Pedagogika II etap edukacyjny - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PEDE-12PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika II etap edukacyjny - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska, specjalność nauczycielska pełna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Wyposażenie w wiedzę, umiejętności z zakresu pedagogiki, jak również kompetencje społeczne, niezbędne w pracy nauczyciela na II etapie edukacyjnym, Przygotowanie do podjęcia studiów II stopnia, na kierunku nauczycielskim. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Szkoła i jej funkcje. Modele szkoły. Szkolnictwo alternatywne. Środowisko społeczne szkoły. Autokratyzm i demokracja w szkole. Ukryty program szkoły. Kryzys szkoły. Wychowanie w szkole. Wychowanie jako zjawisko społeczne. Wychowanie a socjalizacja; wychowanie a nauczanie; wychowanie a opieka; wychowanie a rozwój; rola wychowania w rozwoju jednostki. Cele wychowania i ich stanowienie. Koncepcje wychowania. Dziedziny i formy wychowania. Metody wychowania. Style wychowania. Przymus i swoboda w wychowaniu. Podmiotowość w wychowaniu. Trudności wychowawcze na II etapie edukacyjnym: rodzaje, przyczyny, skutki. Opieka w szkole. Działalność opiekuńcza szkoły. Formy opieki. Profilaktyka w szkole. Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia. Klasa szkolna jako mała grupa społeczna. Style kierowania klasą. Zasady skutecznego kierowania klasą. Praca z klasą szkolną na II etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie. Poznawanie ucznia i jego środowiska. Diagnoza i diagnozowanie w szkole. Elementy diagnozy i etapy diagnozowania. Metody poznawania ucznia i ich stosowanie. Metody poznawania klasy szkolnej. Metody poznawania środowiska szkolnego i rodzinnego ucznia. Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na II etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na II etapie edukacyjnym i praca z nim. Projektowanie działań wychowawczych i opiekuńczych. Projektowanie i jego etapy. Projektowanie działań wychowawczych i jego zasady Projektowanie działań opiekuńczych i jego zasady. Współpraca nauczyciela z rodzicami. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym i pozaszkolnymi instytucjami wychowawczymi i resocjalizacyjnymi. Wychowanie i opieka w rodzinie. Prawa i obowiązki nauczycieli i rodziców. Cele i obszary współpracy nauczycieli i rodziców. Zasady współpracy z rodzicami. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i jej formy. Pozaszkolne instytucje wychowania i resocjalizacji i współpraca z nimi. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na II etapie edukacyjnym. Praca opiekuńczo – wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym. Sytuacja dziecka przechodzącego na II etap edukacji; problemy adaptacji do zmian. Metodyka działań opiekuńczo – wychowawczych na II etapie edukacyjnym. Wstępna orientacja zawodowa uczniów. Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie. Zawód nauczyciela. Funkcje i zadania nauczyciela. Cechy zawodu nauczyciela. Społeczne postrzeganie zawodu i warunki pracy nauczyciela. sylwetka nauczyciela – kompetencje i zmieniające się role. Autorytet nauczyciela. Kształcenie, doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli. Trudności i stres w pracy nauczyciela. Wypalenie zawodowe. |
Literatura: |
• Babbie E. (2004), badania społeczne w praktyce. Warszawa. Wyd. Naukowe PWN. • Brzezińska A.(2006): Jerome S. Bruner: prekursor kształcenia wspomagającego rozwój.[w:]: J. Bruner: Kultura edukacji. Kraków, Universitas. • Clifford H.E. (2006), Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa • Day C. (2005), Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne. • Fontana D.(1998), Psychologia dla nauczycieli • Gajewska G. (2009), Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”. • Gmerek T. [red.] (2003), Edukacja i stratyfikacja społeczna. Poznań, Wyd. Naukowe UAM • Gołębniak B.D. (2004), Szkoła wspomagająca rozwój. [w:]: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa, PWN. • Grzegorzewska M.K. (2006), Stres w zawodzie nauczyciela. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego • Holt J. (2007), Zamiast edukacji. Kraków, Impuls. • Janowski A. (2009), Pedagogika praktyczna. Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna • Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna • Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa • Jundziłł E. Pawłowska R. [red.](2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia (wybrane rozdz.). • Krauze – Sikorska H., Kuszak K. [red.] (2008), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Poznań, Wyd. naukowe UAM. • Kruszewski K. [red.](1998), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII) • Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP. • Łobocki M.(2003), Metody i techniki badan pedagogicznych. Kraków. Wyd. Impuls. • Łobocki M. (2000), Teoria wychowania w zarysie. Kraków, Wyd. Impuls • Łobocki M. (1985), Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa, nasza Księgarnia.. • Łuczak B. (2000), Niepowodzenia w nauce. Poznań • Materne J.(1988), Opiekuńcze funkcje szkoły. Warszawa, PWN • Śliwerski B. (2005), Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków, Wyd. Impuls. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada wiedzę na temat komunikowania interpersonalnego, w tym w działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz ich prawidłowości i zakłóceń, posiada wiedzę na temat wychowania i opieki, w tym ich filozoficznych i społeczno – kulturowych podstaw, z uwzględnieniem swoistości wychowania i opieki na II etapie edukacyjnym, posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania oraz różnorodnych uwarunkowań tego procesu, posiada wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, ze szczególnym uwzględnieniem swoistości środowiska wychowania i opieki uczniów na II etapie edukacyjnym, posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej(w szczególności projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych na II etapie edukacyjnym), w tym uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju, posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji – celów, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, posiada wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, z uwzględnieniem uczniów II etapu edukacyjnego, posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego, posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela, potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczna z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów(w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), opracowanie wyników obserwacji i formułowania wniosków, z uwzględnieniem swoistości badań diagnostycznych, odniesionych do uczniów na II etapie edukacyjnym, potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza odpowiedzi na pytania egzaminu/kolokwium, analiza odpowiedzi na pytania, wypowiedzi w dyskusji, analiza poprawności wykonanego zadania. Szczegółowe kryteria zostaną podane przez prowadzących wykład i ćwiczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.