Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia nauk o kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDL-HNK
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia nauk o kulturze
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla 2 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych - historycznych i współczesnych - kierunków i nurtów badań nad kulturą.

Zapoznanie studentów z historyczną zmiennością określania przedmiotu badań i metod badawczych w naukach o kulturze.

Usytuowanie wiedzy o metodach badań nad kulturą w kontekście współczesnego kulturoznawstwa.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

brak

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wstęp do kulturoznawstwa, Historia kultury

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Lektorium IK

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną, analiza tekstów

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5

Pełny opis:

1. Przedmiot, metody, założenia i cele.

2. Źródła i literatura jako źródła do nauk o kulturze

3. Starożytność i średniowiecze

4. Rozwój wiedzy od XVI do XVIII wieku (kolonizacja jako zmiana perspektywy)

5. Od badań kultury ludzkości do badań kultury ludów

6. Oświecenie i jego paradygmaty

7. Ewolucjonizm – koncepcja kultury

8. Ewolucjonizm – koncepcja magii i religii

9. Dyfuzjonizm – źródła i specyfika

10. Funkcjonalizm i teoria kultury

11. Funkcjonalizm – Bronisław Malinowski i jego badania terenowe

12. Ruth Benedict – wzory kultury

13. Strukturalizm – Claude Lévi-Strauss

14. Materializm kulturowy

15. Clifford Geertz i zmiana perspektyw

Literatura:

Literatura obowiązkowa (różne wydania)

1.J. Frazer, Złota gałąź

2. R. Benedict, Wzory kultury

3. M. Harris, Krowy, świnie, wojny i czarownice

4. C. Geertz, Interpretacja kultur

Literatura - ćwiczenia

1. Przedmiot, metody, założenia i cele: Fernand Braudel, „Problemy historii cywilizacji”, [w:], Historia i trwanie, s. 253-313.

2. Robert Darnton, „Pracownicy podnoszą bunt. Masakra kotów przy ulicy Saint-Séverin”, [w:] Wielka masakra kotów i inne epizody francuskiej historii kulturowej.

3. Antropologia i jej miejsce wśród nauk społecznych: Raymond Firth, „Antropologia w życiu współczesnym”, Warszawa 1965, rozdz. VII, [w:] Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, s. 209-238.

4. Społeczeństwo i próby regulacji: Peter Winch, „Rozumienie społeczeństwa pierwotnego”, [w:] Racjonalność i styl myślenia, E. Mokrzycki (red.).

5. Ewolucjonizm: James Frazer, Złota gałąź, r. III i IV (różne wydania).

6. Funkcjonalizm: Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku: relacje

o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, r. 3. (różne wydania).

7. Kultura i jej konfiguracje: Ruth Benedict, Wzory kultury, r. 1-3. (różne wydania).

8. Strukturalizm: Claude Lévi-Strauss, „Struktura mitów”, [w:] Antropologia strukturalna, (różne wydania).

9. Współczesne perspektywy: Clifford Geertz, „Opis gęsty”, [w:] Interpretacja kultur.

10. Kim jest antropolog?: James Clifford, „O autorytecie etnograficznym”, w: tenże Kłopoty z kulturą.

11. Dyskurs czy język: Michel Foucault, „Szaleństwo i społeczeństwo”, w: tenże, Filozofia, historia, polityka.

12. Szamani współczesności: Marshall McLuhan, „Galaktyka Gutenberga”, w: tenże, Wybór tekstów.

13. Ile globalizacji: Arjun Appadurai, „Tu i teraz”, w: tenże, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji.

Efekty uczenia się:

Wskazać podstawowe zagadnienia badawcze z zakresu historii nauk o kulturze

Definiować historyczne oraz współczesne koncepcje kultury

Opisać przyczyny i skutki zmian perspektyw badawczych zachodzących na obszarze antropologii kultury

Formułować pytania badawcze istotne dla badań nad kulturą

Łączyć zagadnienia teoretyczne z praktyką społeczną

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)