Dzieje literatury staropolskiej i Oświecenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WK-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje literatury staropolskiej i Oświecenia |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmiot fakultatywny Wykłady kursowe dla Instytutu Filologii Polskiej Zajęcia do wyboru Zajęcia do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z głównymi nurtami ideowymi i artystycznymi literatury okresu staropolskiego i oświecenia oraz jej związkami z kulturą europejską i historią polityczną, - kształcenie umiejętności rozumienia procesu historycznoliterackiego ze szczególnym uwzględnieniem roli, jaką odgrywają w nim tradycja i nowatorstwo oraz „długie trwanie” idei decydujących o intelektualnej i estetycznej swoistości twórczości literackiej w epokach dawnych, - doskonalenie umiejętności analizy, interpretacji i wartościowania dzieła literackiego w zakresie dotyczącym tekstów powstałych w średniowieczu, renesansie, baroku i oświeceniu. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa (na poziomie maturalnym) wiedza z zakresu dziejów literatury i kultury. Podstawowa wiedza z zakresu historii Polski i Europy (do Kongresu Wiedeńskiego). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy, praca z tekstem, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 lub 3 (w zależności od kierunku) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - epoka staropolska i okres oświecenia w badaniach literackich, - średniowieczny "duch porządku": wielki łańcuch bytu, encyklopedie i summy, - średniowieczne "ars moriendi", - doświadczenie świętości w świetle hagiografii i literatury apokryficznej, - "przeszłość jako przedmiot wiary": historiografia średniowieczna, - humanizm i reformacja, - godność człowieka i refleksja o "ślachetności a zacności płci niewieściej" w renesansowym piśmiennictwie europejskim i polskim, - "speculum vitae": literatura parenetyczna w dobie staropolskiej, - literatura popularna w dawnej Polsce: między „rzeczami ostatecznymi” a sowizdrzalskim światem na opak, - „Wszelka rzecz bywszy ginie”; idea "vanitas" w literaturze i kulturze baroku, - „Umieć błyszczeć”; ostentacja w literaturze i obyczajowości baroku, - Ut pictura poesis; związki literatury i sztuk plastycznych w okresie baroku (emblematyka, ikonologia, poezja wizualna), - konceptyzm barokowy: teoria i praktyka twórcza, - religijność literatury staropolskiej i oświecenia, - sarmatyzm: dzieje formacji kulturowej w okresie staropolskim oraz w „wieku świateł”, - klasycyzm – sentymentalizm – rokoko, - utopia w literaturze dawnej Europy i Rzeczypospolitej, - nauki przyrodnicze jako źródło inspiracji literackich w europejskiej i polskiej twórczości okresu wczesnonowożytnego, - kalendarze w kulturze literackiej polskiego oświecenia. |
Literatura: |
Zalecana literatura: T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 2002. J. Ziomek, Renesans, Warszawa 2002. Cz. Hernas, Barok, Warszawa 2008. M. Klimowicz, Oświecenie, Warszawa 2008. Słownik literatury staropolskiej: średniowiecze, renesans, barok, red. T. Michałowska,Wrocław 2002. Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 2002. E. Sarnowska-Temeriusz, Przeszłość poetyki. Od Platona do Giambattisty Vica, Warszawa 1995. Źródła wiedzy teoretycznolierackiej w dawnej Polsce. Średniowiecze – renesans – barok, oprac. M. cytowska, T. Michałowska, Warszawa 1999. Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej, t. 1: Paradygmaty – tradycje – profile historyczne, t. 2: Inspiracje filozoficzne projektów antropologicznych, red. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 2009-2010. Humanitas i christianitas w kulturze polskiej, red. Mirosława Hanusiwicz-Lavallee, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - dokonać periodyzacji literatury epok: średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia, - rozpoznać i scharakteryzować główne idee inspirujące literaturę epoki staropolskiej i oświecenia, ze szczególnym uwzględnieniem religii, filozofii, nauk przyrodniczych i estetyki, - dostrzegać zasadność interdyscyplinarnego ujmowania problematyki literatury epok dawnych, w szczególności jej powiązań z historią myśli, - kultury, obyczajowości i dziejami sztuki – malarstwa, rzeźby, muzyki, sztuki użytkowej, - operować wiedzą dotyczącą europejskich kontekstów literatury staropolskiej i oświecenia, - wskazać arcydzieła literatury polskiej i europejskiej powstałe w okresie od średniowiecza do końca XVIII wieku, - dostrzegać rolę pisarzy minorum gentium oraz znaczenie różnych form piśmiennictwa w całokształcie literatury staropolskiej i oświecenia, - operować wiedzą z zakresu refleksji metaliterackiej i teoretycznoliterackiej rozwijanej w epokach dawnych, - analizować, interpretować i wartościować teksty literackie reprezentatywne dla epok: średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia, - wyjaśnić rolę literatury staropolskiej i oświecenia w formowaniu zbiorowej tożsamości narodowej i kulturowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów dotyczących literatury polskiej epok średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia z uwzględnieniem związków z literaturą europejską. Wysoki poziom znajomości kontekstów historycznych, religijnych, filozoficznych, estetycznych i kulturowych. Bardzo dobry poziom rozumienia i umiejętności analitycznych i interpretacyjnych. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość problemów dotyczących literatury polskiej epok średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia z uwzględnieniem związków z literaturą europejską. Dobry poziom znajomości kontekstów historycznych, religijnych, filozoficznych, estetycznych i kulturowych. Dobry poziom rozumienia i umiejętności analitycznych i interpretacyjnych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość problemów dotyczących literatury polskiej epok średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia z uwzględnieniem związków z literaturą europejską. Zadowalający poziom znajomości kontekstów historycznych, religijnych, filozoficznych, estetycznych i kulturowych. Zadowalający poziom rozumienia i umiejętności analitycznych i interpretacyjnych. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza i umiejętności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Raubo | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Raubo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Raubo | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Raubo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.