Filozofia informatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-FLFA-FII | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia informatyki | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: |
Fakultety na filozofii |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | Filozofia |
||
Cele kształcenia: | C1: Zaznajomienie studenta ze specyfiką filozoficzną nauk informatycznych, C2: Wprowadzenie i wieloaspektowe omówienie naczelnych pojęć z zakresu informatyki, C3: Analiza kluczowych wydarzeń w rozwoju informatyki i dziedzin pokrewnych (elementy historii informatyki), C4: Omówienie zasadniczych problemów filozoficznych wynikających rozwoju szeroko rozumianych technologii informatycznych, C5: Określenie statusu metodologicznego informatyki, C6: Wskazanie i omówienie głównych zagadnień moralnych i społecznych związanych z informatyką, C7: Wskazanie i omówienie głównych zagrożeń związanych w rozwojem technologii informatycznych (np. w kontekście problemu smogu informacyjnego, stresu informacyjnego, uzależnienia od internetu (wymiar indywidualny) i technologii informatycznych (wymiar społeczno - cywilizacyjny). |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
||
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | - brak tej formy zajęć. |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Ukończone studia I-go stopnia lub jednolite magisterskie. |
||
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | - źródła wskazane w bibliografii, - źródła dostępne online, - materiały przekazywane przez prowadzącego |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - wykład, - dyskusja, - prezentacje multimedialne. |
||
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | - 4 ECTS. |
||
Skrócony opis: |
Wykład koncentruje się na podstawowych zagadnieniach filozoficznych związanych z rozwojem i funkcjonowaniem informatyki (pojmowanej w kategoriach gatunku wiedzy naukowo-technicznej (wg. nomenklatury J. Sucha)). W trakcie zajęć odwołujemy się do wiedzy z historii i filozofii nauki oraz historii i filozofii techniki. Analizowane przez nas problemy odnoszą się do takich tradycyjnych obszarów refleksji filozoficznej jak: - ontologia, - epistemologia, - filozofia nauki i metodologia nauk, - logika, - etyka, - filozofia społeczno-polityczna. |
||
Pełny opis: |
1) Zagadnienia wprowadzające:terminy, zakres, przedmiot analiz, 2) Pojęcie informatyki: trzy poziomy rozumienia terminu informatyka:teoretyczny, materialny, aplikacyjny, 3) Historia informatyki jako dziedziny wiedzy naukowej (wokół idei algorytmizacji), 4) Historia technologii komputerowych (wokół idei automatyzacji), 5) Informatyka jako przedmiot filozofii nauki i epistemologi: nauka komputerowa, komputer jako narzędzie wspomagające badania naukowe, 6) Informatyka jako przedmiot filozofii techniki: - relacja komputer – komputer, - relacja komputer – człowiek, - pojęcie sieciowości, 7) Informatyka jako przedmiot etyki (wybrane zagadnienia): - fenomen etyki hackerskiej (kultura hackerska v kultura crakerska), - podstawowe problemy etyki komputerowej, - wartości etyczne w cyberzeczywistości, 8) Zagadnienie sztucznej inteligencji i ontologia świata wirtualnego, 9) Wybrane zagadnienia z zakresu filozofii informacji 10) Główne stanowiska we współczesnej filozofii informatyki, 11) Rozwój technologii informatycznych: szanse, zagrożenia, perspektywy. |
||
Literatura: |
- Heim M., The Metaphysics of Virtual Reality, New York/Oxford 1994, (dostępny u prowadzącego) - Gawrysiak P., Cyfrowa rewolucja, Warszawa 2008 - Gleick J., Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, Warszawa 2012 - Kocikowski, A., Górniak-Kocikowska K., Bynum T.,Wprowadzenie do etyki informatycznej, Poznań 2001, - R. Murawski, Filozofia informatyki. Antologia, Poznań 2014, - O’Reagan G., London 2008, (dost. online) - Szynkiewicz, M., Metafora smogu informacyjnego a procesy informacyjne, (w:) Studia Metodologiczne nr 32/2014, s. 65-77, - Szynkiewicz, M., Problem zaufania w kontekście rozwoju społecznego znaczenia technologii informatycznych, Filo Sofija nr 24 (2014/1), - Tworak, Z., Informacja, wiedza, logika, Poznań 2018, Portal tematyczny: http://calculemus.org/ |
||
Efekty uczenia się: |
K_K01, K_U13, K_U01, K_W03, K_W02, K_U07, K_W19, K_U03, K_W12, K_W02, K_W01, K_U07, K_W17, K_W10, K_U15, K_W13, K_W06, K_W05, K_W01, K_K06, K_U16, K_W06, K_U14, K_U09, K_W18, K_W17, K_W08, K_W07, |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin ustny, - aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
||
Praktyki zawodowe: |
- brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-22 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mariusz Szynkiewicz | |
Prowadzący grup: | Mariusz Szynkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.