Postmodernizm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KSDL-PMO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Postmodernizm |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 6 semestru komunikacji społecznej I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1: Zapoznanie uczestników/uczestniczek z podstawowymi założeniami i koncepcjami postmodernizmu C2: Rozumienie takich pojęć jak: postmodernizm, dekonstrukcja, iteracja, pyknolepsja, dromologia, mikronarracje, władza rozproszona, symulakr, myśl słaba, rhizomatyczność, nomadyzm, edypalizacja, społeczeństwo hommoseksualne, spekularyzacja, mimetyzm, podwójne kodowanie, rozum transwersalny, jako wartościowy element warsztatu filozoficznego. C3: Nabycie umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, formułowanie na tej podstawie wniosków i tworzenie syntetycznych podsumowań. C4: Wykształcenie umiejętności świadomego i krytycznego poruszania się w przestrzeni myśli postmodernistycznej oraz wydawania indywidualnych sądów na jej temat. C5: Nabycie pogłębionych umiejętności badawczych, polegających na analizie, syntezie i interpretacji dzieł postmodernistycznej kultury C6: Rozwinięcie wśród uczestniczek/uczestników umiejętności krytycznej analizy i interpretacji kultury postmodernistycznej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Skrócony opis: |
Słuchaczki i słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z wybranymi zagadnieniami z zakresu filozofii postmodernistycznej. Będą mogli wzbogacić swoją filozoficzną wiedzę w zakresie współczesnych nurtów myślowych oraz wykorzystywać ją do świadomego uczestniczenia w kulturze. |
Pełny opis: |
Podstawowe założenia i koncepcje filozofii współczesnej. Dekonstrukcja Jacquesa Derridy Anty- edyp oraz założenia schizoanalizy (Gilles Deleuze, Felix Guattari) Filozofia kultury masowej – Jean Baudrillard i precesja symulakrów Słabe ontologie na przykładzie teorii Gianniego Vattimo Filozofia Michela Foucaulta – panopticon, wiedza/władza |
Literatura: |
1. K. Wilkoszewska, Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000. 2. J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Kraków 2007. 3. W. Welsch, Nasza postmodernistyczna moderna, Warszawa 1998. 4. G. Deleuze, F. Guattari, Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, London 2009. 5. F. Jameson, Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, Kraków 2011. 6. J. Derrida Pismo filozofii, Kraków 1992 7. J. Derrida, Ostrogi, style Nietzschego, Gdańsk 1997. 8. J. Derrida, O gramatologii, Łódź 2011. 9. J. Baudrillard, Wymiana symboliczna i śmierć, Warszawa 2007. 10. J. Baudrillard, Zbrodnia doskonała, Warszawa 2008. 11. J. Baudrillard, Ameryka, Warszawa 2001. 12. P.Virilio, Wypadek pierworodny, Warszawa 2007. 13. G. Vattimo, Koniec nowoczesności, Kraków 2006 14. G. Vattimo, Poza interpretacją, Kraków 2011 15. J. F. Lyotard, Poróżnienie, Kraków 2010. 16. J. F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna, Warszawa 1997. 17. S. Żiżek, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2003. 18. M. Foucault, Nadzorować i karać, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
1 zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim z uwzględnieniem specyficznych pojęć , takich jak: postmodernizm, dekonstrukcja, iteracja, pyknolepsja, dromologia, mikronarracje, władza rozproszona, symulakr, myśl słaba, rhizomatyczność, nomadyzm, edypalizacja, społeczeństwo hommoseksualne, spekularyzacja, mimetyzm, podwójne kodowanie, rozum transwersalny K_W03 2 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk o kulturze K_W02 3 wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi w szczególności w okresie drugiej połowy XX wieku K_U12 4 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur K_U20 5 ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych K_K08 6 jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów pochodzących z rozważań postmodernistycznych K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne. Kryteria oceny: 5 Student/ka posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 Student/ka posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4 Student/ka posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 Student/ka posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia 3 Student/ka posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy 2 Student/ka posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.