Muzyka popularna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-MP2-f-SL-Muz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzyka popularna 2 |
Jednostka: | Katedra Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Muzykologia |
Cele kształcenia: | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu kultury popularnej Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu funkcjonowania muzyki popularnej w społeczeństwie Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zróżnicowania gatunków i form muzyki popularnej |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały przesyłane są drogą elektroniczną na adresy podane przez uczestników zajęć oraz dostępne są w bibliotece wydziałowej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, prezentacja przykładów muzycznych, dyskusja w grupie. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Literatura: |
Frith Simon, Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Kraków 2011, rozdział: Rytm: rasa, seks i ciało. Gawrycki Marcin Florian, (I)grając ze smakiem. Muzyka, tożsamość i polityka na Karaibach. Warszawa 2013, podrozdział: Dancehall - subwersja i dywersja, s. 296-314. Pułka Leszek, Kultura mediów i jej spektakle na tle przemian komunikacji społecznej i literatury popularnej. Wrocław 2004, rozdział: Awanturnicza czasoprzestrzeń sceny hiphopowych muzykantów. Nacher Anna, Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów. Poznań 2012, rozdział: Etnowyprzedaż? Etnomuzykologia, world music i Murzynek Bambo, s. 92-145. Frith Simon, The Discourse of World Music. W: Georgina Born, David Hesmondhalgh (red.), Western Music and Its Others. Difference, Representation, and Appropriation in Music. Berkeley - Los Angeles - London 2000. Hesmondhalgh David, International Times: Fusions, Exoticism, and Antiracism in Electronic Dance Music. W: Georgina Born, David Hesmondhalgh (red.), Western Music and Its Others. Difference, Representation, and Appropriation in Music. Berkeley - Los Angeles - London 2000, s. 280-304. Lena Jennifer C., Peterson Richard A., Classification as Culture: Types and Trajectories of Music Genres. W: “A merican Sociological Review”, vol. 73 (2008), s. 697–718. Brackett David, Questions of Genre in Black Popular Music. W: “Black Music Research Journal”, vol. 25 (2005), s. 73-92. Shuker Roy, Popular Music: The Key Concepts. London - New York 2006, hasło: Genre; Metagenres; Subgenres, s. 120-123. Cutler Chris, Plądrofonia. W: Christoph Cox, Daniel Warner (red.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Gdańsk 2010, s. 179-204. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu badań nad kulturą popularną Wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu badań nad muzyką popularną Wskazać na cechy muzyki popularnej w odniesieniu do muzyki poważnej i tradycyjnej Dokonać analizy kontekstualnej wybranych zjawisk z zakresu funkcjonowania muzyki popularnej |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena przygotowania do zajęć, ocena aktywności podczas zajęć, ocena wiedzy wyniesionej z zajęć (kolokwium zaliczeniowe w formie testu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.