Seminarium polonistyczno-filozoficzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SPF2-r1PFDU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium polonistyczno-filozoficzne |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. mag.) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - stymulacja procesów poznawczych u Magistrantów podczas pisania pracy dyplomowej, - rozwijanie umiejętności badawczych (metodologia badań w wybranym przez Magistrantkę/Magistranta obszarze naukowym, analityczna i hermeneutyczna interpretacja źródeł, itd.), - wzmacnianie umiejętności konceptualizacji zagadnień, - rozwijanie technik argumentacji i uzasadniania, - rozwijanie precyzji i adekwatnej językowej ekspresji założeń, idei, argumentów, rozumowań i wnioskowań, - wspieranie oryginalnych i nowatorskich zamysłów badawczych u Magistrantów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Sprecyzowany temat badawczy i obszar badań. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda laboratoryjna, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda projektu. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 10 (5+5) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przekrój zagadnień teoretycznych będących tematem pracy magisterskiej, ich źródła, konteksty, implikacje, - umiejętności badawcze: metodologia badań w wybranym przez Magistrantkę/Magistranta obszarze naukowym, - arkana starannej, efektywnej twórczej pracy z tekstami źródłowymi i literaturą naukową, - metody interpretacji złożonych źródeł, - konceptualizacja zagadnień związanych z tematyką badawczą i kontekstem badań; zamysł, projekt, wniosek badawczy i jego bezpieczeństwo metodologiczne i etyczno-proceduralne; dorobek studenta-wnioskodawcy a szanse na aplikację o grant badawczy lub edukacyjny, - techniki poprawnej, nośne argumentacji i uzasadniania; dbałość o zasadność, ugruntowane i udokumentowane wypowiedzi twierdzących, zapytywania i dociekania badawczego; problem (nie)wyważania otwartych drzwi, - autokorekta, precyzja i adekwatna językowa ekspresja założeń, idei, argumentów, znaczeń, rozumowań i wnioskowań, znaczenie metafor w dyskursie i narracji naukowej, - samodzielne myślenie, sąd oraz formułowanie oryginalnych idei i zamysłów badawczych: kiedy wypowiada się autor interesującej mnie myśli, idei, koncepcji (dzieła, artykułu naukowego), a kiedy mówi autor pracy naukowej (np. magisterskiej), którą mam sygnować?; analityczny styl bezosobowy a identyfikacja z własną wypowiedzią; kiedy wypowiedź jest bezosobowa lub demagogiczna (Heideggerowskie mówi “się”, Orwellowskie “wojna to pokój, wolność to niewola, ignorancja to siła”), a kiedy intersubiektywnie uznawana i podzielana wśród badaczy, zobiektywizowana?. |
Literatura: |
Zalecana literatura: J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowani pracy naukowej, Warszawa, Difin 2005. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. M. i D. Kruszewscy, Wyd. UW, Warszawa 2009. S. Pinker, Piękny styl, Smak Słowa, Sopot 2016. J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych, PWN, Warszawa 2009. Literatura przedmiotu dobierana indywidualnie; doświadczenie i wskazówki promotora. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - wpogłębiony i systematyczny sposób poznał zagadnienia teoretyczne będące przedmiot badań w jego pracy magisterskiej, a także ich źródła i konteksty, - znacząco rozwinął i pogłębił sprawności poznawcze i umiejętności badawcze (metodologia badań w wybranym przez Magistrantkę/Magistranta obszarze naukowym; przykładowe licencjonowane kwestionariusze, konstrukcja, metoda, kryteria walidacji i walidacja; etyczno-proceduralne zabezpieczenie projektu badawczego; wniosek do Uniwersyteckiej Komisji Etycznej; odpowiedzialność młodego badacza i opiekuna naukowego; struktura projektu badawczego na przykładzie wniosku Preludium); humanistyka stosowana i humanistyka aktywna badawczo, - zna w sposób pogłębiony arkana pracy z tekstami źródłowymi i literaturą naukową, w tym sposoby lektury zorientowanej zadaniowo (w kontekście zadania badawczego), semantyki, semiotyki, metod intersemiotycznych, hermeneutycznych, opartych na określonych regułach w odróżnieniu od interpretacji ‘swobodnej’ , domyślnej I kurtuazyjnej (Gadamer, Frege, Quine), relatywizmu semantycznego (także w etyce), - opanował umiejętność interpretacji złożonych źródeł lub systemów wiedzy, parafrazy i sensotwórczej pracy na źródłach, - potrafi sprawnie konceptualizować zagadnienia związane z tematyką i kontekstem badań (również z uwagi na techniki limitacji znaków) I rozumie znaczenie dorobku potencjalnego wnioskodawcy o grant badawczy lub edukacyjny, - w pogłębiony sposób zna techniki poprawnej, nośnej argumentacji i uzasadniania (dostatecznego versus wyczerpującego), formułowania obrony lub polemiki, interpretacji lub eksplikacji; fomułowania wyjaśnienia spełniającego kryteria naukowe w obrębie dyscypliny, - rozwinął umiejętność precyzji i adekwatnej językowej ekspresji założeń, idei, znaczeń, argumentów, rozumowań i wnioskowań, a także umiejętność autokorekty I stabilizowania znaczenia własnej wypowiedzi (polisemia, znaczenie nieuchwytne, eksplikaty, źródła I dokumentacja, itd.), - potrafi dokonać samodzielnej refleksji i sądu oraz formułować oryginalne twierdzenia, sądy, idee i zamysły badawcze, odróżniając “własne” od “cudzego” (tożsamość autora). |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): regularne i staranne przygotowywanie kolejnych rozdziałów pracy, złożenie pracy dyplomowej o oryginalnej tematyce i wysokiej jakości naukowej. dobry plus (+db; 4,5): odpowiednio niższa ocena np. z uwagi na średnią ze studiów lub techniczne uchybienia. dobry (db; 4,0): odpowiednio niższa ocena, praca dyplomowa z pewnymi usterkami lub egzamin dyplomowy z niepełnymi odpowiedziami. dostateczny plus (+dst; 3,5): odpowiednio mniejsze osiągnięcia, praca mniej oryginalna i staranna, j.w. dostateczny (dst; 3,0): znacznie mniejsze osiągnięcia, praca wtórna, niezbyt staranna, chaotyczna, o nieadekwatnej metodologii, itd. niedostateczny (ndst; 2,0): znikome osiągnięcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Artur Jocz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Dariusz Dobrzański, Beata Gromadzka, Barbara Sobczak, Marek Wedemann | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bogusław Bakuła, Dariusz Dobrzański, Rafał Kochanowicz, Marcin Telicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.