Psychologia rozwojowa III-IV etap - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PSYR-12PDMI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa III-IV etap - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska, specjalność nauczycielska pełna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Przygotowanie psychologiczne do nauczania na III i IV etapie edukacyjnym (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, kształcenie w zawodzie), ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z rozwojem w adolescencji i dorosłości, specyficznymi formami aktywności oraz problemami zaburzeń rozwojowych i zaburzeń zachowania. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Specyfika rozwoju w okresie dorastania i dorosłości: rozwój tożsamości, bunt młodzieńczy, rola osób znaczących i autorytetów. Specyficzne potrzeby rozwojowe a organizacja i przebieg procesu uczenia się i współżycia w grupie. Pojęcie normy i patologii w adolescencji, zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania. Zagrożenia w okresie dorastania: agresja, przemoc, uzależnienia, wykluczenie. Specyfika grup młodzieżowych, rola nauczyciela, znaczenie grup rówieśniczych, konflikty. Podstawy komunikacji interpersonalnej, komunikacja w procesie edukacyjnym i wychowawczym. Psychologia jako nauka o funkcjonowaniu człowieka: wykorzystanie praktyczne, kształcenie i podnoszenie własnych kompetencji, dylematy etyczne. |
Literatura: |
1. Brzezińska, A. (2003). Dzieci z układu ryzyka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. (s. 11-37) 2. Brzezińska, A. I. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. (r. 11 pt.: Okres dorastania. Jak rozpoznawać potencjał dziecka,10 pt.: Okres dorastania. Jak rozpoznawać ryzyko i jak pomagać) 3. Brzezińska, A., Hornowska, E. (red.) (2004/2007). Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (s. 13-106) 4. Elliott, J., Place, M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie: poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 5. Elsner, D. (2002). Opiekun stażu jako refleksyjny praktyk. Chorzów: Mentor. (s. 11-15, 24-32). 6. Elsner, D. (red.). Szkoła jako ucząca się organizacja. Chorzów: Mentor. 7. Gordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. (r. 2 pt.: Ku efektywnym stosunkom uczeń-nauczyciel, r. 3 pt.: Co może zrobić nauczyciel, gdy uczeń ma problem, 5 pt.: Jak nauczyciel może ustosunkować się do problemów jakie stwarza uczeń). 8. Kendall, P. C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. (r.4. Zaburzenia zachowania, r. 8. Zaburzenia odżywiania). 9. Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (r. 9 pt.: Wpływ grupy). 10. Sęk, H. Brzezińska A. I. (2010). Podstawy pomocy psychologicznej. W: D. Doliński, J. Strelau, Psychologia akademicka, tom 2. , Gdańsk: GWP. (r. 20). 11. Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar (r. 10 pt.: Agresja; r. 11 pt. Grupa społeczna). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: posługiwać się w refleksyjny sposób wiedzą z zakresu rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa, dorastania i dorosłości; potrafi rozpatrywać rozwój w szerokiej perspektywie czasowej; dokonywać obserwacji, oceny i interpretacji zebranych informacji dotyczących sytuacji wychowawczych i procesu uczenia się; opisać lub zdiagnozować na poziomie podstawowym możliwości i trudności pojawiające się w szkołach ponadpodstawowych oraz potrafi dobierać środki realizacji działań wychowawczych i edukacyjnych adekwatne do postawionych celów jednocześnie wg kryterium efektywności i etyczności; podejmować działania zespołowe, w tym potrafi kierować pracą zespołu, pracować według poprawnych zasad komunikacji oraz rozwijać je w środowisku szkolnym; pracować nad poszerzaniem i doskonaleniem swoich kompetencji profesjonalnych i osobistych; wykazać gotowość do dyskusji wokół kwestii związanych z etycznymi aspektami pracy z drugim człowiekiem, dostrzega znaczenie współpracy z drugim człowiekiem oraz działań prospołecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
TEST wiadomości (P), dyskusja- analiza wybranych problemów (F), zadania domowe (F), dyskusja podczas ćwiczeń (F), rozwiązywanie zadań w małych grupach (F), Szczegółowe kryteria zostaną podane przez prowadzących wykład i ćwiczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.