Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycja w procesach kulturowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDU-TPK
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tradycja w procesach kulturowych
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na 4 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo.

Cele kształcenia:

C.1. Zapoznanie studentów z pojęciami i koncepcjami tradycji funkcjonującymi w refleksji nad kulturą i ich rolą poznawczą w teoretycznych opisach i naukowym wyjaśnianiu trwania, kontynuowania

i dynamiki kultury).

C.2. Wskazanie i charakterystyka teoretyczna wewnątrzkulturowych i zewnętrznych czynników

i konsekwencji zmian kulturowych ujmowane jako proces detradycjonalizacji kultury.

C.3. Uświadomienie słuchaczom, że w zależności od sposobu rozumienia tradycji różnie ujmuje się rolę tradycji w procesie zmian kultury, wskazuje na jej znaczenie w utrwalaniu ładu kulturowego i zmian kultury: opór wobec innowacji kulturowych, działań modernizacyjnych istniejącego porządku kulturowego (tradycjonalizm).


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie prowadzi się zajęć zdalnych.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość wiedzy z zakresu dotychczasowego kształcenia na kierunkach humanistycznych i społecznych.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura przedmiotu - biblioteki, zasoby internetowe.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład problemowy.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć z nauczycielem - 30

Przygotowanie do zajęć- 10

Czytanie wskazanej literatury - 40

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia - 10


SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3




Skrócony opis:

Tradycja jest pojęciem powszechnie stosowanym w dyskursie potocznym

i naukowym służącym do opisu trwania, przekazywania i dynamiki kultury. W najszerszym ujęciu tradycja to kultura zastana i z tego punktu widzenia procesy zmian polegają na przekształcaniu tradycji pod wpływem czynników wewnąrzkulturowych (związanych z pojawianiem się innowacji kulturowych związanych z aktywnością uczestników danej społeczności) i zewnętrznych będących wynikiem kontaktów kulturowych z innymi wspólnotami kulturowymi bądź niekiedy z procesami przyrodniczymi (klęski żywiołowe). Interesujące dla badacza kultury są procesy dyfuzji kulturowej wprowadzającymi obce elementy kultury, które są adaptowane w oryginalnej postaci lu przekształcane. Różne są postawy członków grup kulturowych wobec zmieniającego się ładu kulturowego: od postaw afirmatywnych po większy lub mniejszy opór. Radykalne zmiany kultury zastanej powodują stan psychokulturowy zwany "szokiem kulturowym".

Pełny opis:

1. Tradycja – dziedzictwo kulturowe – podłoże historyczne. Analiza pojęć

i koncepcji. Tradycja jako kontynuacja kultury. Tradycja a tradycjonalizm

2. Społeczeństwa tradycyjne. Tworzenie tradycji – „tradycja wynaleziona”.

3. Zmiana kulturowa jako proces przekształcania tradycji. Tradycja a modernizacja kultury.

4. Czynniki zmian kultury: A. Czynniki wewnętrzne (endogenne): ewolucja kultury, transmisja (opad) kultury, procesy żywiołowe, witalizm i rewitalizacja kulturowa, aktywność instytucji, grup społecznych i jednostek. Czynniki zewnętrzne (egzogenne): kontakt kulturowy, zderzenie kultur, dyfuzja kultury, akulturacja (transkulturacja), amalgamacja, akomodacja, adaptacja a asymilacja kulturowa.

5. Skutki kulturowe zmiany tradycji: detrybalizacja, dezintegracja kulturowa, (dysforia), dysharmonia kulturowa, synkretyzm kulturowy, regresja kulturowa, innowacja i nowość w kulturze, pluralizm kulturowy.

6. Jednostka i społeczeństwo wobec radykalnych zmian tradycji. Opór i szok kulturowy.

Literatura:

Angutek Dorota, tradycje wytworzone w rodzącej się ponowoczesności w Polsce, Epigram, Bydgoszcz 2018.

Grad Jan, Tradycja jako „kultura ukryta”, w: Skrytość kultury, pod red. K. Zamiary, WF Humaniora, Poznań 2001.

Grad Paweł, O pojęciu tradycji. Studium Kultury pamięci, Warszawa 2017.

Hobsbawm Eric, Wprowadzenie. Wynajdowanie tradycji, w: Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, Wyd. UJ, Kraków 2008, s. 9-24.

Eller Jack David, Dynamika kulturowa: ciągłość i zmiana, w: Eller Jack David, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Wyd. UJ, Kraków 2012, s. 367-394.

Kempny Marian, Tradycja wobec zmiany: do czego tradycja kulturowa może służyć badaczom transformacji? w: M. Buchowski Michał (red.) Oblicza zmiany. Antropologia wobec współczesnych.

Malinowski Bronisław, Kultura i jej przemiany, WNPWN, Warszawa 2000.

Nowicka Ewa, Pojęcia służące do badania dynamiki zjawisk kultury, w: E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, WN PWN, Warszawa 1991, s. 102-111.

transformacji społeczno-kulturowych, Międzychód 1996.

Paluch Andrzej, Konflikt, modernizacja i zmiana społeczna. Analiza i krytyka teorii funkcjonalnej, PWN, Warszawa 1976.

Posern-Zieliński Aleksander, Ewolucja i adaptacja kultury we współczesnej antropologii, w: Materiały z konferencji „Metodologiczne aspekty badań ewolucji biokulturowej, „Przegląd Antropologiczny” T. 44, 1978, z. 1. S. 141-156.

Szacki Jerzy, Tradycja. Przegląd problematyki, Warszawa 1971.

Tradycja i nowoczesność, Czytelnik, Warszawa 1984.

Efekty uczenia się:

1. KUDU-TPK Zna i rozumie koncepcje kultury, którą stosuje w perspektywie interdysycyplinarnej K_W01

2. KUDU-TPK Zna i rozumie terminologię oraz koncepcje dotyczące relacji i procesów zachodzących w kulturze, które potrafi zastosować do opisu praktyk kulturowych K_W02

3. KUDU-TPK Potrafi integrować, krytycznie intepretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych K_U01.

4. KUDU-TPK Potrafi określać znaczenia, oddziaływanie społeczne

i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji K_U02.

5. KUDU-TPK Jest gotów do wyjaśniania istotnych zjawisk w kulturze: konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe wynikające z tradycji i zmian kulturowych K_K03.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: Kolokwium ustne

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

Student opanował wiedzę wyczerpującą treści kształcenia założone w programie przedmiotu, zna w stopniu wysoce zadowalającym teoretyczną problematykę funkcjonowania tradycji, wymagany aparat pojęciowy, posiada wystarczającą wiedzę teoretyczną i faktograficzną i potrafi aplikować ją w wyjaśnianiu współczesnych konfliktów społecznych, etnicznych i religijnych oraz przemian obyczajowe wynikających z tradycji i zmian kulturowych.

dobry plus (+db; 4,5):

Student posiada bardzo szeroki zakres wiedzy obejmujący treści kształcenia, zna w stopniu wysoce zadowalającym teoretyczną problematykę funkcjonowania tradycji, wymagany aparat pojęciowy, posiada wystarczającą wiedzę teoretyczną i faktograficzną i potrafi aplikować ją w wyjaśnianiu współczesnych konfliktów społecznych, etnicznych i religijnych oraz przemian obyczajowe wynikających z tradycji i zmian kulturowych.

dobry (db; 4,0):

Student posiada szeroki zasób wiedzy, z pewnymi niedostatkami w porównaniu z zakresem treści kształcenia, zadowalającą znajomość teoretycznej problematyki funkcjonowania tradycji, wymagany aparat pojęciowy i wiedzę teoretyczną i faktograficzną w zakresie pozwalającym na adekwatne wyjaśnianie konfliktów społecznych, etnicznych i religijnych oraz przemian obyczajowe wynikających z tradycji i zmian kulturowych.

dostateczny plus (+dst; 3,5):

Student posiada zadowalający ogólnie zasób wiedzy z zakresy teoretycznej problematyki funkcjonowania tradycji, opanował wymaganą terminologię i ma odpowiednią wiedzę teoretyczną

i faktograficzną, by móc w miarę trafnie rozpoznawać i wyjaśniać zjawiska i procesy zachodzące pod wpływem tradycji i zmian kulturowych.

dostateczny (dst; 3,0):

Student posiada wiedzę w zakresie niezbędnym dla uzyskania założonych w programie przedmiotu efektów kształcenia, pozwalającą na wykorzystywanie pojęć i zagadnień teoretycznych oraz wiedzy faktograficznej dla rozpoznania i w miarę adekwatnej charakterystyki zjawisk zachodzących pod wpływem tradycji i zmian kulturowych.

niedostateczny (ndst; 2,0):

Student ma zasadnicze braki w wymaganej wiedzy teoretycznej i faktograficznej, uniemożliwiające osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia.

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się praktyk zawodowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)