Językowe aspekty kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDU-JKU | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językowe aspekty kultury | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: |
Przedmioty am 3 semestrze kulturoznawstwa II stopnia |
||
Strona przedmiotu: | http://- | ||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
||
Poziom przedmiotu: | II stopień |
||
Cele kształcenia: | - orientacja w najnowszych osiągnięciach antropologii lingwistycznej - zapoznanie studentów z zaawansowaną wiedzą na temat zależności pomiędzy językiem a kulturą - przeprowadzanie myślowych eksperymentów, które pozwolą poszerzyć horyzont możliwości interpretowania i rozumienia kultury - budowanie oryginalnych paradygmatów myślowych - poznanie wybranych zagadnień z zakresu współczesnej antropologii lingwistycznej |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
||
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
||
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | biblioteka uniwersytecka |
||
Pełny opis: |
Język, którego używamy w codziennych kontekstach, jest niezwykle ciekawy ale i niebywale trudny do badania. To właśnie antropologia lingwistyczna dostarcza nam oryginalnych narzędzi i pojęć, które pozwalają sprostać temu wyzwaniu. Wiodącym założeniem a jednocześnie tłem rozważań podejmowanych na zajęciach jest przekonanie antropologów lingwistycznych o większym niż nam się zazwyczaj wydaje wpływie języka na naszą kulturę, a także sposób myślenia. Pod wpływem "efektu Whorfa" zakładamy jednocześnie, że nie nie ma on charakteru determinującego, a jedynie/aż predestynujący. Dodatkowo uzbrojeni w rozmaite teoretyczne propozycje ujmowania funkcji jak i istoty języka, przyglądać się mu będziemy przede wszystkim jako niezwykle interesującej formie działania społecznego, a więc w jego codziennych, czasem wydaje się "prozaicznych" odsłonach (np. analizując wpływ określonej formy "pozdrowienia", czy "proszenia" na zachowania, komunikację, a szerzej kulturę). |
||
Literatura: |
1. Anna Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki - różne kultury, WUW, Warszawa 2007, roz. IV, s. 295-355. 2. Tilman Allert, Niemieckie pozdrowienie. Historia fatalnego gestu, SCHOLAR, Warszawa 2008, całość. 3. Eva Illouz, Uczucia w dobie kapitalizmu, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010, roz.: Romantyczne sieci, s. 109-165. 4. Aleida Assmann, Wprowadzenie do kulturoznawstwa. Podstawowe terminy, problemy, pytania, Wyd. Nauka i Innowacje, Poznań 2015, roz. 1 ZNAKI, s. 57-95. 5. Bartosz Brożek, Granice interpretacji, Wyd. Copernicus Center Press, Kraków 2014, roz.: 5 Granice rozumienia, s. 211-259. 6. Hans-Georg Gadamer, Rozum, słowo, dzieje, roz.: Człowiek i język. 7. Laura M. Ahearn, Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, WUJ, Kraków 2013, s. 75-107. 8. Maurice Nédoncelle, Prośba i modlitwa - notatki fenomenologiczne, Znak, Kraków 1995, roz. I i II, s. 29-57. 9. Eric W. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 1998, s. 93-151. 10. Jack David Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012, roz. IV, Język a stosunki społeczne. 11. Robin Dunbar, Nowa historia ewolucji człowieka, roz. 5, Taki słodki, czysty śpiew. |
||
Efekty uczenia się: |
- poznanie terminologii antropologii lingwistycznej - głębsze i krytyczne podejście do zjawiska "relatywizmu językowego" - lepsza orientacja w najnowszej problematyce z zakresu antropologii lingwistycznej - czytanie ze zrozumieniem i interpretowanie tekstów źródłowych - wykorzystywanie zdobytej wiedzy do formułowania własnych refleksji i badawczych analiz - rozbudzenie "językowej wrażliwości", która pozwoli zauważać i analizować podskórne zmiany zachodzące w przebiegu procesów kulturowych oraz kulturowych praktyk |
||
Metody i kryteria oceniania: |
kryteria: - poprawność merytoryczna wypowiedzi i wnioskowań - pomysłowość i wyobraźnia - umiejętności interpretacyjne zaliczenie z notą: forma ustna termin: 30 stycznia godzina: 15:00 |
||
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rafał Koschany | |
Prowadzący grup: | Rafał Koschany | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium mieści się w ramach modułu zajęć dla studentów studiów magisterskich kulturoznawstwa - "Teoria i historia kultury". Poświęcone jest zagadnieniom komunikacji językowej oraz językowemu wymiarowi różnorodnych zjawisk kulturowych, rozpatrywanym z perspektywy filozofii języka i językoznawstwa. | |
Pełny opis: |
- Język i kultura. Konwersatorium - Człowiek i język - Oralność - Piśmienność - Językowy obraz świata - Utopie języka uniwersalnego - Komunikacja językowa (swoi, obcy i zwierzęta) - Język i władza (nowomowa, perswazja, populizm językowy) - Język w mediach - (Sub)kultury i ich języki - Język a niepełnosprawności - Przysłowia, piosenka, myślenie (mówienie) potoczne - Język i reklama | |
Literatura: |
- H.-G. Gadamer, Człowiek i język, "Teksty" 1976, nr 6 - B. Bettelheim, O sztuce opowiadania baśni, w: tenże, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010 - Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. G. Godlewski, Warszawa 2003 - U. Eco, W poszukiwaniu języka uniwersalnego, Gdańsk - Warszawa 2002 - V. Klemperer, LTI. Notatnik filologa, Toronto 1992 - M. Głowiński, Nowomowa po polsku, Warszawa 1991 | |
Uwagi: |
Zaliczenie: praca pisemna pod tytułem „Język a kultura…” (zawężenie problemu i sformułowanie podtytułu - w porozumieniu z prowadzącym) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Rafał Koschany | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.