Patologie mowy i języka - spec. logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PMJ-31PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Patologie mowy i języka - spec. logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie z podstawową terminologią na temat biologicznych podstaw mowy, mózgowych etapów formowania wypowiedzi słownych, - zapoznanie studentów z teoriami na temat pochodzenia języka i jego ewolucji, - zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych rodzajów zaburzeń mowy i języka, ich przyczyn i symptomatologii, - zapoznanie studentów z najnowszymi sposobami diagnozowania i opisywania zaburzeń mowy i języka, - wskazanie na związki językoznawstwa z naukami w rodzaju biologia, fizjologia, psychologia, medycyna. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza z zakresu fonetyki i fonologii języka polskiego. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest zaburzeniom języka i mowy. Omawiane treści obejmują neurobiologiczne podstawy języka, zaburzenia języka i mowy pochodzenia centralnego i obwodowego. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - mózgowe ośrodki mowy, - typologie zaburzeń mowy, - przyczyny zaburzeń mowy, - afazja, - schizofazja, - autyzm, - zespół Aspergera, - schizofazja, - dyslalia, - dysleksja. |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Czernikiewicz 2004, Przewodnik po zaburzeniach języka w schizofrenii, Warszawa. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska (red.) 2003, Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, Opole 2003. S. Grabias 2002, Perspektywy opisu zaburzeń mowy, [w:] Zaburzenia mowy, pod red. S. Grabiasa, Lublin. B.L.J. Kaczmarek, 1998, Mózg, język, zachowanie, Lublin. I. Kurcz 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa. L.B. Leonard 2006, SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Gdańsk. M. Młynarska 2008, Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym. Terapia dyskursywna a teoria umysłu, Wrocław. J. Panasiuk 2004, Kompetencja językowa a kompetencja metajęzykowa w afazji, „Logopedia” nr 33, s. 171-189. J. Panasiuk 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku pragnozji, „Biuletyn Logopedyczny” nr 1, s. 54-56. M. Rutkiewicz-Hanczewska 2007, Późno podjęta rehabilitacja afazji motorycznej po zawale mózgu. Studium przypadku, „Logopedia” 36, s. 215-238. A. Sołtys-Chmielowicz 2008, Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - wykazać się wiedzą dotyczącą poglądów na temat pochodzenia języka naturalnego i jego znakowej natury, rodzajów zaburzeń mowy i języka, ontogenezy mowy, - jest świadomy związków struktur korowych, podkorowych mózgu w formowaniu wypowiedzi słownych, - wykazać się podstawową wiedzą z zakresu mózgowej organizacji mowy, - scharakteryzować etiologię niepełnosprawności językowej, - zastosować wiedzę na temat różnych deficytów językowych w praktyce szkolnej i terapeutycznej, - wykazać się wiedzą niezbędną do kształcenia osób z deficytami w zakresie podstawowych funkcji poznawczych, - rozpoznać potrzeby podopiecznych i udzielić im wsparcia, - przekonać o wartości i potrzebie podejmowania działań terapeutycznych we własnym środowisku zawodowym i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z zakresu poruszanej tematyki, umiejętność przeprowadzenia diagnozy zaburzeń afatycznych i zaprojektowania stosownej terapii. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość literatury przedmiotu, dobra orientacja w treściach przedmiotu, projekt świadczący o zaangażowaniu studenta. dostateczny plus (+dst; 3,5): słaba znajomość literatury przedmiotu, projekt zawierający wiele niedociągnięć. dostateczny (dst; 3,0): znaczne braki w podstawowej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień, liczne błędy w projekcie. niedostateczny (ndst; 2,0): brak znajomości omawianych zagadnień i nabycia nowych umiejętności. Kryteria oceniania: Wykład zalicza student, który: (1) nie opuścił więcej niż 2 zajęć, (2) zaliczył kolokwium ustne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.