Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - spec. nauczycielska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-USP-21PDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - spec. nauczycielska
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- pogłębienie wiedzy na temat czynników warunkujących sytuację ucznia w szkole ponadpodstawowej ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych trudności w uczeniu się i specjalnych potrzeb edukacyjnych,

- znajomość metod wsparcia (ekspertów, instytucji) dla uczniów ze specyficznymi trudnościami i specjalnymi potrzebami w szkole ponadpodstawowej,

- umiejętność tworzenia korzystnego środowiska dla edukacji (indywidualizacja kształcenia) skupionego na silnych stronach ucznia i rozwijaniu uzdolnień,

- zrozumienie dla czynników i mechanizmów kształtowania zdolności w procesie edukacji szkolnej oraz umiejętność kształtowania środowiska sprzyjającego rozwojowi uzdolnień.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z psychologii, pedagogiki, dydaktyki przedmiotowej z zakresu programu studiów I i II stopnia.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, metoda analizy przypadków, metoda warsztatowa.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- analiza sytuacji prawnej ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i specyficznych trudnościach w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej,

- rozpoznawanie talentów, uzdolnień i zdolności uczniów w zakresie języka polskiego,

- indywidualizacja nauczania ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne i specyficzne trudności w uczeniu się (uczeń z dysleksją, uczeń z niepełnosprawnością, uczeń zdolny, uczeń z rodziny niepolskiej itp.); indywidualizacja ze względu na uzdolnienia ucznia,

- konstruowanie planów indywidualnego rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniów o szczególnych uzdolnieniach,

- metody pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym uczniów z uzdolnieniami), specyficznych trudnościach w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej, motywowanie do pracy, kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi.

Literatura:

Zalecana literatura:

M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, OPERON, Warszawa 2005.

K. Gałązka, E. A. Muzioł, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej, ORE, Warszawa 2014, http://static.scholaris.pl/92/20150401_551bc30c5565c/poradnik_model_ponadgimn.pdf

W. Hajduk-Gawron, Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym – doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego, „Postscriptum Polonistyczne: nr 2, 2018, http://www.postscriptum.us.edu.pl/wp-content/uploads/2019/01/Hajduk-Gawron-Wioletta.pdf

Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, red. A. Janus-Sitarz, Universitas, Kraków 2017 (szczególnie cz. III, IV, V).

Strony internetowe:

Polskie Towarzystwo Dysleksji: https://www.ptd.edu.pl/

Ośrodek Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-zdolny/

Edukacja osób zdolnych, red. E. Piotrowski, M. Porzucek-Miśkiewicz, Wydawnictwo UAM, Poznań 2019.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- rozumie na czym polega sytuacja ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specyficznymi trudnościami w nauce w systemie edukacji i potrafi wskazać instytucje pomocnicze,

- potrafi rozpoznawać szczególne uzdolnienia uczniów i wskazywać drogi rozwoju. Zna i rozumie środowiskowo-szkolne aspekty rozwoju uczniów zdolnych. Potrafi kształtować środowisko sprzyjające rozwijaniu uzdolnień,

- potrafi wskazać sposoby i metody wsparcia ucznia ze spe i zdolnego na lekcjach języka polskiego w liceum/szkołach branżowych/technikach,

- potrafi organizować proces dydaktyczny z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i specyficznych trudności w nauce.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; bardzo dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć; przygotowanie kompletnego i uszczegółowionego projektu zaliczeniowego, spełniającego wysokie wymagania metodyczne i językowe; aktywny udział w zajęciach.

dobry plus (+db; 4,5): studentka/student spełnia wymagania na ocenę 4,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 5,0.

dobry (db; 4,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dobra znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej w niewielkim stopniu; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poziomie dobrym, spełniającego wymagania metodyczne i językowe, ale bez pogłębionej refleksji i z pominięciem inwencji twórczej; aktywny udział w zajęciach.

dostateczny plus (+dst; 3,5): studentka/student zasadniczo spełnia wymagania na ocenę 3,0, ale sporadycznie i częściowo udaje się mu/jej spełnić również kryteria wymagane na ocenę 4,0.

dostateczny (dst; 3,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dostateczna znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dostateczna znajomość literatury obowiązkowej; wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć na poziomie umożliwiającym zaliczenie, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub rzetelnej korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poprawnym poziomie, zasadniczo spełniającego wymagania metodyczne i językowe, ale bez refleksji metodycznej i z pominięciem inwencji twórczej; aktywność na zajęciach w stopniu dostatecznym.

niedostateczny (ndst; 2,0): studentka/student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aneta Grodecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)