Tradycja w procesach kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDU-TPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Tradycja w procesach kulturowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty na 4 semestrze kulturoznawstwa II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo. |
Cele kształcenia: | C.1. Zapoznanie studentów z pojęciami i koncepcjami tradycji funkcjonującymi w refleksji nad kulturą i ich rolą poznawczą w teoretycznych opisach i naukowym wyjaśnianiu trwania, kontynuowania i dynamiki kultury). C.2. Wskazanie i charakterystyka teoretyczna wewnątrzkulturowych i zewnętrznych czynników i konsekwencji zmian kulturowych ujmowane jako proces detradycjonalizacji kultury. C.3. Uświadomienie słuchaczom, że w zależności od sposobu rozumienia tradycji różnie ujmuje się rolę tradycji w procesie zmian kultury, wskazuje na jej znaczenie w utrwalaniu ładu kulturowego i zmian kultury: opór wobec innowacji kulturowych, działań modernizacyjnych istniejącego porządku kulturowego (tradycjonalizm). |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie prowadzi się zajęć zdalnych. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość wiedzy z zakresu dotychczasowego kształcenia na kierunkach humanistycznych i społecznych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura przedmiotu - biblioteki, zasoby internetowe. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład problemowy. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć z nauczycielem - 30 Przygotowanie do zajęć- 10 Czytanie wskazanej literatury - 40 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia - 10 SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Skrócony opis: |
Tradycja jest pojęciem powszechnie stosowanym w dyskursie potocznym i naukowym służącym do opisu trwania, przekazywania i dynamiki kultury. W najszerszym ujęciu tradycja to kultura zastana i z tego punktu widzenia procesy zmian polegają na przekształcaniu tradycji pod wpływem czynników wewnąrzkulturowych (związanych z pojawianiem się innowacji kulturowych związanych z aktywnością uczestników danej społeczności) i zewnętrznych będących wynikiem kontaktów kulturowych z innymi wspólnotami kulturowymi bądź niekiedy z procesami przyrodniczymi (klęski żywiołowe). Interesujące dla badacza kultury są procesy dyfuzji kulturowej wprowadzającymi obce elementy kultury, które są adaptowane w oryginalnej postaci lu przekształcane. Różne są postawy członków grup kulturowych wobec zmieniającego się ładu kulturowego: od postaw afirmatywnych po większy lub mniejszy opór. Radykalne zmiany kultury zastanej powodują stan psychokulturowy zwany "szokiem kulturowym". |
Pełny opis: |
1. Tradycja – dziedzictwo kulturowe – podłoże historyczne. Analiza pojęć i koncepcji. Tradycja jako kontynuacja kultury. Tradycja a tradycjonalizm 2. Społeczeństwa tradycyjne. Tworzenie tradycji – „tradycja wynaleziona”. 3. Zmiana kulturowa jako proces przekształcania tradycji. Tradycja a modernizacja kultury. 4. Czynniki zmian kultury: A. Czynniki wewnętrzne (endogenne): ewolucja kultury, transmisja (opad) kultury, procesy żywiołowe, witalizm i rewitalizacja kulturowa, aktywność instytucji, grup społecznych i jednostek. Czynniki zewnętrzne (egzogenne): kontakt kulturowy, zderzenie kultur, dyfuzja kultury, akulturacja (transkulturacja), amalgamacja, akomodacja, adaptacja a asymilacja kulturowa. 5. Skutki kulturowe zmiany tradycji: detrybalizacja, dezintegracja kulturowa, (dysforia), dysharmonia kulturowa, synkretyzm kulturowy, regresja kulturowa, innowacja i nowość w kulturze, pluralizm kulturowy. 6. Jednostka i społeczeństwo wobec radykalnych zmian tradycji. Opór i szok kulturowy. |
Literatura: |
Angutek Dorota, tradycje wytworzone w rodzącej się ponowoczesności w Polsce, Epigram, Bydgoszcz 2018. Grad Jan, Tradycja jako „kultura ukryta”, w: Skrytość kultury, pod red. K. Zamiary, WF Humaniora, Poznań 2001. Grad Paweł, O pojęciu tradycji. Studium Kultury pamięci, Warszawa 2017. Hobsbawm Eric, Wprowadzenie. Wynajdowanie tradycji, w: Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, Wyd. UJ, Kraków 2008, s. 9-24. Eller Jack David, Dynamika kulturowa: ciągłość i zmiana, w: Eller Jack David, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Wyd. UJ, Kraków 2012, s. 367-394. Kempny Marian, Tradycja wobec zmiany: do czego tradycja kulturowa może służyć badaczom transformacji? w: M. Buchowski Michał (red.) Oblicza zmiany. Antropologia wobec współczesnych. Malinowski Bronisław, Kultura i jej przemiany, WNPWN, Warszawa 2000. Nowicka Ewa, Pojęcia służące do badania dynamiki zjawisk kultury, w: E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, WN PWN, Warszawa 1991, s. 102-111. transformacji społeczno-kulturowych, Międzychód 1996. Paluch Andrzej, Konflikt, modernizacja i zmiana społeczna. Analiza i krytyka teorii funkcjonalnej, PWN, Warszawa 1976. Posern-Zieliński Aleksander, Ewolucja i adaptacja kultury we współczesnej antropologii, w: Materiały z konferencji „Metodologiczne aspekty badań ewolucji biokulturowej, „Przegląd Antropologiczny” T. 44, 1978, z. 1. S. 141-156. Szacki Jerzy, Tradycja. Przegląd problematyki, Warszawa 1971. Tradycja i nowoczesność, Czytelnik, Warszawa 1984. |
Efekty uczenia się: |
1. KUDU-TPK Zna i rozumie koncepcje kultury, którą stosuje w perspektywie interdysycyplinarnej K_W01 2. KUDU-TPK Zna i rozumie terminologię oraz koncepcje dotyczące relacji i procesów zachodzących w kulturze, które potrafi zastosować do opisu praktyk kulturowych K_W02 3. KUDU-TPK Potrafi integrować, krytycznie intepretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych K_U01. 4. KUDU-TPK Potrafi określać znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji K_U02. 5. KUDU-TPK Jest gotów do wyjaśniania istotnych zjawisk w kulturze: konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe wynikające z tradycji i zmian kulturowych K_K03. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Kolokwium ustne Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): Student opanował wiedzę wyczerpującą treści kształcenia założone w programie przedmiotu, zna w stopniu wysoce zadowalającym teoretyczną problematykę funkcjonowania tradycji, wymagany aparat pojęciowy, posiada wystarczającą wiedzę teoretyczną i faktograficzną i potrafi aplikować ją w wyjaśnianiu współczesnych konfliktów społecznych, etnicznych i religijnych oraz przemian obyczajowe wynikających z tradycji i zmian kulturowych. dobry plus (+db; 4,5): Student posiada bardzo szeroki zakres wiedzy obejmujący treści kształcenia, zna w stopniu wysoce zadowalającym teoretyczną problematykę funkcjonowania tradycji, wymagany aparat pojęciowy, posiada wystarczającą wiedzę teoretyczną i faktograficzną i potrafi aplikować ją w wyjaśnianiu współczesnych konfliktów społecznych, etnicznych i religijnych oraz przemian obyczajowe wynikających z tradycji i zmian kulturowych. dobry (db; 4,0): Student posiada szeroki zasób wiedzy, z pewnymi niedostatkami w porównaniu z zakresem treści kształcenia, zadowalającą znajomość teoretycznej problematyki funkcjonowania tradycji, wymagany aparat pojęciowy i wiedzę teoretyczną i faktograficzną w zakresie pozwalającym na adekwatne wyjaśnianie konfliktów społecznych, etnicznych i religijnych oraz przemian obyczajowe wynikających z tradycji i zmian kulturowych. dostateczny plus (+dst; 3,5): Student posiada zadowalający ogólnie zasób wiedzy z zakresy teoretycznej problematyki funkcjonowania tradycji, opanował wymaganą terminologię i ma odpowiednią wiedzę teoretyczną i faktograficzną, by móc w miarę trafnie rozpoznawać i wyjaśniać zjawiska i procesy zachodzące pod wpływem tradycji i zmian kulturowych. dostateczny (dst; 3,0): Student posiada wiedzę w zakresie niezbędnym dla uzyskania założonych w programie przedmiotu efektów kształcenia, pozwalającą na wykorzystywanie pojęć i zagadnień teoretycznych oraz wiedzy faktograficznej dla rozpoznania i w miarę adekwatnej charakterystyki zjawisk zachodzących pod wpływem tradycji i zmian kulturowych. niedostateczny (ndst; 2,0): Student ma zasadnicze braki w wymaganej wiedzy teoretycznej i faktograficznej, uniemożliwiające osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się praktyk zawodowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.