Konwersatorium z chorwackiej literatury współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KLC-11CSDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium z chorwackiej literatury współczesnej |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii chorwackiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów kroatystycznych (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: a) interpersonalne: - kształtowanie zdolności krytycznej oceny zjawisk i procesów literackich, - umiejętności interdyscyplinarnego łączenia wiedzy z zakresu teorii literatury, - formowanie umiejętności prowadzenia dyskusji w grupie/zespole oraz porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa południowosłowiańskiego, - umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej. b) instrumentalne: - umiejętność analizowania i syntezowania, - wiedza podstawowa z zakresu teorii i historii literatury, - umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie w języku ojczystym oraz czytania i dyskutowania. c) systemowe: - umiejętność czytania/studiowania literatury fachowej na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, - zdobywanie umiejętności pisania pracy pisemnej, - kształtowanie podstawowej wiedzy na temat kultury i zjawisk w najnowszej literaturze kraju danej specjalności. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - rezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych dzieł literatury współczesnej kraju wybranej specjalizacji w przekładzie na język polski; ukazanie najważniejszych zjawisk i kierunków rozwoju, - prezentacja na poziomie podstawowym poszczególnych tradycji literackich budujących kulturę bałkańską; ukazanie najważniejszych elementów tych tradycji, - prezentacja na poziomie podstawowym sylwetek współczesnych pisarzy kraju wybranej specjalizacji, ukazanie związków między życiorysem a kontekstem kulturowym, społecznym i politycznym dzieła literackiego, - analiza i interpretacja wybranych dzieł literackich i ich powiązanie z głównymi prądami estetycznymi i filozoficznymi literatury europejskiej, - przedstawienie omawianych zjawisk i kontekstów kulturowych na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych na Bałkanach z uwzględnieniem kontekstu europejskiego, - prezentacja omawianych zjawisk i kontekstów kultury bałkańskiej w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi obszarami kultury i sztuki. |
Literatura: |
Zalecana literatura J. Kornhauser, Współczesna proza jugosłowiańska (1914-1970), Kraków 1980. J. Wierzbicki, Pożegnanie z Jugosławią. Szkice i portrety literackie, Warszawa 1992. G. Łatuszyński, W świecie wyklętych. Szkice o literaturze serbskiej i chorwackiej, Oficyna Wydawnicza „Agawa”, 1997. M. Dąbrowska-Partyka, Świadectwa i mistyfikacje. Przed i po Jugosławii, Kraków 2003. M. Dyras, W poszukiwaniu prawdy. „Nowa serbska proza” na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Kraków 2000. B. Czapik-Lityńska, (Post)modernistyczne konteksty twórczości Dubravki Ugrešić, [w:] Nasza środkowoeuropejska ars combinatoria, red. K. Pieniążek-Marković, G. Rem, B. Zieliński, Poznań 2007, s. 201-212. G. Crnković, Vladimira Arsenijevicia „Pod pokładem”. Zadziwiający bohaterowie i wyzwania serbskiej transformacji, [w:] Literatury słowiańskie po roku 1989. T I Transformacja, red. H. Janaszek-Ivaničkova, Warszawa 2005, s. 222-229. E. Kazaz, Pisanie o wojnie, [w:] Literatury słowiańskie po roku 1989. T I Transformacja, red. H. Janaszek-Ivaničkova, Warszawa 2005, s. 180-195. Literatury słowiańskie po roku 1989, tom II – Feminizm, pod. red. E. Kraskowskiej, Poznań 2005. Prywatne/publiczne. Gatunki pisarstwa kobiecego, pod. red. I. Iwasiów, Szczecin 2008. J. Culler, Teoria literatury, [Krytyka feministyczna], Warszawa 1998. M. Dyras, Ciało cierpiące i upokorzone. Doświadczenie cielesności i projekt kobiecości niemęskocentrycznej w prozie i eseistyce Slavenki Drakulić, Dubravki Ugrešić i Vedrany Rudan, [w:], Wielkie tematy kultury w literaturach słowiańskich, T 9 Ciało, red A. Matusiak, M. Koch, Wrocław 2011, s. 181-188. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać główne zjawiska, tradycje i konteksty z zakresu wiedzy o literaturze; potrafi je zaprezentować i przedstawić w ujęciu typologicznym, - potrafi w sposób podstawowy te zjawiska, tradycje i konteksty powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować, - posiada umiejętność budowania syntezy kulturowej i teoretycznoliterackiej, odnajdywania zjawisk i odniesień w tekstach kultury, ilustrowania rozważań ogólnych przykładami z literatury i kultury, - potrafi kategoryzować, kontekstualizować, zaklasyfikować określone zjawiska literatur krajów byłej Jugosławii i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w innych literaturach europejskich, - potrafi kompilować zdobytą na ćwiczeniach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować zjawiska literatury kraju specjalizacji w odniesieniu do innych literatur, - zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich i kulturowych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji teoretycznoliterackich, historycznych, politycznych, kulturowych, ideologicznych, - potrafi analizować, interpretować i samodzielnie oceniać teksty literatury współczesnej, a także teksty naukowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Szperlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Szperlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Szperlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.