Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna - spec. dziennikarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-KOM-12PDL
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja interpersonalna - spec. dziennikarska
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. dziennikarskiej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zdobycie wiedzy nt. podstawowych pojęć, zjawisk i zasad komunikacji interpersonalnej,

- zdobycie umiejętności polepszających sprawność nawiązywania kontaktu, budowy relacji, komunikowania się z innymi, wywierania wpływu i wrażenia na innych,

- zdobycie umiejętności współpracy w nowym zespole, wyboru zadań, organizacji ich przebiegu oraz prezentacji efektów


Cele te podporządkowane są potrzebom związanym z wymogami stawianymi w pracy zawodowej dziennikarza.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza o języku i mechanizmach jego funkcjonowania w społeczeństwie na poziomie maturalnym.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej; Biblioteka Główna UAM; materiały dostarczane przez prowadzącego.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład, prezentacja multimedialna, omówienie lektury, ćwiczenia analityczne (analiza przykładów), próby konstrukcji tekstów (pisemnych i ustnych), ćwiczenia interpretacyjne i analityczne, omówienie przykładów dostarczonych i samodzielnie konstruowanych.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

Idea zajęć polega na połączeniu wiedzy teoretycznej, opisującej mechanizmy komunikacji interpersonalnej, z jej praktyczną aplikacją, prowadzącą do sprawnego rozpoznawania zjawisk (ćwiczenia analityczne i interpretacyjne), a przede wszystkim do rozwoju kompetencji komunikacyjnych studentów. Akcent kładzie sie na umiejętności praktyczne, laczące warstwę werbalną i niewerbalną. Znajomość technik perswazyjnych, wprowadzenie do psychologii komunikacji (szkoła: Friedemann Schulz von Thun i E. Sujak) oraz podstawowe treści dotyczace budowania wiarygodności służą nie tylko osobiostemu rozwojowi studentów, ale i ich umiejetnosciom zawodowym. niezbędnym w pracy dziennikarskiej.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- definicje komunikacji interpersonalnej i jej formy; rodzaje sytuacji komunikacyjnych; modele komunikacji,

- wywieranie wpływu na osoby (tu m.in. perswazja a manipulacja, prawa perswazji, strategie perswazyjne),

- komunikacja niewerbalna a komunikacja werbalna; obszary komunikacji niewerbalnej (aparycja, kinezyka, proksemika, haptyka, parajęzyk, chronemika),

- skuteczne komunikowanie; słuchanie; budowanie obszaru „ja”; bariery w komunikacji werbalnej; elementy psychologii komunikacji,

- budowa wiarygodności i rola atrakcyjności w komunikowaniu interpersonalnym; elementy autoprezentacji,

- współczesne problemy komunikowania się w wybranych środowiskach.

Idea zajęć polega na połączeniu wiedzy teoretycznej, opisującej mechanizmy komunikacji interpersonalnej, z jej praktyczną aplikacją, prowadzącą do sprawnego rozpoznawania zjawisk (ćwiczenia analityczne i interpretacyjne), a przede wszystkim do rozwoju kompetencji komunikacyjnych studentów. Akcent kładzie sie na umiejętności praktyczne, laczące warstwę werbalną i niewerbalną. Znajomość technik perswazyjnych, wprowadzenie do psychologii komunikacji (szkoła: Friedemann Schulz von Thun i E. Sujak) oraz podstawowe treści dotyczace budowania wiarygodności służą nie tylko osobiostemu rozwojowi studentów, ale i ich umiejetnosciom zawodowym. niezbędnym w pracy dziennikarskiej.

Literatura:

Zalecana literatura:

Robert Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, Teoria i praktyka, Gdańsk 2015.

Bogusława Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2002.

John Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999.

Włodzimierz Głodowski, Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, Warszawa 1999.

Włodzimierz Głodowski, Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2006.

Kevin Hogan, Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2001.

Mark Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Warszawa 2010.

Manipulacja w języku, red. Piotr Krzyżanowski, Paweł Nowak, Lublin 2004 (tu: Jacek Warchala, Horyzonty manipulacji: Perswazja, manipulacja, interpretacja oraz: Irena Kamińska-Szmaj: Propaganda, perswazja, manipulacja. Próba uporządkowania pojęć)

Samy Molcho, Mowa ciała, Warszawa 1998.

Zbigniew Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.

Walter, Cookie Stephan, Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2007.

Elżbieta Sujak, ABC psychologii komunikacji, Kraków 2011.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna i właściwie stosuje elementarną terminologię z zakresu badań nad komunikacją interpersonalną,

- zna, rozumie i stosuje podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów o charakterze perswazyjnym,

- zna, rozumie, potrafi wskazać podstawowe mechanizmy związane z psychologią komunikacji (np. okno Johari, teoria czworga uszu),

- rozpoznaje, ocenia i umie spożytkować ekspresywne, estetyczne i pragmatyczne właściwości języka polskiego, wykorzystując je do budowy wypowiedzi o charakterze perswazyjnym, autoprezentacyjnym itp.,

- umie zastosować poznaną wcześniej wiedzę dotyczącą psychologii komunikacji,

- potrafi przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne czy multimedialne dotyczące obszarów komunikacji kulturowej i interpersonalne,

- potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu lub prowadzącego zajęcia (samodzielne przygotowanie prezentacji wybranej przez zespół partii materiału).

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre opanowanie treści teoretycznych, poprawna analiza tekstów i obrazów pod kątem zastosowania zjawisk z zakresu komunikowania interpersonalnego, świetne wystąpienia indywidualne i udział w jednym zadaniu zespołowym.

dobry plus (+db; 4,5): opanowanie treści teoretycznych, analiza tekstów i obrazów pod kątem zastosowania zjawisk z zakresu komunikowania interpersonalnego na bardzo dobrym poziomie (bliskim 90%) , zgodne z tematem, interesująco, twórczo i sprawnie zaprezentowane wystąpienia indywidualne i udział w jednym zadaniu zespołowym, z niewielkimi deficytami co do zastosowania narzędzi perswazyjnych, kompetencji werbalnych i mowy ciała.

dobry (db; 4,0): dobre opanowanie treści teoretycznych, analiza tekstów i obrazów pod kątem zastosowania zjawisk z zakresu komunikowania interpersonalnego na poziomie nie przekraczającym 75%, zgodne z tematem, sprawnie zaprezentowane wystąpienia indywidualne i udział w jednym zadaniu zespołowym, z niewielkimi deficytami co do zastosowania narzędzi perswazyjnych, kompetencji werbalnych i mowy ciała.

dostateczny plus (+dst; 3,5): opanowanie treści teoretycznych, analiza tekstów i obrazów pod kątem zastosowania zjawisk z zakresu komunikowania interpersonalnego na poziomie nie przekraczającym 63%, zgodne z tematem, lecz niezbyt sprawnie zaprezentowane wystąpienia indywidualne i udział w jednym zadaniu zespołowym, deficyty co do zastosowania narzędzi perswazyjnych, kompetencji werbalnych i mowy ciała.

dostateczny (dst; 3,0): opanowanie treści teoretycznych, analiza tekstów i obrazów pod kątem zastosowania zjawisk z zakresu komunikowania interpersonalnego na poziomie nie przekraczającym 51%, zgodne z tematem, lecz niesprawnie zaprezentowane wystąpienia indywidualne i udział w jednym zadaniu zespołowym, duże deficyty co do zastosowania narzędzi perswazyjnych, kompetencji werbalnych i mowy ciała.

niedostateczny (ndst; 2,0): opanowanie treści teoretycznych na poziomie poniżej 50%, nieakceptowalnie niski pod wzgl. merytorycznym, werbalnym, perswazyjnym poziom wystąpień indywidualnych i / lub udziału w jednym zadaniu zespołowym (lub brak realizacji tych wystąpień oraz zadania).

Kryteria oceniania:

- ćwiczenia wymagające zastosowania terminologii;

- ćwiczenia interpretacyjne;

- zadania analityczne;

- drobne wystąpienia ćwiczeniowe, z uwzględnieniem aspektu werbalnego i niewerbalnego;

- wystąpienie autoprezentacyjne;

- wystąpienie grupowe z uwzględnieniem podziału i harmonii efektów współpracy kolokwium teoretyczne.

Wśród kryteriow dominują:

- opanowanie treści teoretycznych,

- poprawnośc i kompletność analizy tekstów i obrazów pod kątem zastosowania zjawisk z zakresu komunikowania interpersonalnego,

- przygotowanie i realizacja wystąpień indywidualnych (i udział w jednym zadaniu zespołowym).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)