Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Non-fiction

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-NF-21SZPDU-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Non-fiction
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

sztuka pisania

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Celem przedmiotu Non-fiction jest zapoznanie studentów z dorobkiem i odmianami literatury dokumentarnej, która w ostatnich latach „przechwyciła” znaczną część popularności literatury fikcjonalnej – od klasycznego do współczesnego reportażu, od autobiografii do biografistyki, od eseju historycznego do eseistycznej medytacji itd.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- historia piśmiennictwa non-fiction,

- nowoczesne koncepcje autora, idiomu, narratora jako figur (ról) fikcyjnych a tradycyjne pojęcie mimesis i prawdy literackiej,

- reportaż – od Hemingwaya, przez Kapuścińskiego, do dziennikarstwa gonzo,

- dziennik: intymny, intelektualny, łże-dziennik, dziennik podróży itd. – od romantyków do J. Pilcha,

- zapiski z piekieł: od Anny Frank do Poliny Żerebcowej,

- poetyka i kariera biografistyki,

- doświadczenie (w) eseju,

- praktykowanie non-fiction w mediach społecznościowych.

Literatura:

Zalecana literatura:

G. Grochowski, Tekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza, Wrocław 2000.

B. Nowacka, Z. Ziątek, Literatura non-fiction Czytanie Kapuścińskiego po Domosławskim, Katowice 2013.

Reportaż bez granic? Teksty, warsztaty reportera, zjawiska medialne, pod red. I. Borkowskiego, Wrocław 2010.

Wokół reportażu podróżniczego, t. 1, 2, red. D.Rott, Katowice 2007.

Biografie, „Teksty Drugie” 2019, nr 1 (tu m. in. teksty D. Antonika, B. Darskiej, M. Romanowskiego, W. Śmieja, A. Więckiewicz).

Autobiografie, „teksty Drugie” 2018, nr 6 (tu m. in. T. Pstrągowski, D. Walczak, A. Sikory, M. Rodak - Ph. Lejeune’a).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna najcenniejsze dokonania polskiej i europejskiej literatury faktu,

- rozróżnia i potrafi zdefiniować podstawowe gatunki: reportaż, biografia, diariusz, pamiętnik, epistolografia, korespondencja, esej literacki itd.,

- rozumie i potrafi scharakteryzować fikcjotwórczy efekt tekstu (stylizowania, komponowania, hierarchizowania, selekcji składników itp.),

- interpretuje aspekty tekstu: konwencjonalność, autentyczność, prawdziwość, itd.,

- rozróżnia tok sprawozdawczy, opisowy, analityczny i interpretacyjnych utworu non-fiction,

- rozumie uwarunkowania etyczne w odniesieniu do pisarstwa niefikcjonalnego.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi sprawnie analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; w razie potrzeby uruchamia konteksty interdyscyplinarne; jest w stanie operacyjnie uruchomić poznane pojęcia w procesie wartościowania.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; zna konteksty interdyscyplinarne.

dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z pewnymi błędami posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; z problemami przywołuje konteksty interdyscyplinarne.

dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z trudem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; podejmuje po części udane próby analizowania i interpretowania wybranych tekstów kultury; nie zawsze zna konteksty interdyscyplinarne.

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu literatury omawianego podczas kursu, nie potrafi wskazać najważniejsze grup, dzieł, twórców; nie posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; nie potrafi analizować i interpretować wybranych tekstów kultury; nie zna kontekstów interdyscyplinarnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Koc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Koc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Koc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)