Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka WOS

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05o-DWOS-23uhisnk
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka WOS
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

historia nauczycielska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

umiejętność projektowania planu wynikowego, testu kompetencyjnego oraz scenariuszy kompetencyjnych do wybranych tematów z zakresu WOS


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

forma zajęć: ćwiczenia; praca w zespole

metoda: projekt, dyskusja

cele i treści: umiejętność projektowania planu wynikowego w zakresie treści, celów (taksonomia), metod, środków i materiałów dydaktycznych, zadań i pytań, testu diagnostycznego i testu kompetencji dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie w gimnazjum/szkole ponadgimnazjalnej; umiejętność projektowania scenariuszy kompetencyjnych do wybranych tematów z zakresu WOS

Pełny opis:

Pogłębienie i doskonalenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie projektowania planu wynikowego - treści, cele (taksonomia), metody, środki i materiały dydaktyczne, zadania i pytania dla uczniów, test diagnostyczny, testu kompetencji dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie w gimnazjum/szkole ponadgimnazjalnej; projektowania scenariuszy kompetencyjnych do wybranych tematów z zakresu WOS.

Literatura:

R. I. Arends, Uczymy się nauczać, przekł. K. Kruszewski, Warszawa 1995

E. De Bono, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Warszawa 1996

E. Brudnik, A. Moszczeńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000

E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Cz. 2, Kielce 2002

J. Chodnicki, M. Gronas, A. Kołodziejczyk, J. Królikowski, Ocenianie. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych, CODN, Warszawa 1999

J. Budzińska, Historia w obrazach, czyli szkolne spotkania ze źródłem ikonograficznym, [w:] „Powtórka

przed…”. IV spotkania z historią dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Informator Instytutu Historii UAM, red. J. Dobosz, D. Konieczka-Śliwińska, Poznań 2010, s. 119-128

T. Buksiński, Interpretacja źródeł historycznych pisanych, Warszawa 1992

D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, przekł. B. Piątek, Kraków 2004

T.B. Buzan, Mapy twoich myśli, Łódź 1999

B. Celarek, M. Dąbrowski, B. Jankowski, D. Obidniak, J. Żmijewski, Projektowanie, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych, Wyd. CODN, Warszawa 1999

E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008

M. Giermakowski, Źródła historyczne w edukacji szkolnej, Lublin 1999

V. Julkowska, Strategie tekstowe autorów i czytelników narracji historycznej, [w:] Strategie przekazu wiedzy historycznej w edukacji szkolnej i akademickiej. Techniki teatralne. Retoryka, red. M. Kujawska, Poznań 1997

J. Królikowski, Projekt edukacyjny, Materiały dla zespołów międzyprzedmiotowych, CODN, Warszawa 2000

M. Kujawska, Strategia multimedialna w edukacji historycznej, [w:] tejże, Problemy współczesnej edukacji historycznej, Poznań 2001

M. Kujawska, Uwarunkowania myślenia historycznego w procesie szkolnej edukacji historycznej, [w:] Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999

Materiały edukacyjne programu KREATOR. Scenariusze zajęć, Wyd. CODN, Warszawa 1999

J. Maternicki (red.) Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny, Warszawa 2004

S. Misiarek, Wewnątrzszkolny system oceniania. Poradnik lidera wewnątrzszkolnego doskonalenia

nauczycieli, Poznań 1999

B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991

B. Niemierko, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999

I. Skórzyńska, Widowiska przeszłości : historie które chcielibyśmy pamiętać, lekcje, których nie chcielibyśmy zapomnieć?, [w:] „Wiadomości Historyczne” 2008/5

I. Skórzyńska, Powroty Odysów [projekt edukacyjny], [w:] „Wiadomości Historyczne” 2008/5

I. Skórzyńska, Warsztat teatralny w kształceniu nowoczesnego nauczyciela historii, [w:] Nauczyciel historii – ku nowej formacji dydaktycznej, M. Kujawska (red.), Poznań 1996

K. Stróżyński, M. Giermakowski, Jak oceniać, Jelenia Góra 1999

W. Strykowski, Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawy kształcenia multimedialnego, Warszawa 1994

M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1998

M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej. Szkoła pełna ludzi, Poznań 2001

B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1991

Efekty uczenia się:

umiejętność zaprojektowania planu wynikowego - treści, cele (taksonomia), metody, środki i materiały dydaktyczne, zadania i pytania dla uczniów, test diagnostyczny, testu kompetencji dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie w gimnazjum/szkole ponadgimnazjalnej; umiejętność zaprojektowania scenariuszy kompetencyjnych do wybranych tematów z zakresu WOS.

Metody i kryteria oceniania:

prezentacja planu wynikowego oraz scenariuszy: rzeczowość, kompletność, poprawność metodyczna, atrakcyjność.

Praktyki zawodowe:

praktyki pedagogiczne w zakresie nauczania WOS w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)