Antropologia wybranych zjawisk kulturowych III: Antropologia migracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-AWZKIIIM-23-EtnU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia wybranych zjawisk kulturowych III: Antropologia migracji |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: • zjawisk związanych ze współczesnymi migracjami w kontekście globalnym i lokalnym • podstawowych pojęć i koncepcji z zakresu studiów migracyjnych • ujęć interpretacyjnych zagadnień migracyjnych i integracyjnych wypracowanych na gruncie antropologii kulturowej 2) rozumie: • że mobilność jest integralną częścią ludzkiej kondycji • że tożsamości ludzkie nie są nierozerwalnie przypisane do miejsc – że są zmienne, procesualne, hybrydowe 3) posiada umiejętności: • pogłębionego, krytycznego analizowania zjawisk migracyjnych z perspektywy antropologicznej |
Pełny opis: |
1. Międzynarodowe migracje jako zjawisko nowoczesne – próba uchwycenia złożoności i zdefiniowania pojęć 2. Polska historia migracyjna [zajęcia na wystawie „Wszyscy jesteśmy migrantami] 3. Migracje do Polski – kontekst lokalny 4. Między asymilacją a integracją – różne modele adaptacji imigrantów w społeczeństwie przyjmującym 5. Integracja imigrantów – determinanty, wymiary i mierniki 6. Studia uchodźcze i międzynarodowy reżim uchodźczy 7. Procesy narodotwórcze w diasporach 8. Perspektywa transnarodowa – wielorakie domy i lojalności 9. Perspektywa czasowa – różne pokolenia imigrantów 10. Perspektywa genderowa 11. Religia a procesy integracyjne 12. Migranci uprzywilejowani – pierwszą klasą na emigrację? 13. Deterytorializacja tożsamości – tożsamości „wymiejscowione” |
Literatura: |
Zajęcia 2: Szejnert M. 2009 Wyspa Klucz, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 13-17 i 37-41. Zajęcia 3: Kaźmierkiewicz P. 2006 Uwarunkowania integracji cudzoziemców w Polsce, w: M. Bieniecki, P. Kaźmierkiewicz, B. Smoter, Integracja cudzoziemców w Polsce. Wybrane aspekty, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, s. 43-56. Zajęcia 4: Trevena P. 2008 Teorie i doktryny integracji imigrantów. Doświadczenia tradycyjnych i nowych krajów imigracji, w: A. Grzymała-Kazłowska, S. Łodziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 93-122. Zajęcia 5: Grzymała-Kazłowska A. 2008 Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami, s. 98-120. Zajęcia 6: Malkki L. H. 1995 Refugees and Exile: From "Refugee Studies" to the National Order of Things, “Annual Review of Anthropology” 24, s. 495-523. Zajęcia 7: Bloch N. 2011 Urodzeni uchodźcy. Tożsamość pokolenia młodych Tybetańczyków w Indiach, Monografie FNP, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 344-394. Zajęcia 8: Metykova M. 2010 Only a Mouse Click Away from Home: Transnational Practices of Eastern European Migrants in the United Kingdom, “Social Identities” 16: 3, s. 325-338. Zajęcia 9: Ben-Ze’ev E. 2005 Transmission and Transformation: The Palestinian Second Generation and the Commemoration of the Homeland, w: A. Levy, A. Weingrod (ed.), Homelands and Diasporas. Holy Lands and Other Places, Stanford: Stanford University Press, s. 123-139. Zajęcia 10: Lutz H. 2002 At Your Service Madam! The Globalization of Domestic Service, "Feminist Review” 70, s. 89-104. Zajęcia 11: Hamel Ch. 2002 Muslim Diaspora in Western Europe: The Islamic Headscarf (Hijab), the Media and Muslims’ Integration in France, “Citizenship Studies” 6: 3, s. 293-308. Zajęcia 12: Fechter M. 2007 Living in a Bubble: Expatriate’s Transnational Spaces, w: V. Amit (ed.), Going First Class? New Approaches to Privileged Travel and Movement, New York, Oxford: Berghahn Books, s. 33-52. Zajęcia 13: Maalouf A. 2002 Zabójcze tożsamości, przeł. H. Lisowska-Chehab, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 7-12 i 23-54. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie się składać z dwóch elementów: • czytanie zadanych tekstów i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dyskusjach i ćwiczeniach): 25% • egzamin ustny: 75% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.