Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium polonistyczno-filozoficzne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-SPF4-r2PFDU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium polonistyczno-filozoficzne
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 10.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- doskonalenie edycji pracy magisterskiej z uwagi na kryteria: rzetelności naukowej, spójności, systematyczności, kompletności argumentów, logiki wywodu i rozumowania, przejrzystości wywodu,

- wypracowanie efektywnej, indywidualnej strategii i sprawności w przygotowaniu pracy magisterskiej oraz nawyku i poczucia wartości samodzielnego myślenia i dociekania,

- pogłębienie poczucia odpowiedzialności za własną pracę naukowo-badawczą,

- przygotowanie Magistrantów do egzaminu dyplomowego poprzez kontrolne zadania i symulacje antycypujące egzamin magisterski,

- wspieranie Magistrantów w dążeniu do doskonałości naukowej i opanowania warsztatu naukowego,

- uświadomienie Magistrantom wymogu i sposobów odnioszenia lub zastosowania badań do kontekstów edukacyjnych: nauczania języka polskiego i etyki w szkole ponadpodstawowej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Sprecyzowany temat badawczy i obszar badań.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda laboratoryjna, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda projektu.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

10 (5+5)

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- doskonalenie metodologii pod względem poprawności epistemologicznej,

- edycja złożonych prac tekstowych z uwagi na kryteria: rzetelności naukowej, spójności, systematyczności, kompletności argumentów, logiki wywodu i rozumowania, przyjrzystości wywodu (co wykazał w pracy magisterskiej),

- efektywne, indywidualne strategie i sprawności w przygotowaniu opracowań naukowych,

- nawyk ścisłego i konsenkwentnego respektowania zasad prawa autorskiego by uniknąć plagiatu, wystrzegać się ghostwritingu, korzystania z trywialnych i nienaukowych źródeł itd.,

- odpowiedzialność za własną pracę naukowo-badawczą jako wartość o znaczeniu powszechnym,

- akademicki ideał doskonałości pracy naukowej oraz doniosłości działań wiedzo-, senso- i wartościotwórczy, także w kontekście uzyskiwanej profesji,

- planowanie przyszłych aktywności badawczych: akademickich lub powiązanych z aktywnością zawodową,

- wiedza, umiejętności i kompetencje intelektualne niezbędne podczas egzaminu magisterskiego i gotowość do swej roli zawodowej,

- podjęcie zawodowej roli nauczyciela języka polskiego i etyki w szkolnictwie ponadpodstawowym czy - komplementarnie - dalsze samodzielne inicjowanie badań i projektów naukowych charakterze akademickim.

Literatura:

Zalecana literatura:

J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowani pracy naukowej, Warszawa, Difin 2005.

U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. M. i D. Kruszewscy, Wyd. UW, Warszawa 2009.

S. Pinker, Piękny styl, Smak Słowa, Sopot 2016.

J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych, PWN, Warszawa 2009.

Literatura przedmiotu dobierana indywidualnie; doświadczenie i wskazówki promotora.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi obrać i stosować w swoich badaniach, dociekaniach, budowaniu strategii wyjaśniania lub rozwiązywania problemów metody poprawne epistemologicznie,

- potrafi doskonalić edycję złożonych prac tekstowych z uwagi na kryteria: rzetelności naukowej, spójności, systematyczności, kompletności argumentów, logiki wywodu i rozumowania, przejrzystości wywodu (co wykazał w pracy magisterskiej),

- wypracował indywidualną strategię i sprawność w przygotowaniu całości kontekstualnych (co wykazał w pracy magisterskiej),

- wyrobił nawyk ścisłego i respektowania zasad prawa autorskiego I dobrych praktyk akademickich, by ustrzec się plagiatu i ghost writingu,

- podjął odpowiedzialność za własną pracę naukowo-badawczą i dążenie do sensownych i znaczących ustaleń, do rozwiązania istotnych problemów naukowych lub opracowania nowych metod badawczych i pomysłowych sposobów opracowania wybranego zagadnienia,

- dąży do jak najwyższej jakości naukowej swej pracy magisterskiej, realizując cele właściwe Uczelni badawczej (rozumie założenia “Inicjatywy Doskonałości” w kontekście wybranej dyscypliny i realizacji własnego projektu naukowego),

- dąży do osiągnięcia doskonałego poziomu naukowego w pracy magisterskiej z myślą o przyszłych aktywnościach badawczych: akademickich lub edukacyjnych, związanych z działalnością zadowową,

- na egzaminie magisterskim wykazał przekrojową i szczegółową, pogłębioną i rozległą wiedzę, a także umiejętności, sprawności i kompetencje świadczące o intelektualnej dojrzałości jako Absolwent kierunku praktycznej gotowości do podjęcia roli zawodowej,

- jest gotów do podjęcia zarówno obowiązków związanych z rolą zawodową nauczyciela języka polskiego i etyki w szkolnictwie ponadpodstawowym, jak i – komplementarnie – do samodzielnej kontynuacji badań naukowych i podążania akademicką ścieżką rozwojową.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): regularne i staranne przygotowywanie kolejnych rozdziałów pracy, złożenie pracy dyplomowej o oryginalnej tematyce i wysokiej jakości naukowej, praca dyplomowa i egzamin dyplomowy ocenione jako wybitne.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra ocena, choć np. z uwagi na średnią ze studiów lub techniczne uchybienia nieco niższa.

dobry (db; 4,0): nadal dobra, choć odpowiednio niższa ocena, praca dyplomowa z pewnymi usterkami lub egzamin dyplomowy z niepełnymi odpowiedziami.

dostateczny plus (+dst; 3,5): odpowiednio mniejsze osiągnięcia, praca mniej oryginalna i staranna, j.w.

dostateczny (dst; 3,0): znacznie mniejsze osiągnięcia, praca wtórna, niezbyt staranna, chaotyczna, o nieadekwatnej metodologii, itd.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezłożona praca licencjacka (ndst. w systemie USOS) lub stwierdzony plagiat lub ghost writing (napisanie pracy w całości lub znacznej części przez kogoś innego).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Michałowska
Prowadzący grup: Artur Jocz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Gromadzka, Barbara Sobczak, Marek Wedemann
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Dobrzański, Rafał Kochanowicz, Marcin Telicki, Małgorzata Zduniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)