Laboratorium dydaktyki etyki cz. 2 - ewaluacja praktyki w szkole ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LDEE-r2PFDU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium dydaktyki etyki cz. 2 - ewaluacja praktyki w szkole ponadpodstawowej |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poszerzenie i pogłębienie umiejętności obserwowania, analizowania oraz interpretowania zachowań uczniów (uczenie się) w odpowiedzi na metody nauczania w szkołach ponadpodstawowych, - poszerzenie i pogłębienie autorefleksji nad własnym przygotowaniem zawodowym i planowaniem działań w obszarze rozwoju zawodowego (nauczyciel etyki) na podstawie doświadczeń i obserwacji wyniesionych z praktyki w zakresie szkolnictwa ponadpodstawowego, - przygotowanie (w sensie gotowości) do podejmowania współpracy z nauczycielami i ekspertami gwoli doskonalenia profesjonalnego warsztatu nauczyciela etyki. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Zasoby bibliotek wydziałowych oraz Biblioteki Uniwersyteckiej, Repozytorium AMUR, zasoby Biblioteki UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda laboratoryjna, praca w grupach (tandemach). |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1,5 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - doświadczenia praktyczne, obserwacje i samoobserwacja w analizie i doskonaleniu relacji i przestrzeni w zakresie dydaktyki etyki szkoły ponadpodstawowej, - autorefleksja i autoewaluacja (w tym eementy peer supervision i informacji zwrotnej) a własny rozwój zawodowy, potrzeby i cele nauczyciela przedmiotu Etyka w szkole ponadpodstawowej, - ścieżka własnego rozwoju zawodowego; projektowanie i planowanie strategii i działań na rzecz podjęcia pracy w zawodzie nauczyciela etyki, - etyczne aspekty pracy nauczyciela, zwłaszcza w sferze komunikacji, inkluzji i prawa do edukacji. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35-50). Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW. Brzezińska, A. I., Ziółkowska, B. (2013). Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiaj szkoła? Studia Edukacyjne, nr 27/2013, s. 29-42. Nowak, E. (2010), „Ethics in progress – postępy w etyce. Podręcznik dla nauczycieli etyki w demokratycznym społeczeństwie”, (cz. I-II, forma: leksykon, repozytorium AMUR). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - posiada wiedzę i umiejętności oraz jest gotów wykorzystywać zdobyte doświadczenia praktyczne i obserwacje celem analizy i doskonalenia relacji i przestrzeni w zakresie dydaktyki etyki szkoły ponadpodstawowej, - jest gotów podejmować efektywną i krytyczną autorefleksję i autoewaluację (elementy superwizji koleżeńskiej i informacji zwrotnej) nad własnym rozwojem zawodowym, potrzebami i celami nauczyciela przedmiotu etyka w szkole ponadpodstawowej, - potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i zaplanować strategie i działania na rzecz podjęcia pracy w zawodzie nauczyciela etyki, - potrafi przedstawić kompletną i poprawną dokumentację praktyk i jest gotów rozpoznawać etyczne aspekty pracy nauczyciela, zwłaszcza w sferze komunikacji z uczniem i relacji szkolnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) Kryteria oceniania: - 80% obecności na zajęciach - pisemna autorefleksja (z elementami peer supervision, w tandemie z innym praktykantem) na temat doświadczeń i obserwacji nabytych w trakcie praktyki z przedmiotu Etyka w szkole ponadpodstawowej (odpowiadająca wymaganiom sformułowanym przez prowadzącego zajęcia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danuta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danuta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danuta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.