 1980 (wybrane rozdziały). S. Nowak,.Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1985 (wskazane rozdziały). R. Suchocka, B.Suchocki, J. Walkowiak, Techniki pomiaru w socjologii, Poznań 1985 (wskazane rozdziały). K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych, Warszawa 2000 (wskazane rozdziały) P. Sztompka, Teoria i wyjaśnianie. Z metodologicznych problemów socjologii, Warszawa 1973 (wskazane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Rozumie podstawowe problemy metodologiczne współczesnej nauki, ze szczególnym uwzględnieniem nauk społecznych 2. Prawidłowo charakteryzuje specyfikę socjologii w systemach klasyfikacji nauk 3. Potrafi dostrzec relację między teorią a badaniami empirycznymi 4. Dostrzega poznawcze ograniczenia nauk społecznych 5. Rozumie konsekwencje przyjęcia określonej orientacji badawczej 6. Interpretuje wyniki badań socjologicznych 7. Prawidłowo dobiera wskaźniki 8. Umie określić poziom pomiaru 9. Umie zastosować schematy wyjaśniania i przewidywania 10. Potrafi być odpowiedzialny za powierzone mu zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: oceny pracy indywidualnej i zespołowej, ocena przygotowywanych prezentacji i udziału w dyskusji, kolokwia pisemne, egzamin pisemny. Kryteria oceniania: 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.