Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Laboratorium logopedyczne - spec. logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-LL-22PDM
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Laboratorium logopedyczne - spec. logopedyczna
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- kształcenie sprawności diagnozowania zaburzeń mowy i języka,

- kształcenie sprawności różnicowania zaburzeń pochodzenia korowego i podkorowego,

- kształcenie umiejętności różnicowania zaburzeń językowych o subtelnym i nietypowym przebiegu.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Kompleksowa i zaawansowana wiedza z zakresu typologii zaburzeń mowy, symptomatologii deficytów językowych wynikających z uszkodzeń OUN i CUN.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Prezentowane filmy są dostępne tylko w czasie zajęć. To nagrania spotkań diagnostycznych z pacjentami z zaburzeniami mowy i języka.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, metoda analizy przypadków, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Studenci w czasie zajęć oglądają nagrania spotkań diagnostycznych z pacjentami z zaburzeniami mowy i języka, a następnie na podstawie wymienionych przez siebie cech stawiają diagnozę zaburzeń.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- diagnozowanie afazji ruchowej aferentnej,

- diagnozowanie afazji ruchowej eferentnej,

- diagnozowanie afazji czuciowej,

- diagnozowanie zespołu skroniowego,

- diagnozowanie PPA,

- diagnozowanie dyspragmatyzmu,

- diagnozowanie aleksji bez agrafii.

Literatura:

Zalecana literatura:

Herzyk 2000, Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń, „Logopedia” nr 28, s. 85-104.

K. Jodzio 1999, Afazja pierwotnie postępująca, Gdańsk.

W. Łucki 1995, Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, zeszyt C, Warszawa.

J. Panasiuk 1999, Afazja semantyczna – diagnoza, terapia. Opis przypadku, „Logopedia” nr 26, s. 129-147.

J. Panasiuk 2000, Komunikacja w afazji, „Logopedia” nr 27, s. 55-80.

J. Panasiuk 2003, Realizacja struktur składniowych w afazji, „Logopedia” nr 32, s. 15-61.

J. Panasiuk 2004, Kompetencja językowa a kompetencja metajęzykowa w afazji, „Logopedia” nr 33, s. 171-189.

J. Panasiuk 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku pragnozji, „Biuletyn Logopedyczny” nr 1, s. 54-56.

M. Pąchalska 1999, Afazjologia, Warszawa-Kraków.

M. Pąchalska 2003, Diagnoza chorego z afazją, [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi, t. 2, pod red. T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, t. 2, Opole, s. 611-699.

M. Pąchalska, B. Duncan MacQueen 2008, Mózg i pragmatyka, [w:] Podstawy neuropsychologii klinicznej, pod red. Ł. Domańskiej, A.R. Borkowskiej, Lublin, s. 195-231.

M. Rutkiewicz-Hanczewska 2007, Późno podjęta rehabilitacja afazji motorycznej po zawale mózgu. Studium przypadku, „Logopedia” 36, s. 215-238.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi dokonać diagnozy różnych zaburzeń językowych o podłożu neurologicznym (u osób dorosłych i u dzieci),

- potrafi opisać zaburzenia językowe, które ujawnia pacjent,

- umie dokonać wyboru odpowiedniego narzędzia diagnostycznego do oceny możliwości komunikacyjnych chorego.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Kryteria oceniania:

- wartość merytoryczna przeprowadzonych w czasie laboratorium diagnoz,

- obecność na zajęciach (dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)