Tutorial łaciński
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TUTI-21SMDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tutorial łaciński |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Kierunek studiów: | studia śródziemnomorskie |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - nabycie umiejętności pogłębionej lektury łacińskich tekstów poetyckich i/lub prozaicznych w oryginale oraz przekładach na język polski, - zdobycie umiejętności analizy dzieła literackiego, - rozwijanie umiejętności interpretacyjnych, - kształtowanie umiejętności krytycznego referowania poglądów innych badaczy, - zdobywanie umiejętności prowadzenia dyskusji, - kształtowanie umiejętności pisania eseju naukowego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Opanowanie efektów uczenia się wyznaczonych dla przedmiotu: Język łaciński z elementami kultury antycznej I-VI. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - zapoznanie z autorem, gatunkiem, epoką, - przekład z łaciny na język polski i interpretacja filologiczna wskazanych fragmentów tekstu, - rozszerzenie kontekstu interpretacyjnego tekstów oryginalnych poprzez lekturę i interpretację wskazanych dzieł / fragmentów dzieł w przekładzie, - poglądy badaczy i stosowane przez nich metody interpretacyjne, zasady polemiki naukowej, - konteksty literackie i tło kulturowe, - tematy i motywy literatury greckiej i łacińskiej oraz ich późniejsza recepcja, - obserwacje komparatystyczne z uwzględnieniem specyfiki dzieła, - zasady tworzenia eseju naukowego, metodologia, narzędzia filologiczne w praktyce. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Literatura podmiotowa w języku łacińskim (fragmenty wskazuje wykładowca zależnie od tematu tutorialu): a) teksty antyczne: Classical Latin Texts. A Resource Prepared by the Packard Humanities Institute, (baza open source,niemal wszystkich tekstów literackich w języku łacińskim powstałych do II w.n.e włącznie, pierwotnie do-stępna na CD "Packard Humanities Institute 5.3", z wyszukiwarką wewnątrztekstową) https://latin.packhum.org/canon i/lub wydania krytyczne tekstów wskazane przez wykładowcę, b) teksty poantyczne: wydania tekstów wskazane przez wykładowcę. Literatura podmiotowa w przekładzie oraz literatura przedmiotowa (podaje wykładowca zależnie od tematu tutorialu): a) podręczniki (historia literatury): M. Cytowska, H. Szelest, L. Rychlewska, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa: Wydawnictwo Na-ukowe PWN, 1996. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres augustowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1990. K. Kumaniecki , Cyceron i jego współcześni, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1989. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska okresu cesarstwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska okresu cesarstwa. Autorzy chrześcijańscy, Warszawa: Wydawnic-two Naukowe PWN, 1994. S. Zabłocki, Literatura nowołacińska: Średniowiecze-Renesans-Barok, red. nauk. Piotr Urbański, Warszawa: Wydawnictwo Neriton, wyd. 2, 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - tłumaczy z języka łacińskiego na język polski fragmenty prozaicznych i /lub poetyckich tekstów oryginalnych (o średniej trudności), - wykorzystując posiadaną znajomość słownictwa bazowego oraz korzystając ze słowników i kompendiów gramatycznych, interpretuje teksty danego autora / gatunku / okresu literackiego (tłumaczone samodzielnie oraz w przekładzie) stosując odpowiednie narzędzia filologiczne, - sytuuje interpretowany tekst na tle gatunku i epoki, - rozpoznaje poznane motywy i aluzje w różnych tekstach kultury, - krytycznie przedstawia poglądy badaczy zajmujących się problematyką dotyczącą tematu zajęć, - wyraża w dyskusji własne poglądy popierając je merytorycznymi argumentami, - krytycznie komentuje wypowiedzi innych dyskutantów, - komponuje esej naukowy z wykorzystaniem zasugerowanej i samodzielnie wyszukanej literatury przedmiotu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość i interpretacja tekstów omawianych na zajęciach (oryginalnych i w przekładzie), ponadprzeciętna umiejętność wykorzystania literatury naukowej (również w językach obcych), znajomość autora, gatunku, epoki, wysoka ocena eseju, twórczy udział w dyskusjach. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość i interpretacja tekstów omawianych na zajęciach (oryginalnych i w przekładzie), zadowalająca umiejętność wykorzystania literatury naukowej (również w językach obcych), znajomość autora, gatunku, epoki, ocena eseju na stopień dobry, aktywność w dyskusjach. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość i interpretacja tekstów omawianych na zajęciach (orygi-nalnych i w przekładzie), zadowalająca umiejętność wykorzystania literatury naukowej (również w językach obcych), znajomość autora, gatunku, epoki, średnia ocena eseju, średnia aktywność w dyskusjach. dostateczny (dst; 3,0): niedoskonała znajomość i interpretacja tekstów omawianych na zajęciach (oryginalnych i w przekładzie), przeciętna umiejętność wykorzystania literatury naukowej, niepełna znajomość autora, gatunku, epoki, esej oceniony jako przeciętny, mała aktywność w dyskusjach. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość i interpretacja tekstów omawianych na zajęciach (ory-ginalnych i w przekładzie), brak umiejętności wykorzystania literatury naukowej, niewystarczająca znajomość autora, gatunku, epoki, nieumiejętność napisania eseju na zadowalającym poziomie, brak aktywności w dyskusjach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Miazek-Męczyńska | |
Prowadzący grup: | Monika Miazek-Męczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Pełny opis: |
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: Dostęp i umiejętność obsługi pakietu Office365 i Microsoft Teams do komunikacji online (panel dydaktyczny), dostęp do komputera z kamerką. Formy i metody e-oceny: - aktywne uczestnictwo w zajęciach on-line, udokumentowane przesyłanymi elektronicznie, opracowanymi tłumaczeniami omawianych w czasie zajęć tekstów - pisemne kolokwia cząstkowe polegające na wypełnieniu testów w Microsoft forms - kolokwia ustne podczas spotkań w Microsoft Teams - końcowe zaliczenie ustne, polegające na przekładzie prostego, nowego tekstu z pomocą słowniczka podczas spotkania stacjonarnego w IFK (o ile będą takie możliwości) lub podczas spotkania online w Microsoft Teams, tekst zostaje zamieszczony w zakładce Zadania, student pracuje przy włączonej kamerce, pod nadzorem prowadzącego. W trakcie tłumaczenia sprawdzana jest również znajomość występujących w tekście form gramatycznych. Inne uwagi związane z kształceniem na odległość: W razie konieczności (problemy techniczne itp.) prowadzący zastrzega sobie możliwość kontaktu ze Studentami drogą telefoniczną lub za pomocą bezpłatnych komunikatorów społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Miazek-Męczyńska | |
Prowadzący grup: | Monika Miazek-Męczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Puk | |
Prowadzący grup: | Marlena Puk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Miazek-Męczyńska | |
Prowadzący grup: | Monika Miazek-Męczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.