Archeologia regionów i stref kulturowych_część 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-ARSK1-11-ArchU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Archeologia regionów i stref kulturowych_część 1 |
Jednostka: | Instytut Prahistorii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://archeo.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | ARCHEOLOGIA |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej: paleolit-neolit Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej i Wschodniej: neolit-eneolit Celem wykładów jest pogłębienie wiedzy dotyczącej epoki kamienia i eneolitu, uzyskanej na studiach I stopnia oraz przygotowanie do studiów szczegółowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Wykład "Archeologia regionów i stref kulturowych, część 1: paleolit - neolit - eneolit" zakończony wspólnym egzaminem, składający się z dwóch części, zatytułowanych: - Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej: paleolit-neolit - Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej i Wschodniej: neolit-eneolit Kurs przeznaczony jest dla studentów, którzy uzyskali już podstawowe wykształcenie przede wszystkim z zakresu archeologii lub innej dyscypliny (na studiach pierwszego stopnia), i którzy wykazują się wystarczającą dojrzałością i wiedzą do podejmowania własnych problemów badawczych. Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej: paleolit-neolit Wybrane tematy kluczowe– niezbędne do podjęcia pogłębionych studiów szczegółowych epoki kamienia w Europie Środkowej (paleolit dolny a środkowy, paleolit górny a schyłkowy, kontrowersje wokół mezolitu, neolityzacja, kompleks kultur wstęgowych, kompleks kultur pucharowych). Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej i Wschodniej: neolit-eneolit Prezentacja innowacyjnych kierunków w studiach nad problematyką pogranicza Zachodu i Wschodu Europy (etapy rozwoju społeczeństw subneolitycznych – neolitycznych/eneolitycznych oraz wczesnobrązowych). Zestaw eksponowanych problemów obejmuje projekty badawcze w istotnym zakresie korygujące klasyczne ujęcia, prezentowane, między innymi, w podstawowym kursie archeologii powszechnej. Preferowane są programy mogące pełnić rolę ofert intelektualnych Instytutu Prahistorii UAM. |
Literatura: |
Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej: paleolit-neolit.
Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej i Wschodniej: neolit-eneolit. 1. J. Czebreszuk, M. Krywalcewicz, P. Makarowicz (red.), Od neolitu do początków epoki brązu, Poznań 2001. Artykuły: J. Czebreszuk; M. Daszkiewicz, D. Prinke; D. Gaskevič; M. Gaździk, B. Jozwiak; W. Gumiński; V. Kločko; A. Kośko; P. Makarowicz; M. Szmyt. 2. A. Kośko, M. Szmyt (red.), Nomadyzm a pastoralizm w miedzyrzeczu Wisły i Dniepru (neolit, eneolit, epoka brązu), Poznań 2004. Artykuły: J. Górski, P. Makarowicz; A. Kośko, M. Szmyt; J. Kruk; S. Kadrow; V. Kločko; M. Makohonienko; A. Marciniak; V. Otroščenko; M. Szmyt. 3. M. Dębiec, M. Wołoszyn (red.), U źródeł Europy Środkowo-Wschodniej: pogranicze polsko-ukraińskie w perspektywie badań archeologicznych, Rzeszów 2007. Artykuły: A. Pelisiak; M. Rybicka. 4. J. Bednarczyk, J. Czebreszuk, P. Makarowicz, M. Szmyt (red.), Na pograniczu światów. Studia pradziejów międzymorza bałtycko-pontyjskiego, Poznań 2008. Artykuły: L. Domańska, S. Rzepecki; P. Hauser; S. Kadrow; J. Kruk; J. J. Langer, S. Pietrzak; J. Machnik; P. Makarowicz; D. Prinke; K. Ślusarska; P. Włodarczak. 5. M. Ignaczak, A. Kośko, M. Szmyt (red.), Między Bałtykiem a Morzem Czarnym. Szlaki międzymorza IV-I tys. przed Chr., Poznań 2011. Artykuły: V. Kločko, A. Kośko; A. Kośko, V. Kločko; A. Kośko, M. Szmyt; J. Machnik; P. Makarowicz; M. Makohonienko; V. Otroščenko; W. Rączkowski; K. Ślusarska; W. Tyborowski. 6. U. Stankiewicz, A. Wawrusiewicz (red.), Na rubieży kultur. Badania nad okresem neolitu i wczesną epoką brązu, Białystok 2011. Atrykuły: B. Józwiak, S. Domaradzka; W. Gumiński; A. Kośko; M. Kryvalcevič; S. Kukawka; V. Lakiza; P. Makarowicz; M. Rybicka, A. Sznajdrowska. |
Efekty uczenia się: |
Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej: paleolit – neolit Jako efekty kształcenia student zna najważniejsze etapy w procesie rozwoju człowieka w epoce kamienia (paleolit – neolit) i ich najnowszą interpretację. Rozumie znaczenie tych momentów kluczowych dla rozwoju kultury ludzkiej. Potrafi użyć swej wiedzy do rozwiązywania problemów szczegółowych. Węzłowe problemy archeologii w Europie Środkowej i Wschodniej: neolit-eneolit Celem wykładu jest przygotowanie studenta do wyboru samodzielnych zadań badawczych (etapy magisterski i doktorancki). Przedkładana oferta uzupełnia „klasyczny”, bałkańsko-środkowoeuropejski, obraz prahistorii Europy (tzw. Starej Europy, w ujęciu M. Gimbutas), wyniesiony z obiegowego dla dydaktyki uniwersyteckiej zestawu syntez-lektur (por. Prahistoria Ziem Polskich). W konstrukcji wykładu dostrzec należy reakcję na nowe szanse współpracy naukowej, na styku Zachodu i Wschodu Europy, uformowane w ostatnim dwudziestoleciu. W efekcie wykładu student posiada zaawansowaną wiedzę o najważniejszych etapach w procesie rozwoju społeczeństw subneolitu/neolitu i epok wczesnego metalu na pograniczu Zachodu i Wschodu Europy oraz potrafi użyć swej wiedzy do rozwiązywania problemów szczegółowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.