Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne determinanty komunikacji kulturowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDL-PKK
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne determinanty komunikacji kulturowej
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla 5 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo ogólne - stacjonarne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 Przekazanie wiedzy na temat podstawowych zjawisk psychologicznych wyznaczających komunikację kulturową.

C2 Analiza psychologicznych czynników warunkujących komunikację kulturową oraz interakcji uwarunkowań kulturowych i psychologicznych (w tym identyfikacja podobieństw i różnic kulturowych w zakresie procesów psychologicznych)

C3 Przygotowanie do samodzielnego rozpoznawania i analizowania psychologicznych determinant danej sytuacji komunikacyjnej

C4 Nabycie umiejętności samodzielnego stosowania wiedzy psychologicznej w trakcie pracy nad projektem eksperymentu psychologicznego, formułowanie celu eksperymentu, przewidywanie rezultatów, monitorowanie przebiegu eksperymentu

C5 Doskonalenie umiejętności interpersonalnych w trakcie pracy zespołowej nad projektem eksperymentu psychologicznego,

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Skrócony opis:

Treści kształcenia:

1) Wprowadzenie do problematyki psychologicznych uwarunkowań komunikacji kulturowej. Przedmiot i metody badawcze psychologii. Podstawowe rodzaje psychologicznych determinant.

2) Komunikacja niewerbalna. Psychologiczne a kulturowe uwarunkowania komunikatów niewerbalnych.

3) Poznanie społeczne (automatyczne myślenie schematami, heurystyki wydawania sądów, samospełniające się proroctwo).

4) Spostrzeganie społeczne (atrybucje przyczynowe ludzkich zachowań).

5) Procesy grupowe (facylitacja społeczna, próżniactwo społeczne, deindywiduacja, polaryzacja grupowa itp.).

6) Procesy grupowe (syndrom myślenia grupowego, role grupowe, klasyczne eksperymenty)

Efekty uczenia się:

Rozumie przedmiot i metody badawcze charakterystyczne dla psychologii.

Wyjaśnia specyfikę czynników psychologicznych na tle społeczno-kulturowych uwarunkowań komunikacji kulturowej.

Przywołuje wiedzę dotyczącą procesów psychologicznych determinujących sądy społeczno-kulturowe.

Rozumie dynamikę relacji wewnątrz i między strukturami społecznymi (w zakresie procesów i zjawisk psychologicznych).

Objaśnia osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania ludzkich zachowań.

Dokonuje interpretacji określonych zjawisk społeczno-kulturowych z perspektywy teorii psychologicznych. Poddaje dyskusji teorie psychologiczne oraz warunki, przebieg i rezultaty stosowanych technik badawczych . Uzasadnia własne stanowisko.

Formułuje i wyjaśnia cel planowanego eksperymentu, stawia hipotezy dotyczące rezultatów, częściowo monitoruje przebieg eksperymentu.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: przygotowanie i aktywny udział w zajęciach (znajomość tekstów, wykorzystanie treści teoretycznych w dyskusji, przeprowadzenie eksperymentu) oraz , sprawdzian pisemny na koniec zajęć.

Kryteria oceniania

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)