Psychologiczne determinanty komunikacji kulturowej
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 08-KUDL-PKK |
| Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
| Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne determinanty komunikacji kulturowej |
| Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
| Grupy: |
Przedmioty dla 5 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | język polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo ogólne - stacjonarne |
| Poziom przedmiotu: | I stopień |
| Cele kształcenia: | C1 Przekazanie wiedzy na temat podstawowych zjawisk psychologicznych wyznaczających komunikację kulturową. C2 Analiza psychologicznych czynników warunkujących komunikację kulturową oraz interakcji uwarunkowań kulturowych i psychologicznych (w tym identyfikacja podobieństw i różnic kulturowych w zakresie procesów psychologicznych) C3 Przygotowanie do samodzielnego rozpoznawania i analizowania psychologicznych determinant danej sytuacji komunikacyjnej C4 Nabycie umiejętności samodzielnego stosowania wiedzy psychologicznej w trakcie pracy nad projektem eksperymentu psychologicznego, formułowanie celu eksperymentu, przewidywanie rezultatów, monitorowanie przebiegu eksperymentu C5 Doskonalenie umiejętności interpersonalnych w trakcie pracy zespołowej nad projektem eksperymentu psychologicznego, |
| Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
| Skrócony opis: |
Treści kształcenia: 1) Wprowadzenie do problematyki psychologicznych uwarunkowań komunikacji kulturowej. Przedmiot i metody badawcze psychologii. Podstawowe rodzaje psychologicznych determinant. 2) Komunikacja niewerbalna. Psychologiczne a kulturowe uwarunkowania komunikatów niewerbalnych. 3) Poznanie społeczne (automatyczne myślenie schematami, heurystyki wydawania sądów, samospełniające się proroctwo). 4) Spostrzeganie społeczne (atrybucje przyczynowe ludzkich zachowań). 5) Procesy grupowe (facylitacja społeczna, próżniactwo społeczne, deindywiduacja, polaryzacja grupowa itp.). 6) Procesy grupowe (syndrom myślenia grupowego, role grupowe, klasyczne eksperymenty) |
| Efekty uczenia się: |
Rozumie przedmiot i metody badawcze charakterystyczne dla psychologii. Wyjaśnia specyfikę czynników psychologicznych na tle społeczno-kulturowych uwarunkowań komunikacji kulturowej. Przywołuje wiedzę dotyczącą procesów psychologicznych determinujących sądy społeczno-kulturowe. Rozumie dynamikę relacji wewnątrz i między strukturami społecznymi (w zakresie procesów i zjawisk psychologicznych). Objaśnia osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania ludzkich zachowań. Dokonuje interpretacji określonych zjawisk społeczno-kulturowych z perspektywy teorii psychologicznych. Poddaje dyskusji teorie psychologiczne oraz warunki, przebieg i rezultaty stosowanych technik badawczych . Uzasadnia własne stanowisko. Formułuje i wyjaśnia cel planowanego eksperymentu, stawia hipotezy dotyczące rezultatów, częściowo monitoruje przebieg eksperymentu. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: przygotowanie i aktywny udział w zajęciach (znajomość tekstów, wykorzystanie treści teoretycznych w dyskusji, przeprowadzenie eksperymentu) oraz , sprawdzian pisemny na koniec zajęć. Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.