Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia dziennikarska - spec. dziennikarstwo i public relations

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-PD-12PDM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia dziennikarska - spec. dziennikarstwo i public relations
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla spec. dziennikarstwo i PR (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Przygotowanie do pracy w redakcji medialnej (np. internetowej, telewizyjnej, radiowej)

2. Zapoznanie z obowiązkami reportera i wydawcy, z zasadami publikacji materiałów tekstowych, dźwiękowych lub filmowych.

3. Zdobycie kompetencji redakcyjnych oraz technicznych.

4. Przygotowanie do samodzielnych inicjatyw zawodowych w określonym medium (aspekty techniczne i społeczne).

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

praca indywidualna, wykład, praca indywidualna i zespołowa dyskusja w grupie, praca poza godzinami kontaktowymi, podsumowanie zadań

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Podstawowe narzędzia pracy w redakcji – w praktyce. Specyfika zawodu dziennikarza – perspektywa redakcyjna.

Zdobywanie, gromadzenie i korzystanie z informacji. a) wykorzystanie narzędzi pracy dziennikarza w określonej redakcji (laptop, urządzenia mobilne etc.) b) wykorzystanie zróżnicowanych źródeł informacji: (obserwacja rzeczywistości, wydarzenia, konferencje, informatorzy, strony internetowe, media społecznościowe, monitoring mediów) c) gromadzenie informacji i sposoby dystrybuowania treści d) wydawca serwisu informacyjnego.

Słowo w mediach a) redagowanie materiałów dziennikarskich b) SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych c) cykl życia przekazu (przygotowanie, publikacja, promocja) d) tworzenie tytułów i pozostałych elementów obudowy przekazu e) przygotowanie do publikacji własnego przekazu TK_4 Obraz w mediach a) korelacja obraz – słowo b) elementy obudowy wizualnej - zróżnicowanie c) podstawowa edycja materiałów graficznych d) kadrowanie i skalowanie zdjęć e) bazy zdjęć do artykułów (licencja Creative Commons i inne) f) artykuł wideo.

Budowanie społeczności i współpraca z otoczeniem a) techniczne aspekty funkcjonowania serwisu informacyjnego b) jak korzystać z mediów społecznościowych c) czym kierować się przy wyborze redakcji? d) weryfikacja nabytych kompetencji i umiejętności w praktyce zawodowej.

Literatura:

Adamowski J. (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002.

Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.

Biblia dziennikarstwa, red. Niziołek A., Skworz A., Kraków 2012.

Condry, J., Propper, K., Telewizja – zagrożenie dla demokracji, Warszawa 1996.

Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

Godzic W., Telewizja i jej gatunki po „wielkim bracie”, Kraków 2004.

Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 2002.

Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2006.

Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, Warszawa 2000.

Łuszczek, Ł., Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.

Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.

Piekot T., Słowo w kulturze multimediów, w: Język a multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2005.

Prajzner K., Cybertekst. Nowa perspektywa postrzegania tekstualności, w: Język a multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2005.

Sobczak B., Wywiad telewizyjny na żywo. Charakterystyka gatunku, Poznań 2006.

Stachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Lublin 2008.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Potrafi pracować w redakcji medialnej, zna jej organizację, potrafi posługiwać się profesjonalnym sprzętem.

Potrafi zastosować kompetencje filologiczne w praktyce dziennikarskiej.

Potrafi sprawnie zbierać i przetwarzać dane, redagować tekst informacyjny, planować wydanie serwisu informacyjnego, posługując się źródłami informacji.

Potrafi przygotować materiał do publikacji.

Wykorzystuje kompetencje polonistyczne i redaguje przekazy na podstawie konkretnych wskazań wydawcy.

Sprawnie opracowuje własny materiał.

Potrafi opracowywać oraz publikować przekaz wizualny (wybór i akceptacja zdjęć oraz filmów, podstawowy montaż materiałów graficznych).

Zna specyfikę pracy w redakcji w zakresie posługiwania się obrazem, pracując zgodnie z prawem, posługując się legalnymi źródłami (licencje).

Potrafi w sposób dojrzały uczestniczyć w życiu redakcji i na podstawie tych doświadczeń planować własny rozwój zawodowy.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

a) aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusjach i w pracy zespołowej

b) wartość merytoryczna projektów wykonywanych samodzielnie

c) sposób zaprezentowania własnej pracy (np. przygotowanie do publikacji własnej informacji)

d) przygotowanie do zajęć

e) znajomość lektur

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)