Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura seryjności: Transmedialne oblicza współczesnego serialu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-TOWS-21FKMDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura seryjności: Transmedialne oblicza współczesnego serialu
Jednostka: Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe z modułu specjalizacji: kultury filmowe (st. magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filmoznawstwo i kultura mediów

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- zapoznanie studentek/studentów z pojęciami, teoriami i kategoriami użytecznymi w trakcie analizy i interpretacji współczesnego serialu

- nakreślenie przemian zachodzących w obrębie estetyki, struktury, dystrybucji i form odbioru współczesnego serialu telewizyjnego

- przedstawienie zagadnień związanych z transmedialnym funkcjonowaniem serialu i jego kolektywnym odbiorem

- przedstawienie istotnych, współczesnych utworów serialowych, poruszanych przez nie problemów i ich walorów artystycznych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Skrócony opis:

Zajęcia stanowią wstęp do analizy i interpretacji serialowej formy oraz wprowadzenie do kilku najważniejszych, współczesnych utworów audiowizualnej kultury seryjnej. Szczególnie istotne jest zagadnienie ich transmedialnego funkcjonowania w kontekście najnowszych kanałów dystrybucji i kultury fanowskiej.

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

1. Specyfika estetyki i struktury narracyjnej serialu – powtórzenie, teaser, retardacja, cliffhanger, etc.

2. Recepcja serialu – serial jako doświadczenie wspólnotowe, binge watching jako współczesna forma ofbioru, transmedialne funkcjonowanie serialu.

3. Ewolucja serialowej formy

4. Kto jest autorem serialu? Postać showrunnera i writers' room

5. Cechy gatunkowe sitcomu – lokacja, postacie, koncept.

6. Serial animowany – kreskówka jako tradycja kultury audiowizualnej i jej potencjał w poszerzaniu serialowej formuły

7. Czołówka serialu jako forma narracyjna i jeden z kluczowych elementów estetyki serialowej

8. Kultura seryjności – humanistyka i jej narzędzia wobec serialu (Possible Worlds Theory, tematologia, narratologia transmedialna)

Literatura:

‒ Adventure Time (2010-2018, Cartoon Network)

‒ Breaking Bad (2008-2013, AMC)

‒ BoJack Horseman (2014-2020, Netflix)

‒ Community (2009-2015, NBC)

‒ CSI: Kryminalne Zagadki Las Vegas (2000-2015, CBS)

‒ Doctor Who (2005-, BBC)

‒ Fleabag (2016-2019, BBC Three)

‒ Gra o Tron (2011-2018, HBO)

‒ Loki (2021-, Disney +)

‒ Sukcesja (2018-2023, HBO)

‒ Simpsonowie (1989-, FOX)

‒ The Boys (2019-, Prime Video)

‒ G. Allrath, M. Gymnich, C. Surkamp. Introduction: Towards a Narratology of TV Series [w:] Narrative Strategies in Television Series, red. G. Allrath, M. Gymnich, Londyn 2005.

‒ R. Pierce-Grove, What Defines a Binge? Elapsed Time versus Episodes, [w:] red. Binge-Watching and Contemporary Television Research, red. Mareike Jenner, Edinburgh 2021.

‒ D. Rydzek, Zawód: Showrunner, [w:] „EKRANy” 2015, nr 1 (23) [online]

‒ S. Szostak, Za drzwiami writers’ roomu, [w:] „Ekrany” 2021, 4(60) [online]

‒ Seriale przewodnik krytyki politycznej, red. K. Dunin, K. Tomasik, Warszawa 2011

Efekty uczenia się:

Student_ka:

Potrafi korzystać z terminologii filmoznawczej adekwatnej do badania serialu telewizyjnego.

Potrafi analizować estetykę i strukturę współczesnego serialu, a także interpretować zawarte w nim tematy i motywy

Potrafi wskazać i omówić przemiany związane z serialem współczesnym (w sferze estetyki, struktury, dystrybucji i recepcji)

Zna przykłady utworów istotnych dla współczesnej kultury serialowej; potrafi opisać poruszane przez nie problemy oraz omówić ich formę

Zna przykłady teorii i koncepcji użytecznych przy omawianiu zjawiska seryjności (narratologia transmedialna, tematologia, Possible Worlds Theory)

Rozumie zagadnienia związane z transmedialnym funkcjonowaniem serialu (Jenkins, Marie-Laure Ryan) i jego kolektywną recepcją

Potrafi wykorzystać tezy z tekstu naukowego jako kontekst/argument w trakcie analizy wybranego serialu

Metody i kryteria oceniania:

- egzamin ustny

- prezentacja multimedialna

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czyżak
Prowadzący grup: Krzysztof Czyżak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)