Seminarium polonistyczno-filozoficzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SPF4-r2PFDU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium polonistyczno-filozoficzne |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - doskonalenie edycji pracy magisterskiej z uwagi na kryteria: rzetelności naukowej, spójności, systematyczności, kompletności argumentów, logiki wywodu i rozumowania, przejrzystości wywodu, - wypracowanie efektywnej, indywidualnej strategii i sprawności w przygotowaniu pracy magisterskiej oraz nawyku i poczucia wartości samodzielnego myślenia i dociekania, - pogłębienie poczucia odpowiedzialności za własną pracę naukowo-badawczą, - przygotowanie Magistrantów do egzaminu dyplomowego poprzez kontrolne zadania i symulacje antycypujące egzamin magisterski, - wspieranie Magistrantów w dążeniu do doskonałości naukowej i opanowania warsztatu naukowego, - uświadomienie Magistrantom wymogu i sposobów odnioszenia lub zastosowania badań do kontekstów edukacyjnych: nauczania języka polskiego i etyki w szkole ponadpodstawowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Sprecyzowany temat badawczy i obszar badań. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda laboratoryjna, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda projektu. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 10 (5+5) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - doskonalenie metodologii pod względem poprawności epistemologicznej, - edycja złożonych prac tekstowych z uwagi na kryteria: rzetelności naukowej, spójności, systematyczności, kompletności argumentów, logiki wywodu i rozumowania, przyjrzystości wywodu (co wykazał w pracy magisterskiej), - efektywne, indywidualne strategie i sprawności w przygotowaniu opracowań naukowych, - nawyk ścisłego i konsenkwentnego respektowania zasad prawa autorskiego by uniknąć plagiatu, wystrzegać się ghostwritingu, korzystania z trywialnych i nienaukowych źródeł itd., - odpowiedzialność za własną pracę naukowo-badawczą jako wartość o znaczeniu powszechnym, - akademicki ideał doskonałości pracy naukowej oraz doniosłości działań wiedzo-, senso- i wartościotwórczy, także w kontekście uzyskiwanej profesji, - planowanie przyszłych aktywności badawczych: akademickich lub powiązanych z aktywnością zawodową, - wiedza, umiejętności i kompetencje intelektualne niezbędne podczas egzaminu magisterskiego i gotowość do swej roli zawodowej, - podjęcie zawodowej roli nauczyciela języka polskiego i etyki w szkolnictwie ponadpodstawowym czy - komplementarnie - dalsze samodzielne inicjowanie badań i projektów naukowych charakterze akademickim. |
Literatura: |
Zalecana literatura: J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowani pracy naukowej, Warszawa, Difin 2005. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. M. i D. Kruszewscy, Wyd. UW, Warszawa 2009. S. Pinker, Piękny styl, Smak Słowa, Sopot 2016. J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych, PWN, Warszawa 2009. Literatura przedmiotu dobierana indywidualnie; doświadczenie i wskazówki promotora. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi obrać i stosować w swoich badaniach, dociekaniach, budowaniu strategii wyjaśniania lub rozwiązywania problemów metody poprawne epistemologicznie, - potrafi doskonalić edycję złożonych prac tekstowych z uwagi na kryteria: rzetelności naukowej, spójności, systematyczności, kompletności argumentów, logiki wywodu i rozumowania, przejrzystości wywodu (co wykazał w pracy magisterskiej), - wypracował indywidualną strategię i sprawność w przygotowaniu całości kontekstualnych (co wykazał w pracy magisterskiej), - wyrobił nawyk ścisłego i respektowania zasad prawa autorskiego I dobrych praktyk akademickich, by ustrzec się plagiatu i ghost writingu, - podjął odpowiedzialność za własną pracę naukowo-badawczą i dążenie do sensownych i znaczących ustaleń, do rozwiązania istotnych problemów naukowych lub opracowania nowych metod badawczych i pomysłowych sposobów opracowania wybranego zagadnienia, - dąży do jak najwyższej jakości naukowej swej pracy magisterskiej, realizując cele właściwe Uczelni badawczej (rozumie założenia “Inicjatywy Doskonałości” w kontekście wybranej dyscypliny i realizacji własnego projektu naukowego), - dąży do osiągnięcia doskonałego poziomu naukowego w pracy magisterskiej z myślą o przyszłych aktywnościach badawczych: akademickich lub edukacyjnych, związanych z działalnością zadowową, - na egzaminie magisterskim wykazał przekrojową i szczegółową, pogłębioną i rozległą wiedzę, a także umiejętności, sprawności i kompetencje świadczące o intelektualnej dojrzałości jako Absolwent kierunku praktycznej gotowości do podjęcia roli zawodowej, - jest gotów do podjęcia zarówno obowiązków związanych z rolą zawodową nauczyciela języka polskiego i etyki w szkolnictwie ponadpodstawowym, jak i – komplementarnie – do samodzielnej kontynuacji badań naukowych i podążania akademicką ścieżką rozwojową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): regularne i staranne przygotowywanie kolejnych rozdziałów pracy, złożenie pracy dyplomowej o oryginalnej tematyce i wysokiej jakości naukowej, praca dyplomowa i egzamin dyplomowy ocenione jako wybitne. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra ocena, choć np. z uwagi na średnią ze studiów lub techniczne uchybienia nieco niższa. dobry (db; 4,0): nadal dobra, choć odpowiednio niższa ocena, praca dyplomowa z pewnymi usterkami lub egzamin dyplomowy z niepełnymi odpowiedziami. dostateczny plus (+dst; 3,5): odpowiednio mniejsze osiągnięcia, praca mniej oryginalna i staranna, j.w. dostateczny (dst; 3,0): znacznie mniejsze osiągnięcia, praca wtórna, niezbyt staranna, chaotyczna, o nieadekwatnej metodologii, itd. niedostateczny (ndst; 2,0): niezłożona praca licencjacka (ndst. w systemie USOS) lub stwierdzony plagiat lub ghost writing (napisanie pracy w całości lub znacznej części przez kogoś innego). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Artur Jocz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Gromadzka, Barbara Sobczak, Marek Wedemann | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Dobrzański, Rafał Kochanowicz, Marcin Telicki, Małgorzata Zduniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.