Litwa, Łotwa i Estonia w procesach integracji bałtyckiej i europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-LLE-23-WschU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Litwa, Łotwa i Estonia w procesach integracji bałtyckiej i europejskiej |
Jednostka: | Instytut Wschodni |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | wschodoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy na temat znaczenia integracji europejskiej i bałtyckiej dla współczesnej Litwy, Łotwy i Estonii. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Historycznego UAM, Biblioteka Główna UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład z prezentacją multimedialną, konwersatorium w oparciu o teksty naukowe i eksperckie, publicystykę i dokumenty oraz mapy |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
1.Historia idei integracji europejskiej w państwach bałtyckich (ruch paneuropejski). Europa Zachodnia wobec dążeń niepodległościowych republik bałtyckich w latach 1988-1991. 2. Akcesja Litwy, Łotwy i Estonii do UE: uwarunkowania, kryteria integracji, proces decyzyjny po obu stronach, nastroje i oczekiwania społeczne. Kwestie dyskusyjne: ludność rosyjskojęzyczna i tranzyt do Obwodu Kaliningradzkiego. 3. Przedstawiciele Litwy, Łotwy i Estonii w Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. 4. Państwa bałtyckie w polityce regionalnej Unii Europejskiej. Pomoc strukturalna, polityka spójności. 5. Państwa bałtyckie wobec współczesnych problemów Unii Europejskiej 6. Państwa bałtyckie w NATO 7. Historyczne związki państw bałtyckich ze Skandynawią i Niemcami. Państwa skandynawskie wobec dążeń niepodległościowych republik bałtyckich w latach 1988-1991. 8. Rada Państw Morza Bałtyckiego (CBSS) 9.Wyspecjalizowane organizacje i platformy współpracy w regionie bałtyckim (wymiar ekologiczny, kulturalny, społeczny, naukowy, obronny) 10. Turyści skandynawscy i zachodnioeuropejscy w państwach bałtyckich Obywatele Litwy, Łotwy i Estonii w państwach zachodnioeuropejskich i skandynawskich. 11. Projekt „Estlandia” – koncepcja włączenia Estonii do regionu skandynawskiego. Nordyckość jako atrakcyjny model dla państw bałtyckich. 12. Projekt „Baltoskandia” – idee zbliżenia bloku nordyckiego i państw bałtyckich 13. Bałtycka kultura akademicka – korporacje akademickie w Estonii i Łotwie jako formuła budowy elit i przykład przynależności do bałtyckiego kręgu kulturowego |
Literatura: |
Bałtyckie i wschodnie pogranicze Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, red. E. Teichmann, Warszawa 2008 Froese D., Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, Warszawa 2007 Kozakiewicz J., Polityka bezpieczeństwa państw bałtyckich, Warszawa 2003 Mieńkowska R., Litwa, Łotwa i Estonia w procesie „zrastania się” Europy, w: Zrastanie się Europy. Wschodnie rubieże Unii Europejskiej, red. A. Skrzypek, Warszawa 2006 Nowe pogranicze Europy: Litwa, Łotwa, Estonia, red. E. Teichmann, Warszawa 2003 Nowiak J., Współpraca nordycka – wzór dobrej polityki, Poznań 2001 Piotrowski B., Integracja Skandynawii: od Rady Nordyckiej do wspólnoty europejskiej, Poznań 2006 Rdzanek G., Miejsce Litwy, Łotwy i Estonii w polityce wojskowej Danii w latach 1993-2000, Wrocław 2003 Rossa-Kilian D., Wielostronna współpraca w regionie Morza Bałtyckiego na przełomie XX i XXI wieku, Toruń 2009 Runiewicz M., Międzynarodowa konkurencyjność państw nadbałtyckich, Warszawa 2006 Społeczeństwo i ekonomia: dwudziestolecie przemian w krajach bałtyckich 1991-2010, red. J. Zieliński i R. Droba, Siedlce 2010 Stępień-Kuczyńska A., M. Słowikowski, Unia Europejska a państwa Europy Wschodniej, Warszawa 2008 Józefiak S., Kto broni nieba Republiki Litewskiej?, „Spojrzenie na Wschód” 2012, nr 2 (5) Stach Ł., Elity polityczne Litwy Łotwy i Estonii wobec integracji z Unią Europejską, „Rocznik Wschodni”, 2007/2008, nr 13, s. 66 – 82. |
Efekty uczenia się: |
1. Zna w poszerzonym stopniu terminologię z zakresu historii i historiografii, antropologii politycznej i ekonomicznej oraz wiedzy o polityce i gospodarce, w aspektach odnoszących się do integracji bałtyckiej i europejskiej Litwy, Łotwy i Estonii 2. Posiada wiedzę faktograficzną i teoretyczną umożliwiającą rozumienie procesu transformacji politycznej i ekonomicznej Litwy, Łotwy i Estonii od republik radzieckich do państw-członków Unii Europejskiej 3. Posiada wiedzę na temat węzłowych problemów historii państw i narodów bałtyckich, dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi państwami bałtyckimi oraz między nimi a Europą i całym regionem wokółbałtyckim. 4. Rozumie i interpretuje zmiany roli Litwy, Łotwy i Estonii w stosunkach międzynarodowych, rozpoznaje praktyczny wpływ globalizacji na życie polityczne i społeczne tych państw, rozumie mechanizmy ich polityki zagranicznej. 5. Potrafi sformułować temat i skonstruować bibliografię artykułu naukowego (referatu) dotyczącego udziału Litwy, Łotwy i Estonii w integracji europejskiej i bałtyckiej. 6. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę tworów współczesnej myśli społecznej oraz politycznej dotyczącej integracji europejskiej i bałtyckiej Litwy, Łotwy i Estonii. 7. Jest przygotowany do kontaktów z obywatelami Litwy, Łotwy i Estonii na płaszczyźnie naukowej, społecznej, kulturalnej i politycznej, z zrozumieniem i poszanowaniem ich wrażliwości oraz tożsamości. Jest przygotowany do świadomego uczestnictwa w konferencjach, sympozjach, spotkaniach organizacji pozarządowych dotyczących współpracy dwustronnej i wielostronnej 8. Dostrzega problemy etyczne związane z pracą badawczą i publikacyjną, ma świadomość znaczenia dobrosąsiedzkich stosunków z państwami bałtyckimi dla polskiej racji stanu, ma świadomość konieczności kierowania się naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji w życiu zawodowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na postawie obecności, aktywności na zajęciach o charakterze konwersatoryjnym oraz ustnego egzaminu z zakresu przedmiotu . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.