Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzyka popularna 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-MP2-f-SL-Muz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Muzyka popularna 2
Jednostka: Katedra Muzykologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Muzykologia

Cele kształcenia:

Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu kultury popularnej

Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu funkcjonowania muzyki popularnej w społeczeństwie

Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zróżnicowania gatunków i form muzyki popularnej

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały przesyłane są drogą elektroniczną na adresy podane przez uczestników zajęć oraz dostępne są w bibliotece wydziałowej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład, prezentacja przykładów muzycznych, dyskusja w grupie.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5

Literatura:

Frith Simon, Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Kraków 2011, rozdział: Rytm: rasa, seks i ciało.

Gawrycki Marcin Florian, (I)grając ze smakiem. Muzyka, tożsamość i polityka na Karaibach. Warszawa 2013, podrozdział: Dancehall - subwersja i dywersja, s. 296-314.

Pułka Leszek, Kultura mediów i jej spektakle na tle przemian komunikacji społecznej i literatury popularnej. Wrocław 2004, rozdział: Awanturnicza czasoprzestrzeń sceny hiphopowych muzykantów.

Nacher Anna, Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów. Poznań 2012, rozdział: Etnowyprzedaż? Etnomuzykologia, world music i Murzynek Bambo, s. 92-145.

Frith Simon, The Discourse of World Music. W: Georgina Born, David Hesmondhalgh (red.), Western Music and Its Others. Difference, Representation, and Appropriation in Music. Berkeley - Los Angeles - London 2000.

Hesmondhalgh David, International Times: Fusions, Exoticism, and Antiracism in Electronic Dance Music.

W: Georgina Born, David Hesmondhalgh (red.), Western Music and Its Others. Difference, Representation, and Appropriation in Music. Berkeley - Los Angeles - London 2000, s. 280-304.

Lena Jennifer C., Peterson Richard A., Classification as Culture: Types and Trajectories of Music Genres.

W: “A merican Sociological Review”, vol. 73 (2008), s. 697–718.

Brackett David, Questions of Genre in Black Popular Music. W: “Black Music Research Journal”, vol. 25 (2005),

s. 73-92.

Shuker Roy, Popular Music: The Key Concepts. London - New York 2006, hasło: Genre; Metagenres; Subgenres, s. 120-123.

Cutler Chris, Plądrofonia. W: Christoph Cox, Daniel Warner (red.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Gdańsk 2010, s. 179-204.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu badań nad kulturą popularną

Wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu badań nad muzyką popularną

Wskazać na cechy muzyki popularnej w odniesieniu do muzyki poważnej i tradycyjnej

Dokonać analizy kontekstualnej wybranych zjawisk z zakresu funkcjonowania muzyki popularnej

Metody i kryteria oceniania:

ocena przygotowania do zajęć, ocena aktywności podczas zajęć, ocena wiedzy wyniesionej z zajęć (kolokwium zaliczeniowe w formie testu)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)