Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edytorstwa muzycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-PEM-f-SL-Muz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy edytorstwa muzycznego
Jednostka: Katedra Muzykologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć są problemy edytorstwa muzycznego z zakresu muzyki artystycznej, wchodzące w skład tzw. kanonu wydawniczego, a także edytorstwa muzycznego z zakresu muzyki ludowej.W zakresie muzyki artystycznej kanon ów obejmuje: wstępne prace nad rękopisem kompozycji, umiejętność rozpoznania błędów, porównanie wariantów i ewentualne uzupełnienia (filiacja i amplifikacja), adiustacja tekstu muzycznego (przepisanie i przygotowanie do druku danej kompozycji), sporządzenie komentarza rewizyjnego, edytorska ocena wartości tekstu. Za podstawę do pracy posłużą rękopisy z XVIII i początku XIX wieku. Narzędziem do sporządzania tekstu muzycznego (partytury) będzie program - edytor nut Finale.Specyfika repertuaru ludowego, w tym silne uzależnienie od kontekstu społeczno-kulturowego, oralność przekazu, wariantowość zjawisk, wymaga metod odmiennych od stosowanych w edytorstwie muzyki artystycznej. Z uwagi na swój rozwój, metody te są prezentowane zarówno na przykładzie materiałów historycznych

Pełny opis:

Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: historycznych przemian zasad edytorstwa muzycznego w zakresie folkloru i muzyki artystycznej; przygotowania tekstu muzycznego do wydania krytycznego; podstaw opracowywania repertuaru ludowego; muzycznych baz danych; obsługi edytora Finale 2) rozumie: specyfikę repertuaru ludowego i repertuaru muzyki artystycznej; konieczność stosowania odrębnych metod dostosowanych do badanego materiału muzycznego 3) posiada umiejętności: samodzielnej pracy nad rękopisem muzycznym wraz z przygotowaniem go do wydania krytycznego, korzystania z baz danych i pracy w programie Finale; samodzielnego kodowania melodii ludowych w prostą bazę danych; pracy w grupie.

Literatura:

Maria Przywecka-Samecka, Drukarstwo muzyczne w Europie do końca XVIII wieku, Wrocław 1987,Musica Claromontana I-VI, Kraków 2005-2008,Piotr Kołodziej, Finale. Edytor nutowy nie tylko dla profesjonalistów, Gliwice 2004.Ludwik Bielawski (red.) seria Polska Pieśń i Muzyka Ludowa, t. I Kujawy (1975), t. II Kaszuby (1998), t. III Warmia i Mazury (2002).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)