Przedstawienia ofiary w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDU-POF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedstawienia ofiary w kulturze |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Cele kształcenia: | Celem kształcenia jest zapoznanie się z mechanizmami ofiarniczymi w kulturze, zarówno dawniej, jak i dziś. Student uzyskuje umiejętność rozróżniania dobrych (kulturotwórczych) i złych (destrukcyjnych, manipulacyjnych) mechanizmów ofiarnictwa. W tym celu zdobywamy podstawowe, historyczne i współczesne informacje o koncepcjach ofiary (w znaczeniu psychologicznym, religijnym itp.), poznajemy koncepcje opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w procesie ofiarniczym, a także manipulacje pojęciem i koncepcją człowieka jako ofiary i ofiarnika. Skupiając się na pytaniu o główne przedstawienia ofiary w kulturze, student potrafi analizować i interpretować konkretne teksty kultury w kontekście przedstawień ofiary i koncepcji adekwatnie je opisujących. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Możliwość konsultacji drogą mailową. Zagadnienia poruszane na zajęciach w zakładce DYDAKTYKA: http://agnieszkadoda.pl/ |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Dotychczasowe studia na kulturoznawstwie powinny dawać rękojmię dla zrozumienia i interpretacji tekstów i tematów przeznaczonych na zajęcia z przedstawień ofiary w kulturze. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Zagadnienia poruszane na zajęciach w zakładce DYDAKTYKA: http://agnieszkadoda.pl/ Literatura potrzebna do zajęć udostępniana jest częściowo w lektorium, całość w czytelniach i bibliotekach. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład (w przerwie wykładu: konwersatorium) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Student czyta zadane i wybrane przez siebie teksty, uczestniczy aktywnie w zajęciach (przerwa w wykładzie: czas na pytania i problematyzacje ok. 20 min.), problematyzuje tematykę wykładów. Jest też zobowiązany do przygotowania jednej ustnej prezentacji na wybrany przez siebie temat. Prezentacja jest oceniana przez pozostałych uczestników zajęć. |
Skrócony opis: |
Skupiamy się na pytaniu o główne przedstawienia ofiary w kulturze (Hiob - Antygona - Chrystus). Czy tzw. teorie ofiarnictwa (takie jak mimetyzm Rene Girarda, czy trójkąt dramatyczny Karpmana) umożliwiają wyjście ze stanu bycia ofiarą. Badamy kulturowe sprzeczności w przedstawieniach ofiary (tożsamość ofiary i kata), mity ofiarnicze. Analizujemy i interpretujemy konkretne teksty kultury w kontekście przedstawień ofiary. |
Pełny opis: |
Na wykładzie skupiamy się na pytaniu o główne przedstawienia ofiary w kulturze (omawiam Hioba - Antygonę - Chrystusa). Na ile przedstawienia ważnych kulturowo ofiar (literackie i filmowe) są aktualne dla nas, o czym mówiły w czasach kiedy powstały, o czym mówią dziś, jakie wnioski można z nich wyciągnąć, czy i na ile przedstawienia te wpisują się w tzw. teorie ofiarnictwa (czy antropologiczne jak teoria przemocy mimetycznej Rene Girarda, czy psychologiczne jak trójkąt dramatyczny Karpmana czy teoria gier Erica Berne'a), czy dają one odpowiedzi w celu odkodowania statusu i tożsamości współczesnych ofiar, czy można odróżnić bycie i nie-bycie ofiarą. Badamy kulturowe sprzeczności w przedstawieniach ofiary (tożsamość ofiary i kata i status człowieka "wolnego" od przemocy, zdystansowanego od ofiarniczych mechanizmów kultury i języka). Analizujemy mity ofiarnicze i interpretujemy konkretne teksty kultury w kontekście przedstawień ofiary. |
Literatura: |
Améry Jean, Poza winą i karą. Próby przełamania podjęte przez złamanego, Berne Eric, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Camus Albert, Upadek, Doda Agnieszka, Ironia i ofiara, Dostojewski Fiodor, Bracia Karamazow, Freud Zygmunt, Kultura jako źródło cierpień, Girard Rene, Kozioł ofiarny, Girard Rene, Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne, Ionesco, Samotnik, Jung Carl G., Odpowiedź Hiobowi, Księga Hioba, Stary Testament Kierkegaard Soren, Bojaźń i drżenie, Ricoeur Paul, Symbolika zła, Sofokles, Trylogia Tebańska. |
Efekty uczenia się: |
Student zapoznaje się z podstawowymi koncepcjami ofiary i ofiarnictwa, oraz przedstawieniami tychże zagadnień w kulturze, głównie w literaturze i w filmie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny końcowej jest aktywność na zajęciach i prezentacja (ok. 20 minut) na wybrany temat. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.