Neuroestetyka : sztuka a mózg
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-FLFA-NSM3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuroestetyka : sztuka a mózg |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Fakultety na filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Współczesne badania nad biologicznymi uwarunkowaniami poznania i tworzenia dzieł sztuki. |
Pełny opis: |
1. Neuroestetyka jako dyscyplina badawcza. Jej metody badawcze. 2. Mechanizmy przetwarzania informacji w mózgu wzrokowym (hierarchiczność, funkcjonalna specjalizacja) a odbiór dzieł sztuki. 3. Czym jest dzieło sztuki w ujęciu neuroestetyki? Dzieło sztuki jako bodziec wyolbrzymiony. Prawa rządzące poznaniem dzieła sztuki według. V. Ramachandrana. 4. Hipotezy S. Zekiego na temat percepcji i poznania sztuki abstrakcyjnej i kolorystycznej. 5. Dzieło sztuki jako bodziec iluzyjny. Mechanizmy aktywne podczas percepcji dzieł sztuki według Margaret Livingstone. 6. Iluzje wzrokowe. Mechanizmy rządzące percepcją głębi. Wskaźniki głębi. Rola perspektywy linearnej w malarstwie renesansowym. 7. Emocje estetyczne. 8. Choroby i uszkodzenia mózgu oraz ich wpływ na procesy tworzenia i odbioru sztuki. |
Literatura: |
1. Ramachandran, V, Hirstein, W., 2006, „Nauka wobec zagadnienia sztuki. Neurologiczna teoria doświadczenia estetycznego”, [w:] W. Dziarnowska, A. Klawiter (red.) (2006), Mózg i jego umysły, Poznań: Zysk i S-ka, s. 327-364. 2. Zeki, S., 2012, Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 3. Przybysz, P., Markiewicz, P., 2010, „Neuroestetyka. Przegląd zagadnień i kierunków badań”, [w:] P. Francuz (red.), Na ścieżkach neuronauki, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 107-149. 4. Markiewicz, P., Przybysz, P., 2007, „Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej wyobraźni”, [w:] P. Francuz (red.), Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Warszawa: Wydawnictwo naukowe SCHOLAR, s. 111-148. 5. Chatterjee, A., 2010, “Neuroaesthetics: A Coming of Age Story”, Journal of Cognitive Neuroscience, 23, 1, s. 53-62. 6. Livingstone, M., 2001, Vision and Art. The Biology of Seeing, New York: Harry Abrams. 7. Dio Cinza, D., Gallese, V., 2009, “Neuroaesthetics: A Review”, Current Opinion in Neurobiology, 19, s. 682-687. 8. Francuz, P. 2013, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL. 9. Przybysz, P., Baranowski, P. 2011, „Sztuka a mózg. Neuroestetyczne sekrety wieloznaczności”, Czas Kultury, 5, s. 50-63. 10. Skov, M., Vartanian, O. (red.), 2007, Neuroaesthetics. Amityville, N.Y: Baywood Publishing Company. 11. Kawabata, H., S. Zeki, 2004, „Neural Correlates of Beauty”. Journal of Neurophysiology 91, s. 1699-1705. 12. Zeki, S., 1992, „Obrazy wzrokowe w mózgu i umyśle”. Świat Nauki 11, s. 43-51. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.