Warsztat polonisty - mówienie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WPM-11PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat polonisty - mówienie |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - wzbogacenie i ustrukturyzowanie wiedzy o mówionej odmianie polszczyzny, - rozwijanie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się polszczyzną mówioną w różnych odmianach, - kształcenie umiejętności poprawnego posługiwania się głosem i oddechem, - doskonalenie sprawności związanych z wystąpieniami publicznymi,(prowadzenie spotkania, głos w dyskusji, wygłoszenie referatu, wystąpienia okolicznościowe, grzeczność językowa itp.), - rozwijanie umiejętności dyskursywnych i argumentacyjnych (dyskusja, polemika, dialog), - kształtowanie świadomości językowej i kulturowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu, praca indywidualna (w trakcie zajęć i poza godzinami kontaktowymi), praca zespołowa (w trakcie zajęć i poza godzinami kontaktowymi), dyskusja w grupie, lektura indywidualna, krótkie improwizowane wprawki mówione, czytanie tekstów wybranych samodzielnie i zleconych (w trakcie zajęć i poza godzinami kontaktowymi), wystąpienia publiczne. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Mówienie stanowi jeden z trzech przedmiotów (obok pisania i czytania) tworzących blok Warsztat polonisty, skierowanych do słuchaczy studiów polonistycznych I stopnia. Zajęcia z mówienie odbywają się w semestrze zimowym I roku studiów i mają charakter teoretyczno-praktycznego przygotowania studenta do aktywnego uczestnictwa w zajęciach akademickich, wystąpień publicznych oraz formułowania samodzielnych, poprawnych wypowiedzi. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - głos i mowa - definicje, rozróżnienia, konotacje, - właściwości języka mówionego; retoryczna koncepcja tekstu mówionego, - dykcja i prozodia; czytanie interpretacyjne; recytacja, - mowa ciała. Interakcja, - mówienie z głowy (nagrania), - pragmatyka mówienia; oficjalność i nieoficjalność, - prezentacja – co, kiedy i ile mówić, - wystąpienia publiczne; style komunikacyjne i style przemówień, - referat (jak unikać nudy i monotonii), - argument i pytanie (budowa, cel, znaczenie, użycie), - dyskusja (głos, zagajenie, podsumowanie), - opowiadanie (struktura, wątki, punkty zwrotne). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Dąbała J., Warsztatowo-aksjologiczne mechanizmy tworzenia telewizji, Lublin 2011 (rozdz. II, s. 145-265). Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2016 (rozdz. 2, s. 26-36). Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk 2016. Łaziński M., Pan i pani, polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria rodzajowo-płciowa, Warszawa 2006. Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji, Warszawa 2006. Marcjanik M., Polska grzeczność językowa, Kielce 2000. Nieckula F., Język ustny a język pisany, [w:] Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Lublin 2001, s. 98-113. Oczkoś M., Paszczodźwięki. Mały poradnik dla wielkich mówców, Warszawa 2010. Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa2015. Ożóg K., Ustna odmiana języka, [w:] Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Lublin 2001, s. 85-98. Przyborska-Borkowicz A., Scenariusze komunikacyjne uwarunkowane sytuacją, [w:] http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/scenariusze_komunikacyjne_uwarunkowane_sytuacja/ Schulz von Thun F., Sztuka rozmawiania, cz. 2. Rozwój osobowy, przeł. P. Włodyga, Kraków 2001 (rozdz. III, s. 57-259). Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2016. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Warszawa 2008 (rozdz. III, IV, V i VI, s. 123-248). Wosik-Kawala D., Podstawy emisji głosu, Lublin 2015. Wyrwas K., Jak opowiadają mężczyźni,[w:] Style konwersacyjne, red. B. Witosz, Katowice 2006, s. 98-109 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - omówić rozróżnienia i definicje związane ze współczesną polszczyzną mówioną, - przedstawić właściwości języka mówionego, - wyjaśnić rolę konwencji i gatunków języka mówionego w kulturze (w tym - w komunikacji), - wygłaszać teksty zróżnicowane pod względem stylistycznym i pragmatycznym, - czytać na głos teksty o różnym przeznaczeniu i funkcji, - samodzielnie uzasadnić określony wybór środków kształtowania wypowiedzi (z naciskiem na poziom prozodyczny), - zebrać materiał, odpowiednio go opracować i – w efekcie – ustnie to opracowanie przedstawić, - czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, - współpracować w zespole nad zadaniami twórczymi (podział ról, zamiana ról, dyskusja). |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, bardzo dobra znajomość konwencji i gatunków języka mówionego, bardzo dobra umiejętność wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, bardzo sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, bardzo dobra umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, bardzo dobra umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, bardzo dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, bardzo wysoka kultura dyskusji, bardzo dobra umiejętność pracy zespołowej. dobry plus (+db; 4,50: jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, mniej sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, dobra umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, dość dobra umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej. dobry (db; 4,0): dobra orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, dobra znajomość konwencji i gatunków języka mówionego, dobra umiejętność wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, dobra umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, dobra umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, wysoka kultura dyskusji, dobra umiejętność pracy zespołowej. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, dobra znajomość konwencji i gatunków języka mówionego, zadowalająca umiejętność wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, dość sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, zadowalająca umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, przeciętna umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, wystarczająca umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, przeciętna kultura dyskusji, przeciętna umiejętność pracy zespołowej. dostateczny (dst; 3,0): przeciętna orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, przeciętna znajomość konwencji i gatunków języka mówionego, wystarczająca umiejętność wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, mało sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, niewielka umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, przeciętna umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, przeciętna umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, przeciętna kultura dyskusji, przeciętna umiejętność pracy zespołowej. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, nieznajomość konwencji i gatunków języka mówionego, brak umiejętności wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, mało sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, niewielka umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, nierozwinięta umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, niezadowalająca umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, niezadowalająca kultura dyskusji, niezadowalająca umiejętność pracy zespołowej. Kryteria oceniania: - sprawność posługiwania się polszczyzną mówioną, - znajomość zagadnień merytorycznych związanych z językiem mówionym, - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej, znajomość lektur), - wartość merytoryczna przygotowanych projektów, - umiejętności dyskursywne (inwencja, wysłowienie, kompozycja, przedstawienie swojego zdania, sztuka konstruktywnej krytyki, argumentacja). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Grzelka | |
Prowadzący grup: | Monika Grzelka, Emilia Kledzik, Błażej Osowski, Katarzyna Zagłoba, Katarzyna Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Grzelka | |
Prowadzący grup: | Monika Grzelka, Justyna Kobus, Błażej Osowski, Aleksandra Reimann-Czajkowska, Michalina Surma, Katarzyna Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Grzelka | |
Prowadzący grup: | Monika Grzelka, Justyna Kobus, Błażej Osowski, Aleksandra Reimann-Czajkowska, Michalina Surma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.