Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuroestetyka : sztuka a mózg

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-FLFA-NSM3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuroestetyka : sztuka a mózg
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Fakultety na filozofii
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Współczesne badania nad biologicznymi uwarunkowaniami poznania i tworzenia dzieł sztuki.

Pełny opis:

1. Neuroestetyka jako dyscyplina badawcza. Jej metody badawcze.

2. Mechanizmy przetwarzania informacji w mózgu wzrokowym (hierarchiczność, funkcjonalna specjalizacja) a odbiór dzieł sztuki.

3. Czym jest dzieło sztuki w ujęciu neuroestetyki? Dzieło sztuki jako bodziec wyolbrzymiony. Prawa rządzące poznaniem dzieła sztuki według. V. Ramachandrana.

4. Hipotezy S. Zekiego na temat percepcji i poznania sztuki abstrakcyjnej i kolorystycznej.

5. Dzieło sztuki jako bodziec iluzyjny. Mechanizmy aktywne podczas percepcji dzieł sztuki według Margaret Livingstone.

6. Iluzje wzrokowe. Mechanizmy rządzące percepcją głębi. Wskaźniki głębi. Rola perspektywy linearnej w malarstwie renesansowym.

7. Emocje estetyczne.

8. Choroby i uszkodzenia mózgu oraz ich wpływ na procesy tworzenia i odbioru sztuki.

Literatura:

1. Ramachandran, V, Hirstein, W., 2006, „Nauka wobec zagadnienia sztuki. Neurologiczna teoria doświadczenia estetycznego”, [w:] W. Dziarnowska, A. Klawiter (red.) (2006), Mózg i jego umysły, Poznań: Zysk i S-ka, s. 327-364.

2. Zeki, S., 2012, Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

3. Przybysz, P., Markiewicz, P., 2010, „Neuroestetyka. Przegląd zagadnień i kierunków badań”, [w:] P. Francuz (red.), Na ścieżkach neuronauki, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 107-149.

4. Markiewicz, P., Przybysz, P., 2007, „Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej wyobraźni”, [w:] P. Francuz (red.), Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Warszawa: Wydawnictwo naukowe SCHOLAR, s. 111-148.

5. Chatterjee, A., 2010, “Neuroaesthetics: A Coming of Age Story”, Journal of Cognitive Neuroscience, 23, 1, s. 53-62.

6. Livingstone, M., 2001, Vision and Art. The Biology of Seeing, New York: Harry Abrams.

7. Dio Cinza, D., Gallese, V., 2009, “Neuroaesthetics: A Review”, Current Opinion in Neurobiology, 19, s. 682-687.

8. Francuz, P. 2013, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.

9. Przybysz, P., Baranowski, P. 2011, „Sztuka a mózg. Neuroestetyczne sekrety wieloznaczności”, Czas Kultury, 5, s. 50-63.

10. Skov, M., Vartanian, O. (red.), 2007, Neuroaesthetics. Amityville, N.Y: Baywood Publishing Company.

11. Kawabata, H., S. Zeki, 2004, „Neural Correlates of Beauty”. Journal of Neurophysiology 91, s. 1699-1705.

12. Zeki, S., 1992, „Obrazy wzrokowe w mózgu i umyśle”. Świat Nauki 11, s. 43-51.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)