Literatura, historia, pamięć
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LHP-12PKKDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura, historia, pamięć |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku polonistyki w kontekstach kultury (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Polonistyka w kontekstach kultury |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - rozwinięcie wiedzy z zakresu związków między literaturą a historią i literaturoznawstwem a historiografią - zapoznanie z wybranymi teoriami pamięci i ewolucją dyskursów mnemologicznych począwszy od staropolszczyzny poprzez przełom klasycystyczno-romantyczny aż po współczesność z akcentem położonym na wiek XIX i XX - zapoznanie z ujęciami pamięci jako kategorią antropologiczną i poetologiczną - doskonalenie umiejętności interpretowania dzieł literackich w odniesieniu do zagadnień historiozoficznych - doskonalenie umiejętności interpretowania dzieł literackich w odniesieniu do problematyki pamięci jako kategorii antropologicznej i poetologicznej - pogłębianie umiejętności budowania tez badawczych z odwołaniem do literatury przedmiotu związanej z kursem |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są wzajemnym związkom między literaturą, historią i pamięcią. Omówione zostaną różne, ewoluujące w tradycji kultury, ujęcia historii, sposoby rozumienia i funkcje doświadczenia mnemonicznego oraz zmienna i niejednoznaczna rola literackich reprezentacji w przedstawianiu tego, co historyczne oraz zapamiętane/zapomniane. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje następujące treści kształcenia: - wybrane modele historii i historiozofii od średniowiecza po czasy współczesne; - koncepcje pamięci wypracowane na gruncie kolejnych epok literackich, estetyk, a także różnych dyskursów humanistycznych; - pamięć jako kategoria antropologiczna i poetologiczna; - poeta jako antropolog historii; - problematyka literackiej reprezentacji przeszłości; - doświadczenie historyczne i doświadczenie mnemoniczne jako źródło twórczości artystycznej analiza i interpretacja wybranych utworów literackich pod kątem problematyki historiozoficznej i mnemologicznej. |
Literatura: |
Mnemonika i pamięć kulturowa epok dawnych, red. M. Prejs, A. Jakóbczyk-Gola, Warszawa 2013. Pomian K., Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 1992. Pomian K., Przeszłość jako przedmiot wiary. Historia i filozofia w myśli średniowiecza, Warszawa 2009. Pomian K., Porządek czasu, Gdańsk 2014. Wichrowski M., Spór o naturę procesu historycznoliterackiego (od Hebrajczyków do śmierci Fryderyka Nietzschego), Warszawa 1995. Yeates F., Sztuka pamięci, Warszawa 1977 . Janion M., Żmigrodzka M., Romantyzm i historia, warszawa 1978. Romantyzm, poezja, historia. Prace ofiarowane Zofii Stefanowskiej, red. M. Prussak, Z. Trojanowiczowa, Warszawa 2002. Zaleski M., Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej, Warszawa 1996. Trybuś K., Pamięć romantyzmu. Studia nie tylko z przeszłości, Poznań 2011. Rydz A., O pamięci autobiograficznej, Poznań 2011. Zapisywanie historii. Literaturoznawstwo i historiografia. Warszawa 2010. Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie. Przeł. J. Margański. Kraków 2006. White H., Poetyka pisarstwa historycznego. Pod red. E. Domańskiej i M. Wilczyńskiego. Kraków 2000. Wrzosek W., Historia – Kultura – Metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii. Wrocław 1995. Draisma D., machina metafor. Historia pamięci, przeł. R. Pucek, Warszawa 2009. Leociak J., Doświadczenie graniczne. Szkice o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - definiować samodzielnie różne problemy badawcze z zakresu związków między literaturą a historią i literaturą a historiografią; - powiązać problemy historii literatury z doświadczeniem mnemonicznym i problematyką mnemologiczną; - usytuować rozpoznane w powyższy sposób zjawiska w szerszych kulturowych kontekstach definiować i poprawnie stosować dla celów analitycznych i do interpretacji różne ujęcia kategorii pamięci i sposobów rozumienia historii; - przedstawiać w perspektywie historycznej istotne związki między literaturą a historią i literaturą a doświadczeniem mnemonicznym; - potrafi budować własne tezy interpretacyjne odwołując się do literatury przedmiotu i posługując się odpowiednią terminologią; - napisać krótkie studium (typu case study) o tematyce związanej z problematyką zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach modułu „Literatura, historia, pamięć” ocenie podlegają: - obecność i aktywność w trakcie zajęć konwersatoryjnych (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); - wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach; - merytoryczna wartość, metodologiczna oryginalność i kształt językowy opcjonalnej (wymiennie z kolokwium) pracy pisemnej (ok. 15 tys. znaków, 6-8 stron); - poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na egzaminie (opcjonalnie). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.