Wiedza o komunikacji językowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WKJ-33II |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o komunikacji językowej |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://www.kjp.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie wiedzy dotyczącej struktury i funkcjonowania współczesnej normy językowej, klasyfikacji błędów językowych, typologii innowacji językowych, kryteriów ich oceny, kodyfikacji i polityki językowej, postaw użytkowników wobec języka, zjawiska mody językowej, tendencji rozwojowych we współczesnej polszczyźnie, - przekazanie wiedzy o zależności sposobu językowego kształtowania tekstu od sytuacji komunikacyjnej, - wyrobienie umiejętności rozstrzygania problemów poprawnościowych z zakresu różnych poziomów języka w tekstach (wymowy, ortografii i interpunkcji, odmiany wyrazów, słownictwa i frazeologii, budowy zdań), - doskonalenie umiejętności sprawnego, poprawnego, skutecznego i estetycznego posługiwania się polszczyzną w różnych sytuacjach komunikacyjnych, zarówno w mowie, jak i na piśmie, - przygotowanie do właściwej interpretacji i oceny nowych środków językowych pojawiających się w różnych typach tekstów, - wyrobienie nawyku korzystania z aktualnych źródeł ortoepicznych (słowników poprawnościowych, poradników językowych, internetowych poradni językowych itp.) i ciągłego aktualizowania lektur, - rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony zagadnieniom komunikacji międzyludzkiej zarówno w wariancie mówionym, jak i pisanym języka, ze szczególnym uwzględnieniem poprawności językowej i komunikacyjnej. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - podstawowe wiadomości na temat komunikacji językowej: pojęcie komunikacji językowej i jej typy; pojęcie aktu mowy; składniki aktu mowy, związane z nimi funkcje języka i ich hierarchia; zasady kooperacji językowej, - portret komunikacyjny nadawcy i odbiorcy tekstu: budowanie własnego portretu komunikacyjnego; odbiorca wirtualny (projektowany) a rzeczywisty; relacje nadawczo-odbiorcze; miejsca wspólne; eliminowanie możliwych konfliktów ról komunikacyjnych, - rola komunikacji pozawerbalnej: mimika, gestykulacja, język ciała – ich wartość retoryczna; kod proksemiczny; autoadaptatory; rola ekspresji niewerbalnej, - komunikacja elektroniczna; właściwości komunikacji językowej w Internecie: dialogowość, spontaniczność, kolokwialność, sytuacyjność, multimedialność, hipertekstowość, - ekspansja potoczności w języku i w kulturze: językowe wyróżniki stylu potocznego; styl potoczny jako centrum systemu stylowego języka; zróżnicowanie stylu potocznego; spór o potoczność w języku i kulturze; składniki potocznego obrazu świata, - przeobrażenia w kulturze a zmiany w modelu polskiej grzeczności językowej: zróżnicowanie formalnojęzykowe i pragmatycznojęzykowe etykiety językowej; grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym, publicznym i masowym; zmiany w modelu grzeczności a tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny, - internacjonalizacja a zróżnicowanie regionalne w komunikacji językowej: internacjonalizmy jako przejaw tendencji globalizacyjnych, regionalizmy (na przykładzie gwary miejskiej Poznania). |
Literatura: |
Zalecana literatura: J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006. J. Maćkiewicz, Wyrazy międzynarodowe (internacjonalizmy) we współczesnym języku polskim, w: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 555-562. M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007. K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, wyd. 3. popr. i uzupełn., Rzeszów 2007. M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Słownik gwary miejskiej Poznania, pod red. M. Gruchmanowej i B. Walczaka, Warszawa – Poznań 1999. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - właściwie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z komunikacją językową, w tym elektroniczną, aktami mowy i ich funkcjami, - świadomie kształtować własny portret komunikacyjny oraz rozpoznać i zinterpretować mechanizmy kooperacji językowej, - rozpoznać w różnych typach tekstów elementy potoczne i właściwie je ocenić; rozpoznać internacjonalizmy i regionalizmy, - wyjaśnić zależności między sytuacją komunikacyjną a formą grzecznościowych aktów mowy i ich typami, - przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą różnych aspektów komunikacji językowej, - podjąć dyskusję na temat zagrożeń w komunikacji językowej, - ocenić poziom kompetencji komunikacyjnej własnej, jak również innych osób w grupie, - korzystać z najnowszych źródeł wiedzy odnoszących się do komunikacji językowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat struktury i zróżnicowania współczesnej normy językowej, typów innowacji językowych i kryteriów ich oceny, tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny, zjawiska mody językowej, z zakresu podstaw wiedzy o komunikacji językowej, rozpoznawania w różnych typach tekstów elementów potocznych, regionalnych i internacjonalizmów oraz właściwego ich oceniania, korzystania z najnowszych źródeł wiedzy odnoszących się do komunikacji językowej (słowniki, korpusy); znakomite umiejętności rozpoznawania innowacji i zmian językowych występujących w tekstach mówionych i pisanych, także elektronicznych, a także wyboru właściwych narzędzi do oceny innowacji, doboru środków językowych optymalnie dostosowanych do sytuacji komunikacyjnej, rozpoznawania i rozróżniania widocznych w tekstach tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny, korzystania z dostępnych źródeł ortoepicznych; znakomite kompetencje personalne i społeczne przejawiające się w podejmowaniu dyskusji nad statusem poprawnościowym form językowych w różnych sytuacjach komunikacyjnych, przekonującym uzasadnianiu prezentowanej przez siebie postawy wobec języka. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności; nieco mniejsze kompetencje personalne i społeczne. dobry (db; 4,0): dobra wiedza wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania tekstów pod kątem poprawności językowej i widocznych w nich tendencji rozwojowych; słabsze kompetencje personalne i społeczne. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze umiejętności analizowania tekstów pod kątem poprawności językowej i widocznych w nich tendencji rozwojowych; słabe kompetencje personalne i społeczne. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności analizowania, z licznymi błędami, tekstów pod kątem poprawności językowej i widocznych w nich tendencji rozwojowych; brak kompetencji personalnych i społecznych. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie. Metody oceniania: - ocena aktywności w trakcie zajęć; - ocena prezentacji przygotowanej przez studentów; - kolokwium ustne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Szczyszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Szczyszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Szczyszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Szczyszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.