Polszczyzna historyczna - laboratorium komparatystyczne II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PH-21PDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Polszczyzna historyczna - laboratorium komparatystyczne II |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przeobrażenia polskiego systemu językowego z odniesieniem do zmian w innych językach słowiańskich: fonetyka/fonologia, - przeobrażenia polskiego systemu językowego z odniesieniem do zmian w innych językach słowiańskich: fleksja imienna i werbalna, - przeobrażenia polskiego systemu językowego z odniesieniem do zmian w innych językach słowiańskich: składnia, - rzeobrażenia polskiej leksyki z odniesieniem do zmian w innych językach słowiańskich: słowotwórstwo, - samodzielna filologiczna analiza tekstu polskiego (prowadzona z perspektywy diachronicznej) i staro-cerkiewno-słowiańskiego. |
Literatura: |
Zalecana literatura: L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006. H. Dalewska-Greń, Języki słowiańskie, Warszawa 1997. Z. Stieber, Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 2005. Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej na tle porównawczym, Warszawa 1981. K. Długosz-Kurczabowa, S. Dubisz, Gramatyka historyczna języka polskiego. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi zreferować poglądy na temat historycznego rozwoju języka polskiego z odniesieniem do innych żywych języków słowiańskich, do języka prasłowiańskiego rozumianego jako hipoteza naukowa oraz do języka staro-cerkiewno-słowiańskiego jako najdawniejszego słowiańskiego języka literackiego, dziś martwego, a także wskazać implikacje tych zmian we współczesnej polszczyźnie, - potrafi wyjaśnić rolę wiedzy o historycznym rozwoju języków słowiańskich w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, - potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu językoznawstwa (zwłaszcza diachronicznego) oraz prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu językoznawstwa diachronicznego, - potrafi dokonać lingwistycznej analizy polskiego tekstu dawnego i tekstu staro-cerkiewno-słowiańskiego, - potrafi czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu lingwistycznej interpretacji polskich i staro-cerkiewno-słowiańskich tekstów dawnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków słowiańskich, bardzo dobra umiejętność wskazywania we współczesnej polszczyźnie implikacji zmian, które zaszły w dawnym języku polskim, wysoka świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języków słowiańskich w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, bardzo dobra znajomość diachronicznej ewolucji systemu polszczyzny, bardzo dobra sprawność diachronicznego analizowania tekstu dawnego i staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz prezentowania węzłowych problemów dotyczących historycznego rozwoju języka polskiego z perspektywy porównawczej (słowiańskiej). dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie wymagających samodzielności: znajomości diachronicznej ewolucji systemu polszczyzny, diachronicznej analizy tekstu dawnego i staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz prezentowania węzłowych problemów dotyczących historycznego rozwoju języka polskiego z perspektywy porównawczej (słowiańskiej). dobry (db; 4,0): dobra znajomość poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków słowiańskich, dobra umiejętność wskazywania we współczesnej polszczyźnie implikacji zmian, które zaszły w dawnym języku polskim, świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języków słowiańskich w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, dobra znajomość diachronicznej ewolucji systemu polszczyzny, dobra sprawność diachronicznego analizowania tekstu dawnego i staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz prezentowania węzłowych problemów dotyczących historycznego rozwoju języka polskiego z perspektywy porównawczej (słowiańskiej), wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków słowiańskich, zadowalająca umiejętność wskazywania we współczesnej polszczyźnie implikacji zmian, które zaszły w dawnym języku polskim, świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języków słowiańskich w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, zadowalająca znajomość diachronicznej ewolucji systemu polszczyzny, zadowalająca sprawność diachronicznego analizowania tekstu dawnego i staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz prezentowania węzłowych problemów dotyczących historycznego rozwoju języka polskiego z perspektywy porównawczej (słowiańskiej), wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem niesamodzielności. dostateczny (dst; 3,0): ogólna znajomość poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków słowiańskich, zadowalająca umiejętność wskazywania we współczesnej polszczyźnie implikacji zmian, które zaszły w dawnym języku polskim, niska świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języków słowiańskich w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, zadowalająca znajomość diachronicznej ewolucji systemu polszczyzny, zadowalająca sprawność diachronicznego analizowania tekstu dawnego i staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz prezentowania węzłowych problemów dotyczących historycznego rozwoju języka polskiego z perspektywy porównawczej (słowiańskiej), wyróżniająca się bardzo dużym stopniem niesamodzielności. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków słowiańskich, niezadowalająca umiejętność wskazywania we współczesnej polszczyźnie implikacji zmian, które zaszły w dawnym języku polskim, brak świadomości roli wiedzy o historycznym rozwoju języków słowiańskich w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, niezadowalająca znajomość diachronicznej ewolucji systemu polszczyzny, niezadowalająca sprawność diachronicznego analizowania tekstu dawnego i staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz prezentowania węzłowych problemów dotyczących historycznego rozwoju języka polskiego z perspektywy porównawczej (słowiańskiej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Słoboda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Słoboda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Słoboda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Słoboda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Słoboda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Słoboda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Słoboda | |
Prowadzący grup: | Marcin Kuźmicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.