Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań muzykologicznych (wykład)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-MBMW-11-MuzU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań muzykologicznych (wykład)
Jednostka: Wydział Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Wprowadzenie podstawowych zagadnień dotyczących historii muzykologii, zakresu przedmiotowego badań muzykologicznych w ujęciu historycznym i systematycznym w oparciu o współpracę muzykologii z innymi dziedzinami humanistycznymi (literaturoznawstwo, historia, antropologia, filozofia) i przyrodoznawstwem, metod, jakimi posługuje się muzykologia i języka jaki stosuje. Szczególną uwagę przypisuje się takim kwestiom, jak inter- i transdyscyplinarność, problematyka analizy, interpretacji i wartościowania. Eksponowane są najnowsze nurty w metodologii muzykologii, zwłaszcza angloamerykańskiej (tzw. New musicology).

Pełny opis:

Student zdobywa wiedzę o strukturze i celach muzykologii i jej historii, ze szczególnym akcentem na współczesną sytuację dyscypliny i jej uwikłań interdyscyplinarnych. Student rozumie problemy współczesnej muzykologii, zarówno te, które odnoszą się do jej skomplikowanej warstwy teoretycznej i związków z innymi dziedzinami humanistycznymi i przyrodoznawczymi, jak i te, które odnoszą się do współczesnej praktyki artystycznej, będącej przedmiotem zainteresowania muzykologii. Student potrafi referować, podejmować krytykę i dyskusję nad wskazaną wyżej problematyką współczesnej muzykologii.

Literatura:

1. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Ossolineum 1985

1.1 Nauka (s. 412)

1.2 Klasyfikacja nauk (s.297)

1.3 Społeczne funkcje nauki (s. 672)

1.4 Integracja nauki (s. 251)

1.5 Autorytet w nauce (s. 41)

1.6 Metodologia (s. 357)

1.7 Paradygmat (s. 456)

1.8 Indukcja (s. 218)

1.9 Dedukcja (s. 76)

1.10 Determinizm i indeterminizm (s. 86)

1.11 Definicje (s. 79)

1.12 Doświadczenie (s. 103)

1.13 Empiryzm (s. 150)

1.14 Teoria (s. 704)

1.15 Hipoteza (s. 197)

1.16 Wyjaśnianie (s. 741)

1.17 Interpretacja (s. 261)

1.18 Poznanie (s. 598)

1.19 Prawa (s. 519)

2. Adam Grobler, Metodologia nauk. Znak. Kraków 2006 (Rozdz. I: Indukcja i wyjaśnianie; Problem indukcji; Faksyfikacjonizm: motywy, problem bazy empirycznej, metodologia naukowych programów badawczych. Rozdz. II: Struktura nauki - pojęcie teorii naukowej, redukcja terminów teoretycznych, definicje, pojęcie prawa, problem redukcji i jedność nauki. Rozdz. III: Typy nauk - nauki dedukcyjne i empiryczne, przyrodnicze i społeczne, nomotetyczne i idiograficzne. Rozdz. IV: Status poznawczy nauki - realizm, instrumentalizm, konstruktywizm i relatywizm)

3. Alina Motycka, Relatywistyczna wizja nauki. Analiza krytyczna koncepcji T.S.Kuhna, i S.E.Toulmina. Ossolineum 1980 (Rozdz.: Rekonstrukcja koncepcji T.S.Kuhna i rekonstrukcja koncepcji S.E.Toulmina oraz ich porównanie / odpowiednie strony części I/. Rozdz.: Epistemologia "rozumiejąca" i jej konsekwencje, problematyka relatywizmu w obu koncepcjach /odpowiednie strony części II/)

4. Adam Chmielewski, Filozofia Poppera. Analiza krytyczna. Wrocław 1995 (Rozdz.: Filozofia nauki i metodologia)

5. Imre Lakatos, Falsyfikacja a metodologia naukowych programów badawczych. W: tenże, Pisma z filozofii nauk przyrodniczych. Tłum.W.Sady, Warszawa 1995.

6. Paul K. Feyerabend, Przeciw metodzie. Tłum. S.Wiertlewski. Wrocław 1996.

7. Edward O. Wilson, Konsiliencja. Jedność wiedzy. Tłum. J.Mikos, Poznań 2002 (Rozdz.: Cztery wielkie gałęzie poznania, s. 16-25; Od genów do kultury, s. 189-248)

8. Anna Pałubicka, Richarda Rorty'ego koncepcja nauki. "Poznańskie Studia z Filozofii Nauki. Poznań 13, 1993, s. 99-112.

9. Evandro Agazzi, Dobro, zło i nauka. Warszawa 1997

· nauka jako nowożytny paradygmat wiedzy (ścisłość i obiektywność nauki; s.9-20)

· neutralność nauki (s.33-46, 97-99, 222-224)

· nauka jako produkt społeczny (s.21-32)

· nauka i racjonalność (s.137-146; ryzyko i racjonalność, s.185-187)

· rola wartości w nauce

II. MUZYKOLOGIA

1. Dzieje i struktura dyscypliny:

1.1 Musikwissenschaft / Musicology. W: Musikgeschichte und Gegenwart oraz New Grove Disctionary of Music and Musicians, Ed. S.Sadie. London 2000

1.2 Joseph Kerman, Musicology. London 1985

2. Muzykologia historyczna i systematyczna; interdyscyplinarność, postdyscyplinarność, postmodernizm; kognitywizm:

2.1 Jerzy Topolski, Metodologia historii. Warszawa 1968 (Rozdz.: Przedmiot metodologii

historii, Wzory badania historycznego, Fakt i proces historyczny, Poznanie

historyczne: obiektywizm / relatywizm, Teoria wiedzy źródłowej i pozaźródłowej,

Wyjaśnianie w historii, Narracja historyczna - prawa, generalizacje, oceny, Prawda w

Historii, Struktura teorii historycznej)

2.1a Jerzy Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej.

Warszawa 1996, s. 17-96, 375-388, 335-348, 97-202.

2.1b Historia, metodologia, współczesność (red. J.Pomorski). Lublin 1998

2.1c Ewa Domańska, Historie niekonwencjonalne. Poznań 2006

- Historia akademicka a historia niekonwencjonalna, s. 52-78.

- Ku historii nieatropocentrycznej, s. 104-130.

- Uwagi końcowe o trudnych związkach historii i metodologii, s. 255-262.

2.2 Historyzm:

2.2a Carl Dahlhaus, Historyzm i tradycja, "Res Facta", nr 4, 1970, s.109-117

2.2b Irena Poniatowska, Historia i interpretacja muzyki. Kraków 1995, s.9-26

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)