Teorie komparatystyki literackiej i kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TKL-21LPDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie komparatystyki literackiej i kulturowej |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku literatury powszechnej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Informacje ogólne 1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Teorie komparatystyki literackiej i kulturowej 2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-TKL-21LPDM 3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowy 4. Kierunek studiów: Literatura powszechna 5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II stopień 6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki 7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): II 8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW): 30 godzin, wykład 9. Liczba punktów ECTS: 4 10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: prof. dr hab. Bogusław Bakuła, bakula@amu.edu.pl 11. Język wykładowy: polski 12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie Cele zajęć/przedmiotu: - zaznajomienie studenta z głównymi poglądami teoretycznymi w zakresie badań porównawczych w okresie XIX-XXI wieku. - rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów teoretycznych z zakresu badań porównawczych - wykształcenie zdolności krytycznej oceny teorii - kształtowanie umiejętności porównywania teorii i odnoszenia ich do humanistycznego kontekstu Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu Komparatystyka jako składnik wiedzy o literaturze i kulturze; filozofia badań porównawczych TKLiK_01 do TKLiK_06 Geneza badań porównawczych w obrębie literatury i kultury; związek badań porównawczych z ekspansją kultury zachodniej oraz z teoriami społeczno-politycznymi TKLiK_01 do TKLiK_06 Etapy rozwoju i kierunki badań porównawczych w XIX-XX wieku TKLiK_01 do TKLiK_06 Związki teorii badań porównawczych z badaniami interdyscyplinarnymi TKLiK_01 do TKLiK_06 Badania porównawcze w Polsce od epoki romantyzmu TKLiK_01 do TKLiK_06 Pojęcie wpływu, filiacji, zależności TKLiK_01 do TKLiK_06 Związki międzykulturowe a badania porównawcze TKLiK_01 do TKLiK_06 Kanon literacki i kulturowy w badaniach porównawczych TKLiK_01 do TKLiK_06 Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU (proszę wskazać z proponowanych sposobów właściwe dla danego EU lub/i zaproponować inne) Egzamin ustny Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne: – Komparatystyka, jej geneza, istota i cele. – Etapy rozwoju komparatystyki europejskiej i amerykańskiej. – Podstawowe kategorie teoretyczne w komparatystyce literackiej i kulturowej. – Nurty współczesnej literatury porównawczej. – Badania porównawcze wobec interdyscyplinarności Nakład pracy studenta i punkty ECTS Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć Czytanie wskazanej literatury 40 Konsultacje 1 Przygotowanie do egzaminu 29 SUMA GODZIN 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 |
Literatura: |
– Abramowska, Janina. Topos i niektóre miejsca wspólne badań literackich. [W:] Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej. Poznań 1995, ss.5-33. – Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Pod red. Haliny Janaszek-Ivaničkovej. Warszawa 1997. – Auerbach, Erich. Filologia literatury światowej. Przeł. Anna Szewczukowa. [w zbiorze:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. H. Markiewicz. T. II. Warszawa 1976, s. 200-215. – Bakuła, Bogusław. Historia i komparatystyka. Szkice o literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku. Poznań 2000. – Bakuła, Bogusław. W stronę komparatystyki integralnej. "Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym " 1/2004, www.porownania.amu.edu.pl – Bloom, Harold. Lęk przed wpływem. Teoria poezji. Przeł. Wojciech Kalaga. [w zbiorze:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. H. Markiewicz. T. IV, cz.2. , s. 249-263. – Brahmer, Mieczysław. Niektóre perspektywy porównawczych studiów literackich w Polsce. [w zbiorze:] Problemy teorii literatury. Seria 1. Prace z lat 1947-1964. Wyd. II poszerz. Warszawa 1987, s.415-430. – Curtius, Ernst Robert. Literatura europejska. Przeł. Jan Błoński. [w zbiorze:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. H. Markiewicz. T. II. Warszawa 1976, s.179-199. – Etiemble, René. Porównanie to jeszcze nie dowód. Przeł. Wanda Błońska. [w zbiorze:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. H. Markiewicz. T. II. Warszawa 1976, s. 216-243. – Hatzfeld, Helmuth. Literatura w świetle sztuki. Przeł. Maria Kaniowa. [w zbiorze:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. H. Markiewicz. T. II. Warszawa 1976, s. 263-281. – Janaszek-Ivaničkova Halina. O ambiwalencjach współczesnej komparatystyki literackiej. "Przegląd Humanistyczny" 1997, nr 5. – Kasperski, Edward. O teorii komparatystyki, [w zbiorze:] Literatura. Teoria. metodologia. Pod redakcją Danuty Ulickiej. Warszawa 1998, s. 331-356. – Komparatystyka literacka a przekład. Pod red. P. Fasta i K. Żemły. Katowice 2000. – Łotman, Jurij. Problemy komparatystyki semiotycznej. [w zbiorze:] Problemy wiedzy o kulturze. Wrocław 1986, ss. 5-16. – Markiewicz, Henryk. Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego. [W:] Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze. Warszawa 1974, ss. 5-19. – Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia pod redakcją Tomasza Bilczewskiego. Kraków 2010. Tu: prace: Raport Bernheimera, D. Damroscha, G. Steinera, E. Apter. – Rzońca, Wiesław. Witkacy - Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej. Warszawa 1998. – Strich, Fritz. Transpozycja pojęcia baroku ze sztuk plastycznych na poezję. Przeł. Adam Węgrzecki. [w zbiorze:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. H. Markiewicz. T. II. Warszawa 1976, s. 244-262. – Wellek, René. Termin i istota literatury porównawczej. [w zbiorze:] Przeł. Andrzej Jaraczewski. (W:) Pojęcia i problemy nauki o literaturze. Warszawa 1979, s. 56-85. – Wellek, René. Kryzys literatury porównawczej. Przeł. Ignacy Sieradzki. [W:] Pojęcia i problemy nauki o literaturze. Warszawa 1979, s. 392-403. – Wellek, René. Teoria, krytyka i historia literatury. [w zbiorze:] Przeł. Maria Kaniowa. Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. H. Markiewicz. T. II. Warszawa 1976, s. 282-300. – Zepetnek, Steven Tötösy de. Literatura porównawcza jako teoria i metoda. "Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym" 1 (2004). |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów: TKLiK_01 rozpoznać i scharakteryzować podstawowe szkoły i teorie literaturoznawczych i kulturowych badań porównawczych K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_U01, K_K05 TKLiK _02 scharakteryzować historyczny i współczesny kontekst badań porównawczych K_W02, K_W07, K_U03, K_K01, K_K05 TKLiK _03 odnosić problematykę badań porównawczych do badań interdyscyplinarnych K_W01,K_W02, K_U05, K_K01, K_K05 TKLiK _04 scharakteryzować nurty i tendencje w zakresie badań porównawczych występujące w Polsce K_W02, K_U05, K_K01, K_K05 TKLiK _05 stosować terminologię charakterystyczną dla badań porównawczych w pracach filologicznych K_W01, K_W02, K_W03, K_U01, K_U05, K_K01, K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
uczestniczenie w zajęciach znajomość listy lektur umiejętność analizy, interpretacji oraz porównywania nabyta w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość poglądów teoretycznych z zakresu badań porównawczych, polskich oraz obcych; wysoka świadomość znaczenia literatury porównawczej w budowaniu tożsamości narodowej oraz ponadnarodowe; 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie znajomości poglądów teoretycznych; 4,0 – szerszy zakres niedociągnięć: niższa zdolność rozpoznawania i referowania poglądów teoretycznych; 3,5 – zadowalająca znajomość problematyki badań porównawczych; 3,0 - zadowalająca ogólna znajomość poruszanej problematyki badań porównawczych 2,0 - niezadowalająca znajomość problematyki badań porównawczych z obszaru literatur Europy Środkowej; niezadowalająca wiedza na głównych postaci ruchu komparatystycznego w Polsce i w Europie oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie wiedzy o metodologii badań porównawczych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.