Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Starożytne i bizantyńskie dzieje Bałkanów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-SBDB-11BADL
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Starożytne i bizantyńskie dzieje Bałkanów
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla I roku bałkanistyki (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

bałkanistyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Ukształtowanie wiedzy o podstawowych procesach społeczno-ustrojowych na Bałkanach w starożytności i średniowieczu.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5 (2+3)

Skrócony opis:

Historia Półwyspu Bałkańskiego od początku osadnictwa do podboju tureckiego w XV w. Obejmuje: a) dzieje antycznej cywilizacji greckiej (ze szczególnym uwzględnieniem ustroju ateńskiej demokracji), b) dzieje ludów peryferyjnych (Illirowie, Trakowie, Dakowie), c) Bałkany w ramach administracji Cesarstwa Rzymskiego, d) zmiany etniczne w VI w. n.e.: migracje Słowian, Awarów i Bułgarów, e) Bałkany w orbicie Cesarstwa Bizantyńskiego, f) kształtowanie się państw Słowian bałkańskich w średniowieczu, g) upadek 'bizantyńskiego ładu' i podbój turecki.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- dzieje antycznej cywilizacji greckiej (ze szczególnym uwzględnieniem ustroju ateńskiej demokracji,

- dzieje ludów peryferyjnych (Illirowie, Trakowie, Dakowie),

- Bałkany w ramach administracji Cesarstwa Rzymskiego,

- zmiany etniczne w VI-VII w. n.e.: migracje Słowian, Awarów i Bułgarów,

- Bałkany w orbicie Cesarstwa Bizantyńskiego; kształtowanie się państw Słowian bałkańskich w średniowieczu,

- upadek 'bizantyńskiego ładu' i podbój turecki.

Literatura:

Zalecana literatura:

Bonarek J., Czekalski T., Sprawski S., Turlej S., Historia Grecji. Kraków 2005.

Daicoviciu H., Dakowie. Warszawa 1969.

Danov Ch., Trakowie. Warszawa 1987.

Hammond N.G.L., Dzieje Grecji. Oxford 1959; Warszawa 1973; 1977; 1994.

Hansen M.H., Demokracja ateńska w czasach Demostenesa. Warszawa 1999 (książka szczególnie wartościowa).

Kulesza R., Starożytna Sparta. Poznań 2003.

Leśny J., Studia nad początkami serbskiej monarchii Nemaniczów. Wrocław 1989.

Ostrogorski G., Dzieje Bizancjum. Warszawa 1967; 2 ed. 1968; 3 ed. 2008.

Pająkowski W. Illirowie. Poznań 1981.

Runciman S., Teokracja bizantyjska. Warszawa 1982; Katowice 2008.

Runciman S., Upadek Konstantynopola 1453. 2 ed. Warszawa 1994.

Wasilewski T., Bizancjum i Słowianie w IX w. Studium z dziejów stosunków politycznych i kulturalnych. Warszawa 1972

Zakrzewski K. Historia Bizancjum. Kraków 1999 (reprint z 1938, ale nadal jedyny polski podręcznik).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi przedstawić najważniejsze do tej pory nierozwiązane i kontrowersyjne problemy badawcze w historiografii (np. ograniczenia źródeł; etnogeneza itp.),

- umie zastosować metody badawcze właściwe dla nauk historycznych i stosowną terminologię podczas analizy wyjaśnianiu przeszłości Bałkanów,

- potrafi na poziomie podstawowym zaprezentować wiedzę z zakresu historii Półwyspu Bałkańskiego w starożytności i średniowieczu,

- potrafi przedstawić główne procesy historyczne (ze szczególnym uwzględnieniem aspektów migracyjnych) na Bałkanach do XV wieku,

- potrafi praktycznie zastosować zdobytą wiedzę do interpretacji współczesnej rzeczywistości na Bałkanach.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z procesami społeczno-ustrojowymi na Bałkanach w starożytności i średniowieczu poparta bardzo dobrą argumentacją źródłową oraz powołanymi właściwymi poglądami historiograficznymi.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć – uchybienia w argumentacji źródłowej i niedociągnięcia w powoływanych poglądach historiograficznych.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z procesami społeczno-ustrojowymi na Bałkanach w starożytności i średniowieczu poparta zadowalającą argumentacją źródłową oraz wybiórczo powołanymi poglądami historiograficznymi.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z procesami społeczno-ustrojowymi na Bałkanach w starożytności i średniowieczu poparta szczątkową argumentacją źródłową oraz sporadycznie powołanymi poglądami historiograficznymi.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień związanych z procesami społeczno-ustrojowymi na Bałkanach w starożytności i średniowieczu nie poparta argumentacją źródłową oraz nie mająca zakorzenienie w poglądach historiograficznych.

Kryteria oceniania:

- adekwatność odpowiedzi na zadane pytanie z właściwą argumentacją źródłową,

- umiejętność powołania się na poglądy historiograficzne,

- umiejętność wyrażania sądów wartościujących.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Kotłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Kotłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Kotłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)