Kultura seryjności: Transmedialne oblicza współczesnego serialu
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 03-TOWS-21FKMDM |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Kultura seryjności: Transmedialne oblicza współczesnego serialu |
| Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
| Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe z modułu specjalizacji: kultury filmowe (st. magisterskie) |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | język polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
| Poziom przedmiotu: | II stopień |
| Cele kształcenia: | - zapoznanie studentek/studentów z pojęciami, teoriami i kategoriami użytecznymi w trakcie analizy i interpretacji współczesnego serialu - nakreślenie przemian zachodzących w obrębie estetyki, struktury, dystrybucji i form odbioru współczesnego serialu telewizyjnego - przedstawienie zagadnień związanych z transmedialnym funkcjonowaniem serialu i jego kolektywnym odbiorem - przedstawienie istotnych, współczesnych utworów serialowych, poruszanych przez nie problemów i ich walorów artystycznych |
| Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
| Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
| Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wstęp do analizy i interpretacji serialowej formy oraz wprowadzenie do kilku najważniejszych, współczesnych utworów audiowizualnej kultury seryjnej. Szczególnie istotne jest zagadnienie ich transmedialnego funkcjonowania w kontekście najnowszych kanałów dystrybucji i kultury fanowskiej. |
| Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: 1. Specyfika estetyki i struktury narracyjnej serialu – powtórzenie, teaser, retardacja, cliffhanger, etc. 2. Recepcja serialu – serial jako doświadczenie wspólnotowe, binge watching jako współczesna forma ofbioru, transmedialne funkcjonowanie serialu. 3. Ewolucja serialowej formy 4. Kto jest autorem serialu? Postać showrunnera i writers' room 5. Cechy gatunkowe sitcomu – lokacja, postacie, koncept. 6. Serial animowany – kreskówka jako tradycja kultury audiowizualnej i jej potencjał w poszerzaniu serialowej formuły 7. Czołówka serialu jako forma narracyjna i jeden z kluczowych elementów estetyki serialowej 8. Kultura seryjności – humanistyka i jej narzędzia wobec serialu (Possible Worlds Theory, tematologia, narratologia transmedialna) |
| Literatura: |
‒ Adventure Time (2010-2018, Cartoon Network) ‒ Breaking Bad (2008-2013, AMC) ‒ BoJack Horseman (2014-2020, Netflix) ‒ Community (2009-2015, NBC) ‒ CSI: Kryminalne Zagadki Las Vegas (2000-2015, CBS) ‒ Doctor Who (2005-, BBC) ‒ Fleabag (2016-2019, BBC Three) ‒ Gra o Tron (2011-2018, HBO) ‒ Loki (2021-, Disney +) ‒ Sukcesja (2018-2023, HBO) ‒ Simpsonowie (1989-, FOX) ‒ The Boys (2019-, Prime Video) ‒ G. Allrath, M. Gymnich, C. Surkamp. Introduction: Towards a Narratology of TV Series [w:] Narrative Strategies in Television Series, red. G. Allrath, M. Gymnich, Londyn 2005. ‒ R. Pierce-Grove, What Defines a Binge? Elapsed Time versus Episodes, [w:] red. Binge-Watching and Contemporary Television Research, red. Mareike Jenner, Edinburgh 2021. ‒ D. Rydzek, Zawód: Showrunner, [w:] „EKRANy” 2015, nr 1 (23) [online] ‒ S. Szostak, Za drzwiami writers’ roomu, [w:] „Ekrany” 2021, 4(60) [online] ‒ Seriale przewodnik krytyki politycznej, red. K. Dunin, K. Tomasik, Warszawa 2011 |
| Efekty uczenia się: |
Student_ka: Potrafi korzystać z terminologii filmoznawczej adekwatnej do badania serialu telewizyjnego. Potrafi analizować estetykę i strukturę współczesnego serialu, a także interpretować zawarte w nim tematy i motywy Potrafi wskazać i omówić przemiany związane z serialem współczesnym (w sferze estetyki, struktury, dystrybucji i recepcji) Zna przykłady utworów istotnych dla współczesnej kultury serialowej; potrafi opisać poruszane przez nie problemy oraz omówić ich formę Zna przykłady teorii i koncepcji użytecznych przy omawianiu zjawiska seryjności (narratologia transmedialna, tematologia, Possible Worlds Theory) Rozumie zagadnienia związane z transmedialnym funkcjonowaniem serialu (Jenkins, Marie-Laure Ryan) i jego kolektywną recepcją Potrafi wykorzystać tezy z tekstu naukowego jako kontekst/argument w trakcie analizy wybranego serialu |
| Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin ustny - prezentacja multimedialna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Krzysztof Czyżak | |
| Prowadzący grup: | Krzysztof Czyżak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
