Warsztat polonisty - czytanie I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WPC-12PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat polonisty - czytanie I |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - rozwinięcie umiejętności analizowania i interpretowania utworów literackich, artykułów naukowych i popularnonaukowych, - pogłębienie i utrwalenie terminologii z zakresu filologii polskiej i jej kontekstów kulturowych, - zdobycie zaawansowanych kompetencji w zakresie formułowania i analizy problemów badawczych, związanych z krytycznym modelem lektury tekstów artystycznych i ich opracowań, - rozwinięcie kompetencji celnego argumentowania, parafrazowania, formułowania wniosków i skutecznego posługiwana się polszczyzną oraz umiejętności zmian opinii na skutek przyjęcia trafnego argumentowania i rzetelnej analizy tekstu, - uwrażliwienie na rolę literatury w życiu społecznym i rozwijanie umiejętności budowania kultury czytelniczej, - pogłębienie umiejętności pracy w zespole i dyskusji na zasadach szacunku wobec odmienności światopoglądowych i różnic kulturowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe (problem-based learning), metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - specyfika lektury polonistycznej: łączenie wiedzy z poetyki, historii literatury, wiedzy o współczesnym języku polskim oraz kontekstów kultury do analizy tekstów artystycznych, - uważna lektura wybranych tekstów naukowych, popularnonaukowych, kompendiów wiedzy i haseł słownikowych: zdobywanie i selekcjonowanie informacji, odróżnianie funkcji informacyjnych od funkcji wartościujących - na poziomie podstawowym, - znajdywanie tez i przesłanek tekstu naukowego, śledzenie wywodu argumentacyjnego – na poziomie podstawowym, - streszczanie i parafrazowanie cudzego stanowiska oraz formułowanie stanowiska własnego na podstawie poglądów innych autorów, - społeczne i kulturowe ramy czytania; zawiązywanie wspólnot interpretacyjnych, doświadczenia lekturowe zbiorowości; rola czytania w rozwoju tożsamości kulturowej i więzi społecznych; krzewienie kultury czytelnictwa, - granice interpretacji; przyjemność interpretacji; teoretyczne ramy interpretacji, - sztuka interpretacji tekstu literackiego; realizacja zadanego problemu interpretacyjnego: dobór metod i narzędzi lekturowych oraz bibliografii, - analiza i interpretacja tekstu literackiego w kontekstach historycznoliterackich, społeczno-kulturowych i politycznych oraz teoretycznych – na poziomie podstawowym. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Auden W.H., O czytaniu, w: tegoż, Ręka farbiarza i inne eseje, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa 1988. Bayard P., Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, przeł. M. Kowalska, Warszawa 2008. Felski R., Literatura w użyciu, przeł. zesp., Poznań 2016. Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec 2016. Liryka polska: interpretacje, red. J. Prokop, J. Sławiński, Gdańsk 2001. Manguel A., Moja historia czytania, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2003. Markowski M.P., Życie na miarę literatury, Kraków 2009. Miller J. H., O literaturze, przeł. H. Hoffmann, Poznań 2014. Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. zbior., Warszawa 2018. Kulturowa teoria literatury I: główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz, Kraków 2006. Kulturowa teoria literatury II: poetyki, problematyki, interpretacje, red. R. Nycz, Kraków 2012. Sztuka argumentacji: ćwiczenia w badaniu argumentów, red. K. Szymanek, K.A. Wieczorek, A.S. Wójcik, Warszawa 2003 (i późniejsze wydania) Sztuka interpretacji, red. H. Markiewicz, T. Walas, Kraków t.1 (1971) , t.2 (1973), t.3 (2011). Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006. Woolf V., O czytaniu oraz tejże, Zwykły czytelnik, w: tejże, Eseje wybrane, przeł. M. Heydel, Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: - przeprowadza profesjonalną lekturę utworów literackich, naukowych i popularnonaukowych, - dysponuje ogólną i uporządkowaną wiedzą z zakresu terminologii filologii polskiej, - potrafi stworzyć trafny i spójny metodologicznie zestaw lektur do wybranego tematu badawczego, - wykorzystuje zdobyte umiejętności w celu rzetelnego parafrazowania tekstów, argumentowania na rzecz lub przeciw jego tezom oraz przyjmowania ze zrozumieniem argumentów innych stron, - w dyskusjach na tematy literackie wykorzystuje zdobytą w trakcie zajęć wiedzę, świadomość teoretyczną i wrażliwość etyczną, - potrafi skonstruować dłuższą prezentację ustną, pisemną i ustną syntetyczną wypowiedź parafrazującą lekturę oraz napisać esej interpretacyjny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność bardzo sprawnego jej zaprezentowania w eseju lub na kolokwium. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność sprawnego jej zaprezentowania w eseju lub na kolokwium z niewielkimi usterkami. dobry (db; 4,0): dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność poprawnego jej zaprezentowania w eseju lub na kolokwium. dostateczny plus (+dst; 3,5): mniej niż dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność jej poprawnego zaprezentowania w eseju lub na kolokwium. dostateczny (dst; 3,0): dostateczny poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność jej poprawnego zaprezentowania w eseju lub na kolokwium. niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz zbyt nikła umiejętność zaprezentowania posiadanej wiedzy w eseju lub na kolokwium. Kryteria oceniania: oceniana jest merytoryczna wartość głosów w dyskusji, poziomu wykonania ćwiczeń praktycznych i wykazanie się znajomością lektur. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Banowska | |
Prowadzący grup: | Lidia Banowska, Magdalena Bednarek, Monika Brzóstowicz-Klajn, Agnieszka Gajewska, Joanna Maleszyńska, Agnieszka Piotrowska-Wojaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Banowska | |
Prowadzący grup: | Lidia Banowska, Magdalena Bednarek, Jan Galant, Lucyna Marzec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Banowska | |
Prowadzący grup: | Lidia Banowska, Magdalena Bednarek, Agnieszka Kocznur, Agnieszka Kołodziejska, Lucyna Marzec, Marek Osiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.