Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o komunikacji językowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-WKJ-33II
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wiedza o komunikacji językowej
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Strona przedmiotu: http://www.kjp.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- przekazanie wiedzy dotyczącej struktury i funkcjonowania współczesnej normy językowej, klasyfikacji błędów językowych, typologii innowacji językowych, kryteriów ich oceny, kodyfikacji i polityki językowej, postaw użytkowników wobec języka, zjawiska mody językowej, tendencji rozwojowych we współczesnej polszczyźnie,

- przekazanie wiedzy o zależności sposobu językowego kształtowania tekstu od sytuacji komunikacyjnej,

- wyrobienie umiejętności rozstrzygania problemów poprawnościowych z zakresu różnych poziomów języka w tekstach (wymowy, ortografii i interpunkcji, odmiany wyrazów, słownictwa i frazeologii, budowy zdań),

- doskonalenie umiejętności sprawnego, poprawnego, skutecznego i estetycznego posługiwania się polszczyzną w różnych sytuacjach komunikacyjnych, zarówno w mowie, jak i na piśmie,

- przygotowanie do właściwej interpretacji i oceny nowych środków językowych pojawiających się w różnych typach tekstów,

- wyrobienie nawyku korzystania z aktualnych źródeł ortoepicznych (słowników poprawnościowych, poradników językowych, internetowych poradni językowych itp.) i ciągłego aktualizowania lektur,

- rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, metody aktywizujące, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony zagadnieniom komunikacji międzyludzkiej zarówno w wariancie mówionym, jak i pisanym języka, ze szczególnym uwzględnieniem poprawności językowej i komunikacyjnej.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- podstawowe wiadomości na temat komunikacji językowej: pojęcie komunikacji językowej i jej typy; pojęcie aktu mowy; składniki aktu mowy, związane z nimi funkcje języka i ich hierarchia; zasady kooperacji językowej,

- portret komunikacyjny nadawcy i odbiorcy tekstu: budowanie własnego portretu komunikacyjnego; odbiorca wirtualny (projektowany) a rzeczywisty; relacje nadawczo-odbiorcze; miejsca wspólne; eliminowanie możliwych konfliktów ról komunikacyjnych,

- rola komunikacji pozawerbalnej: mimika, gestykulacja, język ciała – ich wartość retoryczna; kod proksemiczny; autoadaptatory; rola ekspresji niewerbalnej,

- komunikacja elektroniczna; właściwości komunikacji językowej w Internecie: dialogowość, spontaniczność, kolokwialność, sytuacyjność, multimedialność, hipertekstowość,

- ekspansja potoczności w języku i w kulturze: językowe wyróżniki stylu potocznego; styl potoczny jako centrum systemu stylowego języka; zróżnicowanie stylu potocznego; spór o potoczność w języku i kulturze; składniki potocznego obrazu świata,

- przeobrażenia w kulturze a zmiany w modelu polskiej grzeczności językowej: zróżnicowanie formalnojęzykowe i pragmatycznojęzykowe etykiety językowej; grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym, publicznym i masowym; zmiany w modelu grzeczności a tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny,

- internacjonalizacja a zróżnicowanie regionalne w komunikacji językowej: internacjonalizmy jako przejaw tendencji globalizacyjnych, regionalizmy (na przykładzie gwary miejskiej Poznania).

Literatura:

Zalecana literatura:

J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.

J. Maćkiewicz, Wyrazy międzynarodowe (internacjonalizmy) we współczesnym języku polskim, w: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 555-562.

M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.

K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, wyd. 3. popr. i uzupełn., Rzeszów 2007.

M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005.

Słownik gwary miejskiej Poznania, pod red. M. Gruchmanowej i B. Walczaka, Warszawa – Poznań 1999.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- właściwie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z komunikacją językową, w tym elektroniczną, aktami mowy i ich funkcjami,

- świadomie kształtować własny portret komunikacyjny oraz rozpoznać i zinterpretować mechanizmy kooperacji językowej,

- rozpoznać w różnych typach tekstów elementy potoczne i właściwie je ocenić; rozpoznać internacjonalizmy i regionalizmy,

- wyjaśnić zależności między sytuacją komunikacyjną a formą grzecznościowych aktów mowy i ich typami,

- przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą różnych aspektów komunikacji językowej,

- podjąć dyskusję na temat zagrożeń w komunikacji językowej,

- ocenić poziom kompetencji komunikacyjnej własnej, jak również innych osób w grupie,

- korzystać z najnowszych źródeł wiedzy odnoszących się do komunikacji językowej.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat struktury i zróżnicowania współczesnej normy językowej, typów innowacji językowych i kryteriów ich oceny, tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny, zjawiska mody językowej, z zakresu podstaw wiedzy o komunikacji językowej, rozpoznawania w różnych typach tekstów elementów potocznych, regionalnych i internacjonalizmów oraz właściwego ich oceniania, korzystania z najnowszych źródeł wiedzy odnoszących się do komunikacji językowej (słowniki, korpusy); znakomite umiejętności rozpoznawania innowacji i zmian językowych występujących w tekstach mówionych i pisanych, także elektronicznych, a także wyboru właściwych narzędzi do oceny innowacji, doboru środków językowych optymalnie dostosowanych do sytuacji komunikacyjnej, rozpoznawania i rozróżniania widocznych w tekstach tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny, korzystania z dostępnych źródeł ortoepicznych; znakomite kompetencje personalne i społeczne przejawiające się w podejmowaniu dyskusji nad statusem poprawnościowym form językowych w różnych sytuacjach komunikacyjnych, przekonującym uzasadnianiu prezentowanej przez siebie postawy wobec języka.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności; nieco mniejsze kompetencje personalne i społeczne.

dobry (db; 4,0): dobra wiedza wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania tekstów pod kątem poprawności językowej i widocznych w nich tendencji rozwojowych; słabsze kompetencje personalne i społeczne.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze umiejętności analizowania tekstów pod kątem poprawności językowej i widocznych w nich tendencji rozwojowych; słabe kompetencje personalne i społeczne.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności analizowania, z licznymi błędami, tekstów pod kątem poprawności językowej i widocznych w nich tendencji rozwojowych; brak kompetencji personalnych i społecznych.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie.

Metody oceniania:

- ocena aktywności w trakcie zajęć;

- ocena prezentacji przygotowanej przez studentów;

- kolokwium ustne.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Szczyszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Szczyszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Szczyszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Szczyszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)