Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Litwa, Łotwa i Estonia w procesach integracji bałtyckiej i europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-LLE-23-WschU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Litwa, Łotwa i Estonia w procesach integracji bałtyckiej i europejskiej
Jednostka: Instytut Wschodni
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

wschodoznawstwo

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy na temat znaczenia integracji europejskiej i bałtyckiej dla współczesnej Litwy, Łotwy i Estonii.



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Wydziału Historycznego UAM, Biblioteka Główna UAM

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład z prezentacją multimedialną, konwersatorium w oparciu o teksty naukowe i eksperckie, publicystykę i dokumenty oraz mapy

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

1.Historia idei integracji europejskiej w państwach bałtyckich (ruch paneuropejski). Europa Zachodnia wobec dążeń niepodległościowych republik bałtyckich w latach 1988-1991.

2. Akcesja Litwy, Łotwy i Estonii do UE: uwarunkowania, kryteria integracji, proces decyzyjny po obu stronach, nastroje i oczekiwania społeczne. Kwestie dyskusyjne: ludność rosyjskojęzyczna i tranzyt do Obwodu Kaliningradzkiego.

3. Przedstawiciele Litwy, Łotwy i Estonii w Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim.

4. Państwa bałtyckie w polityce regionalnej Unii Europejskiej. Pomoc strukturalna, polityka spójności.

5. Państwa bałtyckie wobec współczesnych problemów Unii Europejskiej

6. Państwa bałtyckie w NATO

7. Historyczne związki państw bałtyckich ze Skandynawią i Niemcami. Państwa skandynawskie wobec dążeń niepodległościowych republik bałtyckich w latach 1988-1991.

8. Rada Państw Morza Bałtyckiego (CBSS)

9.Wyspecjalizowane organizacje i platformy współpracy w regionie bałtyckim (wymiar ekologiczny, kulturalny, społeczny, naukowy, obronny)

10. Turyści skandynawscy i zachodnioeuropejscy w państwach bałtyckich

Obywatele Litwy, Łotwy i Estonii w państwach zachodnioeuropejskich i skandynawskich.

11. Projekt „Estlandia” – koncepcja włączenia Estonii do regionu skandynawskiego. Nordyckość jako atrakcyjny model dla państw bałtyckich.

12. Projekt „Baltoskandia” – idee zbliżenia bloku nordyckiego i państw bałtyckich

13. Bałtycka kultura akademicka – korporacje akademickie w Estonii i Łotwie jako formuła budowy elit i przykład przynależności do bałtyckiego kręgu kulturowego

Literatura:

Bałtyckie i wschodnie pogranicze Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, red. E. Teichmann, Warszawa 2008

Froese D., Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, Warszawa 2007

Kozakiewicz J., Polityka bezpieczeństwa państw bałtyckich, Warszawa 2003

Mieńkowska R., Litwa, Łotwa i Estonia w procesie „zrastania się” Europy, w: Zrastanie się Europy. Wschodnie rubieże Unii Europejskiej, red. A. Skrzypek, Warszawa 2006

Nowe pogranicze Europy: Litwa, Łotwa, Estonia, red. E. Teichmann, Warszawa 2003

Nowiak J., Współpraca nordycka – wzór dobrej polityki, Poznań 2001

Piotrowski B., Integracja Skandynawii: od Rady Nordyckiej do wspólnoty europejskiej, Poznań 2006

Rdzanek G., Miejsce Litwy, Łotwy i Estonii w polityce wojskowej Danii w latach 1993-2000, Wrocław 2003

Rossa-Kilian D., Wielostronna współpraca w regionie Morza Bałtyckiego na przełomie XX i XXI wieku, Toruń 2009

Runiewicz M., Międzynarodowa konkurencyjność państw nadbałtyckich, Warszawa 2006

Społeczeństwo i ekonomia: dwudziestolecie przemian w krajach bałtyckich 1991-2010, red. J. Zieliński i R. Droba, Siedlce 2010

Stępień-Kuczyńska A., M. Słowikowski, Unia Europejska a państwa Europy Wschodniej, Warszawa 2008

Józefiak S., Kto broni nieba Republiki Litewskiej?, „Spojrzenie na Wschód” 2012, nr 2 (5)

Stach Ł., Elity polityczne Litwy Łotwy i Estonii wobec integracji z Unią Europejską, „Rocznik Wschodni”, 2007/2008, nr 13, s. 66 – 82.

Efekty uczenia się:

1. Zna w poszerzonym stopniu terminologię z zakresu historii i historiografii, antropologii politycznej i ekonomicznej oraz wiedzy o polityce i gospodarce, w aspektach odnoszących się do integracji bałtyckiej i europejskiej Litwy, Łotwy i Estonii

2. Posiada wiedzę faktograficzną i teoretyczną umożliwiającą rozumienie procesu transformacji politycznej i ekonomicznej Litwy, Łotwy i Estonii od republik radzieckich do państw-członków Unii Europejskiej

3. Posiada wiedzę na temat węzłowych problemów historii państw i narodów bałtyckich, dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi państwami bałtyckimi oraz między nimi a Europą i całym regionem wokółbałtyckim.

4. Rozumie i interpretuje zmiany roli Litwy, Łotwy i Estonii w stosunkach międzynarodowych, rozpoznaje praktyczny wpływ globalizacji na życie polityczne i społeczne tych państw, rozumie mechanizmy ich polityki zagranicznej.

5. Potrafi sformułować temat i skonstruować bibliografię artykułu naukowego (referatu) dotyczącego udziału Litwy, Łotwy i Estonii w integracji europejskiej i bałtyckiej.

6. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę tworów współczesnej myśli społecznej oraz politycznej dotyczącej integracji europejskiej i bałtyckiej Litwy, Łotwy i Estonii.

7. Jest przygotowany do kontaktów z obywatelami Litwy, Łotwy i Estonii na płaszczyźnie naukowej, społecznej, kulturalnej i politycznej, z zrozumieniem i poszanowaniem ich wrażliwości oraz tożsamości. Jest przygotowany do świadomego uczestnictwa w konferencjach, sympozjach, spotkaniach organizacji pozarządowych dotyczących współpracy dwustronnej i wielostronnej

8. Dostrzega problemy etyczne związane z pracą badawczą i publikacyjną, ma świadomość znaczenia dobrosąsiedzkich stosunków z państwami bałtyckimi dla polskiej racji stanu, ma świadomość konieczności kierowania się naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji w życiu zawodowym.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na postawie obecności, aktywności na zajęciach o charakterze konwersatoryjnym oraz ustnego egzaminu z zakresu przedmiotu .

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)