Literatura i kultura antyczna. Rzym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WK-18 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura i kultura antyczna. Rzym |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Wykłady kursowe dla Instytutu Filologii Polskiej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z najważniejszymi osiągnięciami literackimi i kulturowymi starożytnego Rzymu; - zaprezentowanie najwybitniejszych autorów łacińskiego antyku, ze szczególnym uwzględnieniem tych, których twórczość stała się źródłem inspiracji dla twórców nowożytnych; - nabycie umiejętności rozpoznawania obecności i określania roli i elementów kultury antycznej w literaturze i kulturze nowożytnej; - doskonalenie umiejętności dotyczących badania recepcji antyku w literaturze i kulturze polskiej; |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, odpowiedzi na pytania studentów, prezentacja ilustracji, „odgrywanie” niewielkich fragmentów tekstów antycznych, Zwiedzanie wystaw związanych z antykiem i jego recepcją w Muzeum Narodowym i Muzeum Archeologicznym |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Wykłady obejmują następujące problemy: Kalendarium ważnych wydarzeń historycznych od założenia Rzymu do upadku cesarstwa zachodniego; Literatura rzymska – próba periodyzacji; "Latinitas" w kulturze i literaturze polskiej; Odmiany komedii w starożytnym Rzymie i czas ich dominacji na scenie (m.in. fescenniny, atellana, fabula palliata, fabula togata, mim); Twórcy palliaty: Liwiusz Andronik, Plaut i Terencjusz; Czas i miejsce wystawiania spektakli w starożytnym Rzymie; Plaut i Terencjusz w literaturze nowożytnej: estetyka, motywy, tematy; Katullus i noeterycy; Katullus jako prekursor poezji okresu augustowskiego; Katullus, Propercjusz i Tibullus w literaturze staropolskiej; Cyceron – największy mówca i prozaik rzymski; życie i twórczość Spór o „cyceronianizm” w Europie renesansowej i znaczenie Cycerona dla rozwoju ówczesnej prozy łacińskiej; Satura tota nostra est...” Satyrycy rzymscy: Lucyliusz, Horacy, Persjusz i Juwenalis - zależności, związki, różnice i podobieństwa; Satyrycy rzymscy i ich obecność w literaturze polskiej; Elegijna twórczość Owidiusza – tradycja i nowatorstwo; Echa Owidiusza w literaturze staropolskiej; Wergiliusz i jego twórczość: tematyka, genologia, związki z literaturą grecką; Wergiliusz w literaturze i kulturze nowożytnej; Święta i życie codzienne starożytnych Rzymian; |
Literatura: |
M. Cytowska, Literatura rzymska: okres archaiczny, Warszawa 1996. K. Kumaniecki, Literatura rzymska: okres cyceroński, Warszawa 1977. M. Cytowska, Literatura rzymska: okres augustowski, Warszawa 1990. M. Cytowska, Literatura rzymska: okres cesarstwa, Warszawa 1992. M. Cytowska, Literatura rzymska: okres cesarstwa: autorzy chrześcijańscy, Warszawa 1994. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1985. M. Cytowska, H. Szelest, Historia literatury starożytnej, Warszawa 2007. G. Highet, The Classical Tradition. Greek and Roman Influences on Western Literature, New York-Oxford 1985. Tradycje antyczne w kulturze europejskiej. Perspektywa polska, red. J. Axer, Warszawa 1995. Podana bibliografia obejmuje głównie podręczniki, w których student znajdzie usystematyzowany materiał. Szczegółową bibliografię do poszczególnych tematów prowadzący przedstawia po każdym wykładzie. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu student potrafi: - wskazać najważniejsze osiągnięcia literackie i kulturowe starożytnego Rzymu; - zaprezentować najwybitniejsze postaci łacińskiego antyku, ze szczególnym uwzględnieniem tych, których twórczość stała się inspirująca dla twórców nowożytnych; - przedstawić rolę tradycji antycznej w kulturze europejskiej, zwłaszcza w perspektywie polskiej; - zinterpretować nowożytny utwór literacki w kontekście literatury łacińskiej, z uwzględnieniem tematyki, genologii i topiki tekstu; - wskazać najważniejszych badaczy zajmujących się recepcją antyku w literaturze i kulturze polskiej; - samodzielnie rozpoznawać elementy łacińskiego antyku w kulturze i literaturze wieków dawnych i współczesności; - z zainteresowaniem brać udział w wydarzeniach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją w literaturze i kulturze nowożytnej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: kolokwium ustne po zakończeniu wykładów; Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach; - udział w imprezach naukowych i kulturalnych; - zaliczenie ustnego kolokwium obejmującego materiał z wykładów; Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Rzymian. Bardzo dobra wiedza na temat wybitnych twórców łacińskich i recepcji ich utworów w literaturze europejskiej i polskiej. Znajomość polskich badaczy zajmujących się badaniem recepcji antyku w literaturze i kulturze polskiej. Samodzielna lektura kilku wskazanych tekstów antycznych. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją. 4,5 – dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Rzymian. Ciekawa prezentacja wybitnych twórców łacińskich w czasie kolokwium. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze i kulturze europejskiej, szczególnie polskiej. Samodzielna lektura kilku wskazanych tekstów antycznych. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją. 4,0 – dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnego Rzymu. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze i kulturze polskiej, Samodzielna lektura kilku wskazanych tekstów antycznych. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją. 3,5 – zadowalająca znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Rzymian. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze polskiej. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją. 3,0 – dostateczna znajomość najważniejszych rzymskich osiągnięć literackich i kulturowych. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze polskiej. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją. 2,0 – niezadowalająca znajomość najważniejszych osiągnięć literackich i kulturowych starożytnych Rzymian. Brak wiedzy na temat obecności i roli tradycji antycznej w literaturze polskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Szczot | |
Prowadzący grup: | Monika Szczot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.