Kultura i technologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KT-22MDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura i technologia |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Media Interaktywne i Widowiska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Omówienie relacji pomiędzy kulturą i technologią w perspektywie historycznej (na wybranych przykładach). Analiza i interpretacja wybranych zjawisk z historii konwergencji kultury i technologii w XX i XXI wieku Zapoznanie studentów ze współczesnymi filozoficznymi kontekstami przekształceń kultury, sztuki, nauki i technologii. Zapoznanie z wybranymi relacjami pomiędzy sztuką i nauką w XX wieku. Omówienie społecznych aspektów i konsekwencji digitalizacji kultury. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | IV rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały udostępniane przez prowadzących |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi i wystąpienie w trakcie zajęć |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 8 |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest krytyczne zapoznanie studentów z XX- i XXI-wiecznymi relacjami zachodzącymi pomiędzy kulturą i technologią oraz całym dyskursem naukowym i humanistycznym (ze szczególnym naciskiem na najnowszą filozofię) dotyczącym tego zagadnienia. |
Pełny opis: |
Poszczególne zajęcia skupiać się będą wokół tematów: - Kultura i technologia – wstęp do zagadnień, omówienie najważniejszych koncepcji splotu kultury i technologii w perspektywie historycznej - Filozofia techniki (wybrane pojęcia i koncepcje) - Archeologia mediów (na wybranych przykładach) – relacja mediów i ich technologicznej dystrybucji - Reprodukcja w erze technologii analogowych i cyfrowych (teorie i realizacje) - Cybernetyka jako metanauka i jej kulturowo-społeczne konsekwencje - Społeczeństwo sieci – społeczne i polityczne konsekwencje digitalizacji kultury - Współczesna nauka i kultura (omówienie relacji na wybranych przykładach) - Rewolucje naukowe w XX wieku - Biopolityka - Posthumanizm - Transhumanizm - Współczesna sztuka łącząca technologię i naukę i jej konteksty społeczne, kulturowe i etyczne - Analiza i interpretacja wybranych współczesnych dzieł artystycznych wynikających z łączenia doświadczeń naukowych i narzędzi technologicznych |
Literatura: |
• Gregory Bateson, Umysł i przyroda. Jedność konieczna, tłum. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 1996. • Martin Heidegger, Pytanie o technikę [w:] Technika i zwrot, tłum. J. Mizera, Kraków 2002. • Norbert Wiener, Cybernetyka i społeczeństwo, przeł. O. Wojtasiewicz, Warszawa 1960. • Artists in Labs. Process of Inquiry, pod red. Jill Scott, Wiedeń 2006. • Katherine N. Hayles, How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics Literature and Informatics, Chicago 1999. • Donna Haraway, A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the LateTwentieth Century, [w:] Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, New York 1991. • Signs of Life. BioArt and Beyond, red. E. Kac, Cambridge-Massachusetts 2007. • Michel Foucault, Narodziny biopolityki, przeł. M. Herer, Warszawa 2011. • Bruno Latour, Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, tłum. A. Czarnacka, Warszawa 2009. • Siegfried Zielinski, Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 2010. • Peter Sloterdijk, Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie, tłum. A. Żychliński, „Przegląd Kulturoznawczy” 4/2008, s. 40-62. • Peter Sloterdijk, Kryształowy Pałac, o filozoficzną teorię globalizacji, tłum. B. Cymrowski, Warszawa 2011. • Charles Perce Snow, Dwie kultury, Warszawa 1999. • Rossi Braidotti, Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, PWN Warszawa 2014. • Monika Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2012. • Stephen Wilson, Art+Science Now. How scientific research and technological innovation are becoming key to 21st century aesthetics, London 2012. • Eugene Thacker, The Global Genome, Biotechnology, Politics and Culture, MIT Press 2006. • Jussi Parikka, Insect media. An Archaeology of Animals and Technology, MIT Press 2010. • Art in the Anthropocene. Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies, edited by Heather Davis and Etienne Turpin, Open Humanities Press 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - posługiwać się wybranymi teoriami badań relacji pomiędzy kulturą, nauką i technologią - zanalizować i zinterpretować wybrane współczesne zjawiska artystyczne z pogranicza sztuki, nauki i technologii - omówić wybrane koncepcje filozoficzne dotyczące relacji pomiędzy nauką, humanistyką i działalnością artystyczną - omówić najważniejsze konsekwencje społeczne i polityczne digitalizacji kultury - przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej - zainicjować i przygotować profesjonalny projekt na podstawie baz danych i źródeł naukowych - wskazać i omówić aktualnie silnie rozwijające się zjawiska w przestrzeni współczesnej kultury cyfrowej - wskazać i omówić konteksty społeczne przemian kultury i technologii w XX i XXI wieku - omówić relacje zachodzące pomiędzy wybranymi teoriami naukowymi i ich konsekwencjami kulturotwórczymi - omówić najnowsze zjawiska z zakresu konwergencji nauki, sztuki i technologii |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); - przygotowanie tekstów teoretycznych - wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; - znajomość problematyki relacji miedzy kulturą i technologią - umiejętność wskazywania szerokich kontekstów (artystycznych, społecznych, naukowych, technologicznych, politycznych) zjawisk historycznych i współczesnych w obrębie kultury, nauki i technologii - aktywność w czasie pracy zespołowej i umiejętność prezentowania wspólnie wypracowanych efektów - umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość relacji między kulturą, nauką i technologią w XX i XXI wieku, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji, 3,5 – zadowalająca znajomość relacji między kulturą, nauką i technologią w XX i XXI wieku, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji 3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych, 2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.