Larpy, gry narracyjne i gry miejskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LGNM-11GRDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Larpy, gry narracyjne i gry miejskie |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | groznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: 1) usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy studenta z zakresu gier opartych na narracji: „klasycznych”/„stolikowych”/„narracyjnych gier fabularnych” (ang. role-playing games), teatralnych, gier fabularnych/larpów (ang. live-action role-play), gier paragrafowych i miejskich, 2) wykształcenie umiejętności identyfikowania odmian gier opartych na narracji, 3) wykształcenie umiejętności konstruowania prostych scenariuszy omawianych gier, 4) wykształcenie umiejętności prawidłowego użycia omawianych gier, 5) wykształcenie umiejętności samodzielnego zdobywania i pogłębiania wiedzy z wykorzystaniem źródeł tradycyjnych i multimedialnych, naukowych, popularno-naukowych i popularnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - wprowadzenie do tematu narracyjnych gier fabularnych, omówienie charakterystycznych elementów i ról gracza oraz osoby prowadzącej, - wprowadzenie do tematu gier paragrafowych, omówienie charakterystycznych elementów i roli gracza i autora, - wprowadzenie do tematu larpów, omówienie charakterystycznych elementów i ról gracza i osoby prowadzącej, - wprowadzenie do tematu gier miejskich, omówienie charakterystycznych elementów i roli gracza oraz twórców gry, - warsztaty konstruowania scenariusza narracyjnej gry fabularnej lub/i gry miejskiej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Busse-Brandyk, A., Chmielewska-Łuczak, D., Narracyjne gry fabularne jako droga do nieświadomości, „Homo Ludens”, 1, 61–73, 2009. Chmielewska-Łuczak, D., Matkowski, C., Archetypiczna podróż bohatera w grach fabularnych, w A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał, t. 2, Poznań 2009. Chmielewska-Łuczak, D., Matkowski, C.,. Kilka uwag o NIEwchodzeniu w rolę, „Homo Communicativus”, 3(3), 199–211, 2008. Krawczyk, S., Ciągle ta sama historia? O powtarzalności fabuł w narracyjnych grach fabularnych, „Homo Ludens”, 1, 137–153, 2009. Mochocki, M., Scenariusze narracyjnych gier fabularnych. Propozycja metody badawczej, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał (t. 1), Poznań, 2007. Mochocki, M., Etyka bohaterów narracyjnych gier fabularnych, „Homo Communicativus”, 3(5), 229–237, 2008. Surdyk, A., Od Tolkiena do glottodydaktyki, czyli o Technice Gier Fabularnych w dydaktyce języków obcych i gustach literackich studentów, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał (t. 1), Poznań 2007. Surdyk, A., Klasyfikacja interakcji w grach typu Role-Playing Games oraz relacje komunikacyjne i dydaktyczne w technice gier fabularnych, Homo Communicativus, 2(4), 115– 125, 2008. Szeja, J. Z., Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej. Kraków 2004. Szeja, J. Z., Przyczyny popularności fantastyki i gier fabularnych w kulturze współczesnej, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał (t. 1). Poznań, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi zdefiniować i odróżnić narracyjne gry fabularne (ang. roleplaying games) od teatralnych gier fabularnych – larpów (ang. live action role-play), gier paragrafowych i miejskich, - potrafi wymienić podstawowe elementy narracyjnych gier fabularnych, larpów, gier paragrafowych i miejskich, - potrafi określić role osoby prowadzącej (mistrza gry) i gracza w narracyjnych grach fabularnych i larpach, - potrafi skonstruować prosty scenariusz przygody w narracyjnej grze fabularnej i/lub gry miejskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Ocena formująca: a) przygotowanie do zajęć, b) znajomość wyznaczonej literatury. Ocena podsumowująca: prezentacja projektu na podstawie samodzielnie dobranych i zgromadzonych materiałów – kryteria: a) umiejętność przedstawienia ciekawego celu gry i osadzenia go w scenariuszu, b) umiejętność oceny słabych i mocnych stron scenariusza, c) zgodność ze standardami omawianych gier. Ocena końcowa jest średnią ocen z prezentacji i aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Augustyn Surdyk | |
Prowadzący grup: | Augustyn Surdyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Augustyn Surdyk | |
Prowadzący grup: | Augustyn Surdyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.