Podstawy edytorstwa muzycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-PEM-f-SL-Muz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edytorstwa muzycznego |
Jednostka: | Katedra Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć są problemy edytorstwa muzycznego z zakresu muzyki artystycznej, wchodzące w skład tzw. kanonu wydawniczego, a także edytorstwa muzycznego z zakresu muzyki ludowej.W zakresie muzyki artystycznej kanon ów obejmuje: wstępne prace nad rękopisem kompozycji, umiejętność rozpoznania błędów, porównanie wariantów i ewentualne uzupełnienia (filiacja i amplifikacja), adiustacja tekstu muzycznego (przepisanie i przygotowanie do druku danej kompozycji), sporządzenie komentarza rewizyjnego, edytorska ocena wartości tekstu. Za podstawę do pracy posłużą rękopisy z XVIII i początku XIX wieku. Narzędziem do sporządzania tekstu muzycznego (partytury) będzie program - edytor nut Finale.Specyfika repertuaru ludowego, w tym silne uzależnienie od kontekstu społeczno-kulturowego, oralność przekazu, wariantowość zjawisk, wymaga metod odmiennych od stosowanych w edytorstwie muzyki artystycznej. Z uwagi na swój rozwój, metody te są prezentowane zarówno na przykładzie materiałów historycznych |
Pełny opis: |
Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: historycznych przemian zasad edytorstwa muzycznego w zakresie folkloru i muzyki artystycznej; przygotowania tekstu muzycznego do wydania krytycznego; podstaw opracowywania repertuaru ludowego; muzycznych baz danych; obsługi edytora Finale 2) rozumie: specyfikę repertuaru ludowego i repertuaru muzyki artystycznej; konieczność stosowania odrębnych metod dostosowanych do badanego materiału muzycznego 3) posiada umiejętności: samodzielnej pracy nad rękopisem muzycznym wraz z przygotowaniem go do wydania krytycznego, korzystania z baz danych i pracy w programie Finale; samodzielnego kodowania melodii ludowych w prostą bazę danych; pracy w grupie. |
Literatura: |
Maria Przywecka-Samecka, Drukarstwo muzyczne w Europie do końca XVIII wieku, Wrocław 1987,Musica Claromontana I-VI, Kraków 2005-2008,Piotr Kołodziej, Finale. Edytor nutowy nie tylko dla profesjonalistów, Gliwice 2004.Ludwik Bielawski (red.) seria Polska Pieśń i Muzyka Ludowa, t. I Kujawy (1975), t. II Kaszuby (1998), t. III Warmia i Mazury (2002). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.