Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedstawienia ofiary w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDU-POF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedstawienia ofiary w kulturze
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Kierunek studiów:

kulturoznawstwo

Cele kształcenia:

Celem kształcenia jest zapoznanie się z mechanizmami ofiarniczymi w kulturze, zarówno dawniej, jak i dziś. Student uzyskuje umiejętność rozróżniania dobrych (kulturotwórczych) i złych (destrukcyjnych, manipulacyjnych) mechanizmów ofiarnictwa. W tym celu zdobywamy podstawowe, historyczne i współczesne informacje o koncepcjach ofiary (w znaczeniu psychologicznym, religijnym itp.), poznajemy koncepcje opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w procesie ofiarniczym, a także manipulacje pojęciem i koncepcją człowieka jako ofiary i ofiarnika.

Skupiając się na pytaniu o główne przedstawienia ofiary w kulturze, student potrafi analizować i interpretować konkretne teksty kultury w kontekście przedstawień ofiary i koncepcji adekwatnie je opisujących.


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Możliwość konsultacji drogą mailową. Zagadnienia poruszane na zajęciach w zakładce DYDAKTYKA: http://agnieszkadoda.pl/

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Dotychczasowe studia na kulturoznawstwie powinny dawać rękojmię dla zrozumienia i interpretacji tekstów i tematów przeznaczonych na zajęcia z przedstawień ofiary w kulturze.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Zagadnienia poruszane na zajęciach w zakładce DYDAKTYKA: http://agnieszkadoda.pl/

Literatura potrzebna do zajęć udostępniana jest częściowo w lektorium, całość w czytelniach i bibliotekach.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład (w przerwie wykładu: konwersatorium)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Student czyta zadane i wybrane przez siebie teksty, uczestniczy aktywnie w zajęciach (przerwa w wykładzie: czas na pytania i problematyzacje ok. 20 min.), problematyzuje tematykę wykładów. Jest też zobowiązany do przygotowania jednej ustnej prezentacji na wybrany przez siebie temat. Prezentacja jest oceniana przez pozostałych uczestników zajęć.

Skrócony opis:

Skupiamy się na pytaniu o główne przedstawienia ofiary w kulturze (Hiob - Antygona - Chrystus). Czy tzw. teorie ofiarnictwa (takie jak mimetyzm Rene Girarda, czy trójkąt dramatyczny Karpmana) umożliwiają wyjście ze stanu bycia ofiarą. Badamy kulturowe sprzeczności w przedstawieniach ofiary (tożsamość ofiary i kata), mity ofiarnicze. Analizujemy i interpretujemy konkretne teksty kultury w kontekście przedstawień ofiary.

Pełny opis:

Na wykładzie skupiamy się na pytaniu o główne przedstawienia ofiary w kulturze (omawiam Hioba - Antygonę - Chrystusa). Na ile przedstawienia ważnych kulturowo ofiar (literackie i filmowe) są aktualne dla nas, o czym mówiły w czasach kiedy powstały, o czym mówią dziś, jakie wnioski można z nich wyciągnąć, czy i na ile przedstawienia te wpisują się w tzw. teorie ofiarnictwa (czy antropologiczne jak teoria przemocy mimetycznej Rene Girarda, czy psychologiczne jak trójkąt dramatyczny Karpmana czy teoria gier Erica Berne'a), czy dają one odpowiedzi w celu odkodowania statusu i tożsamości współczesnych ofiar, czy można odróżnić bycie i nie-bycie ofiarą. Badamy kulturowe sprzeczności w przedstawieniach ofiary (tożsamość ofiary i kata i status człowieka "wolnego" od przemocy, zdystansowanego od ofiarniczych mechanizmów kultury i języka). Analizujemy mity ofiarnicze i interpretujemy konkretne teksty kultury w kontekście przedstawień ofiary.

Literatura:

Améry Jean, Poza winą i karą. Próby przełamania podjęte przez złamanego,

Berne Eric, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich,

Camus Albert, Upadek,

Doda Agnieszka, Ironia i ofiara,

Dostojewski Fiodor, Bracia Karamazow,

Freud Zygmunt, Kultura jako źródło cierpień,

Girard Rene, Kozioł ofiarny,

Girard Rene, Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne,

Ionesco, Samotnik,

Jung Carl G., Odpowiedź Hiobowi,

Księga Hioba, Stary Testament

Kierkegaard Soren, Bojaźń i drżenie,

Ricoeur Paul, Symbolika zła,

Sofokles, Trylogia Tebańska.

Efekty uczenia się:

Student zapoznaje się z podstawowymi koncepcjami ofiary i ofiarnictwa, oraz przedstawieniami tychże zagadnień w kulturze, głównie w literaturze i w filmie.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny końcowej jest aktywność na zajęciach i prezentacja (ok. 20 minut) na wybrany temat.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)