Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane aspekty autoprezentacji - spec. komunikacja medialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-WAA-22PDL-E
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane aspekty autoprezentacji - spec. komunikacja medialna
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. komunikacja medialna (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia z zakresu autoprezentacji, zarządzania wizerunkiem własnym i firmy, a także wystąpień publicznych,

- rozwój umiejętności interpersonalnych w zakresie autoprezentacji, mowy ciała i technik wywierania wpływu,

- zbudowanie praktycznych umiejętności w zakresie wystąpień publicznych (również przygotowywania prezentacji multimedialnych): planowanie prezentacji, wykorzystanie narzędzi prezentacyjnych, umiejętność dobierania i operowania argumentami, wzbudzanie i utrzymywanie uwagi słuchaczy.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość obsługi komputera – programów Power Point, programów do obróbki plików filmowych.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, ćwiczenia w parach, ćwiczenia w grupach, praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi i wystąpienie w trakcie zajęć.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- autoprezentacja (sterowanie wrażeniem, techniki autoprezentacyjne, strategie autoprezentacji),

- autoprezentacja społeczna, różnice kulturowe i analiza przekazów symbolicznych,

- wizerunek w Internecie,

- instrumenty perswazji,

- formy wystąpień publicznych,

- wystąpienia publiczne (w różnych sytuacjach retorycznych).

Literatura:

Zalecana literatura:

Anthonissen F. Peter, Komunikacja kryzysowa. Warszawa 2010.

Budzyński Wojciech, Wizerunek firmy. Kreowanie, zarządzanie, efekty. Warszawa 2003.

Detz Joanna, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić. Gdańsk 2001.

Goffman Erving, Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa 2008.

Gronbeck B. E., German K., Ehninger D., Monroe A. H., Zasady komunikacji werbalnej. Poznań 2001.

Kampka A., Bliżej ludzi czy bliżej gwiazd? Prezydenci na Instagramie, "Kultura Popularna" 2019, nr 2.

Leary Mark, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk 1999.

Pratkanis Anthony, Aronson Elliot, Wiek propagandy. Warszawa 2005.

Szmajke Andrzej, Autoprezentacja. Maski, miny, pozy. Olsztyn 1999.

Turk Christopher, Sztuka przemawiania. Wrocław 2003.

Witkowski Tomasz, Psychomanipulacje. Wałbrzych 2000.

Witkowski Tomasz. Psychologia kłamstwa. Wałbrzych 2006.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- zreferować podstawowe zagadnienia z zakresu autoprezentacji, zarządzania wizerunkiem własnym i firmy,

- tworzyć własne teksty w określonej sytuacji retorycznej i wybrać najskuteczniejsze strategie retoryczne w danych warunkach komunikacyjnych,

- zastosować określone strategie autoprezentacyjne dla osiągnięcia zamierzonego celu,

- przygotować wystąpienie publiczne z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi multimedialnych,

- ocenić skuteczność określonych zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacji kreowania wizerunku własnego i firmy, również w przestrzeni wirtualnej.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): przygotowanie i realizacja trzech zadań, w których student wykaże się doskonałą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie realizowania poszczególnych zadań, na przykład w zakresie sposobu przedstawienia prezentacji.

dobry (db; 4,0): przygotowanie i realizacja trzech zadań, w których student wykaże się dobrą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

dostateczny plus (+dst; 3,5): przygotowanie i realizacja trzech zadań, w których student wykaże się zadowalającą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

dostateczny (dst; 3,0): niewykonanie jednego z zadań lub przygotowanie i realizacja trzech zadań, w których student wykaże się zadowalającą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

niedostateczny (ndst; 2,0): niewykonanie dwóch lub więcej zadań lub przygotowanie i realizacja zadań, w których student wykaże się brakiem znajomości strategii zarządzania wizerunkiem własnym, nieumiejętnością przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat, brakiem sprawności retorycznej w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, słabą umiejętnością wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

Kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji, w pracy indywidualnej i zespołowej),

- wartość merytoryczna projektów, prezentacji i wystąpień przygotowanych przez studenta,

- wykonanie trzech zadań składających się na ocenę końcową,

- obecność na zajęciach.

Ocena jest wypadkową ocen uzyskanych za wykonanie trzech zadań praktycznych (autoprezentacja wideo, prezentacja multimedialna na wskazany temat, wystąpienie publiczne), w których student wykorzystuje wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne uzyskane w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztat - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztat - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztat - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztat - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)