Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-SEM-12archU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Instytut Prahistorii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://archeo.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

ARCHEOLOGIA

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Głównymi celami seminarium magisterskiego na kierunku ARCHEOLOGIA w IP UAM są:

1) zapewnienie studentom pogłębionego doświadczenia w podejmowaniu własnej pracy naukowej i dostarczenie niezbędnych wskazówek prowadzących do sformułowania i zrealizowania realistycznego projektu badawczego, który kończy się napisaniem pracy magisterskiej w przewidywanym terminie;

2) pokazanie studentom sposobów dotarcia do stosownej literatury przedmiotu i umiejętności jej wykorzystania, nauczenie rozumienia wiodących problemów, które określają wybrane przez nich pola badawcze, jak również zachęcenie do podjęcia trudu samodzielnej pracy w wybranym obszarze wiedzy i wniesienia do niej swych pomysłów;

3) zapewnienie studentom możliwości uczestnictwa w cotygodniowych seminariach, w trakcie których mogą przedstawiać i dyskutować problemy podejmowane w swej pracy z innymi uczestnikami seminariów oraz promotorem.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Pełny opis:

Seminarium magisterskie na kierunku ARCHEOLOGIA w IP UAM (3 semestry) jest jednym z najważniejszych kursów studiów drugiego stopnia, w ramach którego student prowadzi własną pracę badawczą na wybrany temat, wykonywaną pod okiem promotora. W trakcie seminarium student nabywa i rozwija umiejętności odpowiednie do swoich zainteresowań naukowych. Seminarium prowadzi do napisania pracy magisterskiej na wybrany przez studenta temat i jej obrony, odpowiadający problematyce specjalizacji, którą dotychczas studiował jako wiodącą. Podejścia wykorzystywane do napisania pracy magisterskiej są formułowane i uzgadniane z promotorem.

Szczegółowe treści przedmiotu są następujące:

- przegląd problematyki badawczej w celu wyboru tematu pracy magisterskiej,

- formułowanie pytań badawczych i określanie metod badawczych na podstawie wybranych tematów prac magisterskich,

- zasady sporządzania odsyłaczy i bibliografii na przykładzie realizowanych prac magisterskich,

- zasady sporządzania katalogu zabytków na przykładzie realizowanych prac magisterskich,

- zasady konstruowania pracy naukowej na przykładzie planów realizowanych prac magisterskich,

- tworzenie i wygłaszanie prezentacji komputerowych na temat realizowanych prac magisterskich,

- przygotowanie manuskryptu pracy magisterskiej,

- dyskusja i korekta manuskryptu pracy magisterskiej.

Literatura:

Bibliografia stosowna do wybranego tematu pracy magisterskiej, a ponadto:

J. Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1997.

U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.

P. Olivier, Jak pisać prace uniwersyteckie: poradnik dla studentów, Kraków 1999.

P. Pioterek, B. Zieleniecka, Technika pisania prac dyplomowych. Poznań 1997.

Polszczyzna na co dzień, red. nauk. M. Bańko, konsultant: A. Markowski, Warszawa 2006.

T. Szmigielska, Niezbędnik młodego naukowca: poradnik dla piszącego pracę dyplomową, Warszawa 2007.

M. Turek, I. Jonek-Kowalska, Zasady tworzenia prac promocyjnych, Gliwice 2008.

K. Wojcik, Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2005.

R. Zendrowski, Praca magisterska, licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;

- ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;

- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla archeologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru lub obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;

- ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową z zakresu archeologii;

- zna i rozumie rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;

- posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową;

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla archeologii, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;

- posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim oraz języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;

- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie z notą

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)