Drama - metody kreatywne w edukacji filozoficznej na etapie szkoły ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-FINA-DRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Drama - metody kreatywne w edukacji filozoficznej na etapie szkoły ponadpodstawowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
specjalność nauczycielska na filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filozofia - specjalność nauczycielska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. wiedza z zakresu psychodramy oraz dramy w edukacji - aspekt psychologiczny, pedagogiczny i filozoficzny, 2. umiejętność posługiwania się metodą psychodramy i dramy – praktyczne zaznajomienie się z wybranymi technikami tych metod, 3.umiejętność zastosowania metod: dramy i psychodramy w pracy nauczyciela 4.dramowa analiza ważnych problemów współczesnego człowieka; 5.konstruowanie i realizacja wybranych scenariuszy dramowych - drama społeczna, estetyczna, literacka, filozoficzna, historyczna |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów o dramie i psychodramie i innych kreatywnych metodach ksztalcenia w zakresie edukacji filozoficznej, etycznej i społecznej, które można wykorzystać w pracy nauczyciela, a także zdobycie podstawowych umiejętności w stosowaniu wybranych elementów tych metod. |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu: 1. Zastosowanie dramy w metodyce nauczania filozofii na etapie szkoły ponadpodstawowej 2. Zastosowanie psychodramy w metodyce nauczania filozofii na etapie szkoły ponadpodstawowej 3. Techniki i strategie dramy i psychodramy, ich zastosowanie 4. Psychodrama i drama - proces grupowy 5. Psychodrama w oddziaływaniach terapeutycznych 6. Funkcje psychodramy i dramy w edukacji i naukach humanistycznych 7. Psychodrama a psychotechnika i socjotechnika 8. Formy wyrazu artystycznego w psychodramie i dramie. Teatr a psychodrama, teatr a drama 9. Psychodrama i drama jako alternatywna forma pracy z problemami natury etycznej i filozoficznej 10. Teoria dramy – założenia, techniki 11. Teoria Psychodrama – założenia, techniki 12. Wykorzystanie elementów muzycznych oraz plastycznych w dramie i psychodramie. 13. Teoretyczna i praktyczna analiza (z wykorzystaniem technik dramy i psychodramy) ważnych problemów współczesnego człowieka z zakresu etyki, filozofii, edukacji. 14. Konstruowanie i realizacja wybranych scenariuszy dramowych z elementami psychodramy: drama społeczna, drama estetyczna, drama literacka, drama filozoficzna, drama historyczna 15. Inne wybrane metody rozwijające kreatywność i twórczość w zkaresie edukacji filozoficznej, etycznej, obywatelskiej i społecznej |
Literatura: |
Dziedzic A., (1999) Drama a wychowanie, Warszawa Dziedzic A.,(1998) Drama w szkole podstawowej, Warszawa Michałowska D.,(2008) Drama w edukacji, Poznań Pankowska K.,(1990) Drama - zabawa i myślenie, Warszawa Pankowska K.,(1997) Edukacja przez dramę, Warszawa Pankowska K., (2000) Pedagogika dramy, Warszawa Reichel G., Rabensteina R., Thanhoffer M., (1997) Grupa i ruch, Warszawa Roine E., (1999) Psychodrama. O tym, jak grać główną rolę w swoim życiu. Warszawa Way B., (1995) Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa Czapów G., Cz.,(1979) Psychodrama. PWN, Warszawa Olimkiewicz E., (red.) (2001) Warsztaty edukacji twórczej. Wrocław |
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada pogłębioną wiedzę o dramie i psychodramie oraz innych wybranych kreatywnych metodach kształcenia i rozumie w jaki sposób można je wykorzystać na lekcjach w szkole ponadpodstawowej 2. posiada doświadczenie w stosowaniu tych metod 3. posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się metodą psychodramy i dramy 4 umie dokonań analizy wybranych ważnych problemów filozoficznych współczesnego człowieka za pomocą dramy 5. potrafi na zaawansowanym poziomie skonstruować wybrane scenariusze dramowe w zakresie elementów dramy społecznej, estetycznej, literackiej, filozoficznej, historycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział na zajęciach ocena z pracy pisemnej zawierającą teoretyczną i praktyczną analizę metody dramy i psychodramy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.