Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia wybranych zjawisk kulturowych III: Antropologia migracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-AWZKIIIM-23-EtnU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia wybranych zjawisk kulturowych III: Antropologia migracji
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Student:

1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat:

• zjawisk związanych ze współczesnymi migracjami w kontekście globalnym i lokalnym

• podstawowych pojęć i koncepcji z zakresu studiów migracyjnych

• ujęć interpretacyjnych zagadnień migracyjnych i integracyjnych wypracowanych na gruncie antropologii kulturowej

2) rozumie:

• że mobilność jest integralną częścią ludzkiej kondycji

• że tożsamości ludzkie nie są nierozerwalnie przypisane do miejsc – że są zmienne, procesualne, hybrydowe

3) posiada umiejętności:

• pogłębionego, krytycznego analizowania zjawisk migracyjnych z perspektywy antropologicznej

Pełny opis:

1. Międzynarodowe migracje jako zjawisko nowoczesne – próba uchwycenia złożoności i zdefiniowania pojęć

2. Polska historia migracyjna [zajęcia na wystawie „Wszyscy jesteśmy migrantami]

3. Migracje do Polski – kontekst lokalny

4. Między asymilacją a integracją – różne modele adaptacji imigrantów w społeczeństwie przyjmującym

5. Integracja imigrantów – determinanty, wymiary i mierniki

6. Studia uchodźcze i międzynarodowy reżim uchodźczy

7. Procesy narodotwórcze w diasporach

8. Perspektywa transnarodowa – wielorakie domy i lojalności

9. Perspektywa czasowa – różne pokolenia imigrantów

10. Perspektywa genderowa

11. Religia a procesy integracyjne

12. Migranci uprzywilejowani – pierwszą klasą na emigrację?

13. Deterytorializacja tożsamości – tożsamości „wymiejscowione”

Literatura:

Zajęcia 2:

Szejnert M.

2009 Wyspa Klucz, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 13-17 i 37-41.

Zajęcia 3:

Kaźmierkiewicz P.

2006 Uwarunkowania integracji cudzoziemców w Polsce, w: M. Bieniecki, P. Kaźmierkiewicz, B. Smoter, Integracja cudzoziemców w Polsce. Wybrane aspekty, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, s. 43-56.

Zajęcia 4:

Trevena P.

2008 Teorie i doktryny integracji imigrantów. Doświadczenia tradycyjnych i nowych krajów imigracji, w: A. Grzymała-Kazłowska, S. Łodziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 93-122.

Zajęcia 5:

Grzymała-Kazłowska A.

2008 Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami, s. 98-120.

Zajęcia 6:

Malkki L. H.

1995 Refugees and Exile: From "Refugee Studies" to the National Order of Things, “Annual Review of Anthropology” 24, s. 495-523.

Zajęcia 7:

Bloch N.

2011 Urodzeni uchodźcy. Tożsamość pokolenia młodych Tybetańczyków w Indiach, Monografie FNP, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 344-394.

Zajęcia 8:

Metykova M.

2010 Only a Mouse Click Away from Home: Transnational Practices of Eastern European Migrants in the United Kingdom, “Social Identities” 16: 3, s. 325-338.

Zajęcia 9:

Ben-Ze’ev E.

2005 Transmission and Transformation: The Palestinian Second Generation and the Commemoration of the Homeland, w: A. Levy, A. Weingrod (ed.), Homelands and Diasporas. Holy Lands and Other Places, Stanford: Stanford University Press, s. 123-139.

Zajęcia 10:

Lutz H.

2002 At Your Service Madam! The Globalization of Domestic Service, "Feminist Review” 70, s. 89-104.

Zajęcia 11:

Hamel Ch.

2002 Muslim Diaspora in Western Europe: The Islamic Headscarf (Hijab), the Media and Muslims’ Integration in France, “Citizenship Studies” 6: 3, s. 293-308.

Zajęcia 12:

Fechter M.

2007 Living in a Bubble: Expatriate’s Transnational Spaces, w: V. Amit (ed.), Going First Class? New Approaches to Privileged Travel and Movement, New York, Oxford: Berghahn Books, s. 33-52.

Zajęcia 13:

Maalouf A.

2002 Zabójcze tożsamości, przeł. H. Lisowska-Chehab, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 7-12 i 23-54.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa będzie się składać z dwóch elementów:

• czytanie zadanych tekstów i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dyskusjach i ćwiczeniach): 25%

• egzamin ustny: 75%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)