Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-USP-21PDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - pogłębienie wiedzy na temat czynników warunkujących sytuację ucznia w szkole ponadpodstawowej ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych trudności w uczeniu się i specjalnych potrzeb edukacyjnych, - znajomość metod wsparcia (ekspertów, instytucji) dla uczniów ze specyficznymi trudnościami i specjalnymi potrzebami w szkole ponadpodstawowej, - umiejętność tworzenia korzystnego środowiska dla edukacji (indywidualizacja kształcenia) skupionego na silnych stronach ucznia i rozwijaniu uzdolnień, - zrozumienie dla czynników i mechanizmów kształtowania zdolności w procesie edukacji szkolnej oraz umiejętność kształtowania środowiska sprzyjającego rozwojowi uzdolnień. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z psychologii, pedagogiki, dydaktyki przedmiotowej z zakresu programu studiów I i II stopnia. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, metoda analizy przypadków, metoda warsztatowa. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - analiza sytuacji prawnej ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i specyficznych trudnościach w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej, - rozpoznawanie talentów, uzdolnień i zdolności uczniów w zakresie języka polskiego, - indywidualizacja nauczania ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne i specyficzne trudności w uczeniu się (uczeń z dysleksją, uczeń z niepełnosprawnością, uczeń zdolny, uczeń z rodziny niepolskiej itp.); indywidualizacja ze względu na uzdolnienia ucznia, - konstruowanie planów indywidualnego rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniów o szczególnych uzdolnieniach, - metody pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym uczniów z uzdolnieniami), specyficznych trudnościach w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej, motywowanie do pracy, kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi. |
Literatura: |
Zalecana literatura: M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, OPERON, Warszawa 2005. K. Gałązka, E. A. Muzioł, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej, ORE, Warszawa 2014, http://static.scholaris.pl/92/20150401_551bc30c5565c/poradnik_model_ponadgimn.pdf W. Hajduk-Gawron, Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym – doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego, „Postscriptum Polonistyczne: nr 2, 2018, http://www.postscriptum.us.edu.pl/wp-content/uploads/2019/01/Hajduk-Gawron-Wioletta.pdf Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, red. A. Janus-Sitarz, Universitas, Kraków 2017 (szczególnie cz. III, IV, V). Strony internetowe: Polskie Towarzystwo Dysleksji: https://www.ptd.edu.pl/ Ośrodek Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-zdolny/ Edukacja osób zdolnych, red. E. Piotrowski, M. Porzucek-Miśkiewicz, Wydawnictwo UAM, Poznań 2019. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - rozumie na czym polega sytuacja ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specyficznymi trudnościami w nauce w systemie edukacji i potrafi wskazać instytucje pomocnicze, - potrafi rozpoznawać szczególne uzdolnienia uczniów i wskazywać drogi rozwoju. Zna i rozumie środowiskowo-szkolne aspekty rozwoju uczniów zdolnych. Potrafi kształtować środowisko sprzyjające rozwijaniu uzdolnień, - potrafi wskazać sposoby i metody wsparcia ucznia ze spe i zdolnego na lekcjach języka polskiego w liceum/szkołach branżowych/technikach, - potrafi organizować proces dydaktyczny z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i specyficznych trudności w nauce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; bardzo dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć; przygotowanie kompletnego i uszczegółowionego projektu zaliczeniowego, spełniającego wysokie wymagania metodyczne i językowe; aktywny udział w zajęciach. dobry plus (+db; 4,5): studentka/student spełnia wymagania na ocenę 4,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 5,0. dobry (db; 4,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dobra znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej w niewielkim stopniu; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poziomie dobrym, spełniającego wymagania metodyczne i językowe, ale bez pogłębionej refleksji i z pominięciem inwencji twórczej; aktywny udział w zajęciach. dostateczny plus (+dst; 3,5): studentka/student zasadniczo spełnia wymagania na ocenę 3,0, ale sporadycznie i częściowo udaje się mu/jej spełnić również kryteria wymagane na ocenę 4,0. dostateczny (dst; 3,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dostateczna znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dostateczna znajomość literatury obowiązkowej; wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć na poziomie umożliwiającym zaliczenie, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub rzetelnej korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poprawnym poziomie, zasadniczo spełniającego wymagania metodyczne i językowe, ale bez refleksji metodycznej i z pominięciem inwencji twórczej; aktywność na zajęciach w stopniu dostatecznym. niedostateczny (ndst; 2,0): studentka/student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aneta Grodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.