Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i technologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-KT-22MDM-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura i technologia
Jednostka: Instytut Teatru i Sztuki Mediów
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Media Interaktywne i Widowiska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Omówienie relacji pomiędzy kulturą i technologią w perspektywie historycznej (na wybranych przykładach).

Analiza i interpretacja wybranych zjawisk z historii konwergencji kultury i technologii w XX i XXI wieku

Zapoznanie studentów ze współczesnymi filozoficznymi kontekstami przekształceń kultury, sztuki, nauki i technologii.

Zapoznanie z wybranymi relacjami pomiędzy sztuką i nauką w XX wieku.

Omówienie społecznych aspektów i konsekwencji digitalizacji kultury.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

IV rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

materiały udostępniane przez prowadzących

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi i wystąpienie w trakcie zajęć

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

8

Skrócony opis:

Celem modułu jest krytyczne zapoznanie studentów z XX- i XXI-wiecznymi relacjami zachodzącymi pomiędzy kulturą i technologią oraz całym dyskursem naukowym i humanistycznym (ze szczególnym naciskiem na najnowszą filozofię) dotyczącym tego zagadnienia.

Pełny opis:

Poszczególne zajęcia skupiać się będą wokół tematów:

- Kultura i technologia – wstęp do zagadnień, omówienie najważniejszych koncepcji splotu kultury i technologii w perspektywie historycznej

- Filozofia techniki (wybrane pojęcia i koncepcje)

- Archeologia mediów (na wybranych przykładach) – relacja mediów i ich technologicznej dystrybucji

- Reprodukcja w erze technologii analogowych i cyfrowych (teorie i realizacje)

- Cybernetyka jako metanauka i jej kulturowo-społeczne konsekwencje

- Społeczeństwo sieci – społeczne i polityczne konsekwencje digitalizacji kultury

- Współczesna nauka i kultura (omówienie relacji na wybranych przykładach)

- Rewolucje naukowe w XX wieku

- Biopolityka

- Posthumanizm

- Transhumanizm

- Współczesna sztuka łącząca technologię i naukę i jej konteksty społeczne, kulturowe i etyczne

- Analiza i interpretacja wybranych współczesnych dzieł artystycznych wynikających z łączenia doświadczeń naukowych i narzędzi technologicznych

Literatura:

• Gregory Bateson, Umysł i przyroda. Jedność konieczna, tłum. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 1996.

• Martin Heidegger, Pytanie o technikę [w:] Technika i zwrot, tłum. J. Mizera, Kraków 2002.

• Norbert Wiener, Cybernetyka i społeczeństwo, przeł. O. Wojtasiewicz, Warszawa 1960.

• Artists in Labs. Process of Inquiry, pod red. Jill Scott, Wiedeń 2006.

• Katherine N. Hayles, How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics Literature and

Informatics, Chicago 1999.

• Donna Haraway, A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the

LateTwentieth Century, [w:] Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, New

York 1991.

• Signs of Life. BioArt and Beyond, red. E. Kac, Cambridge-Massachusetts 2007.

• Michel Foucault, Narodziny biopolityki, przeł. M. Herer, Warszawa 2011.

• Bruno Latour, Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, tłum. A. Czarnacka, Warszawa

2009.

• Siegfried Zielinski, Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego

słuchania i widzenia, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 2010.

• Peter Sloterdijk, Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie,

tłum. A. Żychliński, „Przegląd Kulturoznawczy” 4/2008, s. 40-62.

• Peter Sloterdijk, Kryształowy Pałac, o filozoficzną teorię globalizacji, tłum. B. Cymrowski,

Warszawa 2011.

• Charles Perce Snow, Dwie kultury, Warszawa 1999.

• Rossi Braidotti, Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, PWN Warszawa 2014.

• Monika Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2012.

• Stephen Wilson, Art+Science Now. How scientific research and technological innovation are

becoming key to 21st century aesthetics, London 2012.

• Eugene Thacker, The Global Genome, Biotechnology, Politics and Culture, MIT Press 2006.

• Jussi Parikka, Insect media. An Archaeology of Animals and Technology, MIT Press 2010.

• Art in the Anthropocene. Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and

Epistemologies, edited by Heather Davis and Etienne Turpin, Open Humanities Press 2015.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- posługiwać się wybranymi teoriami badań relacji pomiędzy kulturą, nauką i technologią

- zanalizować i zinterpretować wybrane współczesne zjawiska artystyczne z pogranicza sztuki, nauki i technologii

- omówić wybrane koncepcje filozoficzne dotyczące relacji pomiędzy nauką, humanistyką i działalnością artystyczną

- omówić najważniejsze konsekwencje społeczne i polityczne digitalizacji kultury

- przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej

- zainicjować i przygotować profesjonalny projekt na podstawie baz danych i źródeł naukowych

- wskazać i omówić aktualnie silnie rozwijające się zjawiska w przestrzeni współczesnej kultury cyfrowej

- wskazać i omówić konteksty społeczne przemian kultury i technologii w XX i XXI wieku

- omówić relacje zachodzące pomiędzy wybranymi teoriami naukowymi i ich konsekwencjami kulturotwórczymi

- omówić najnowsze zjawiska z zakresu konwergencji nauki, sztuki i technologii

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);

- przygotowanie tekstów teoretycznych

- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;

- znajomość problematyki relacji miedzy kulturą i technologią

- umiejętność wskazywania szerokich kontekstów (artystycznych, społecznych,

naukowych, technologicznych, politycznych) zjawisk historycznych i współczesnych

w obrębie kultury, nauki i technologii

- aktywność w czasie pracy zespołowej i umiejętność prezentowania wspólnie

wypracowanych efektów

- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu

oraz poziom tej wiedzy. Skala ocen:

5,0 – bardzo dobra znajomość relacji między kulturą, nauką i technologią w XX i XXI wieku, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii

4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami

4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji,

3,5 – zadowalająca znajomość relacji między kulturą, nauką i technologią w XX i XXI wieku, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji

3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych, 2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)