Kultura komunikacji w mediach cyfrowych - spec. kultury mediów cyfrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KKM-21PDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura komunikacji w mediach cyfrowych - spec. kultury mediów cyfrowych |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacji kultury mediów cyfrowych dla X-S2-FilPol |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | • przekazanie wiedzy dotyczącej etycznego i estetycznego aspektu komunikacji językowej, typów sytuacji komunikacyjnych i ekspansji potoczności w mediach cyfrowych • wyrobienie umiejętności dostosowania grzecznościowych aktów mowy do sytuacji komunikacyjnych • przygotowanie do właściwej interpretacji i oceny perswazji oraz manipulacji w różnego typu tekstach • podniesienie poziomu świadomości językowej w odniesieniu do postępującego zjawiska wulgaryzacji polszczyzny publicznej i agresji werbalnej oraz pozawerbalnej w zachowaniach komunikacyjnych • uwrażliwienie na społeczną rolę językoznawcy w podnoszeniu poziomu kompetencji komunikacyjnej użytkowników polszczyzny • rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzone wiedza i umiejętności z przedmiotów wchodzących w zakres specjalizacji na I roku. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka WFPiK |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | lektura indywidualna, dyskusja w grupie ćwiczenia, prezentacja i dyskusja w grupie |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Estetyczny aspekt kultury komunikacji językowej Etyczny aspekt kultury komunikacji językowej Między perswazją a manipulacją w różnych typach komunikacji językowej Sytuacje komunikacyjne w mediach cyfrowych Ekspansja potoczności w języku i w kulturze Przeobrażenia w kulturze a zmiany w modelu polskiej grzeczności językowej Wulgaryzacja polszczyzny w komunikacji codziennej i publicznej Agresja werbalna i niewerbalna w zachowaniach komunikacyjnych |
Pełny opis: |
Estetyczny aspekt kultury komunikacji językowej: siedem kanonów stylu komunikatywnego (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność); oprawa edytorska tekstu pisanego; chwyty stosowane w celu rozbudzenia ciekawości czytelnika; estetyka tekstów internetowych Etyczny aspekt kultury komunikacji językowej: normy etyczne w komunikacji międzyludzkiej (nakazy i zakazy); zasada kooperacji; problem szczerości; bariery w komunikacji (indywidualne, grupowe, społeczne) Między perswazją a manipulacją w różnych typach komunikacji językowej: propaganda, perswazja, manipulacja - uporządkowanie pojęć; manipulacja i perswazja jako działania socjotechniczne (w perspektywie etycznej); funkcja perswazyjna tekstów reklamowych. Sytuacje komunikacyjne w mediach cyfrowych: język codziennej komunikacji (odmiana swobodna, staranna i oficjalna); języki funkcjonalne (odmiana artystyczna i naukowa); socjolekty; profesjolekty; zmiany ról nadawczo-odbiorczych (dialogowość, sytuacyjność, hipertekstowość). Ekspansja potoczności w języku i w kulturze: językowe wyróżniki stylu potocznego; styl potoczny jako centrum systemu stylowego języka; zróżnicowanie stylu potocznego (rejestr neutralny i emocjonalny, rejestr swobodny i staranny); spór o potoczność w języku i kulturze (koncepcja stylistyczno-sytuacyjna, koncepcja antropologiczno-kulturowa); składniki potocznego obrazu świata. Przeobrażenia w kulturze a zmiany w modelu polskiej grzeczności językowej: zróżnicowanie formalnojęzykowe i pragmatycznojęzykowe etykiety językowej; grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym, publicznym i masowym; zmiany w modelu grzeczności a tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny. Wulgaryzacja polszczyzny w komunikacji codziennej i publicznej: wulgaryzmy a łamanie normy kulturowej; wulgaryzacja języka w mediach; metajęzykowa obudowa przekleństw i wulgaryzmów; zjawisko dewulgaryzacji wulgaryzmów. Agresja werbalna i niewerbalna w zachowaniach komunikacyjnych: pojęcie dyskursu agresywnego; przyczyny i funkcje agresywnych działań językowych; werbalne i pozawerbalne wykładniki agresji językowej; odmiany agresji językowej (eksplicytna, manipulacyjna, implicytna). |
Literatura: |
Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, pod red. J. Bartmińskiego i U. Majer-Baranowskiej, Lublin 2005. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006. J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006. Język trzeciego tysiąclecia II. Zbiór referatów z konferencji, t. 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Seria „Język a komunikacja” 4, pod red. G. Szpili, Kraków 2002. Język w mediach masowych, pod red. J. Bralczyka i K. Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2000. M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, pod red. J. Stewarta, Warszawa 2005. M. Peisert, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław 2004. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: właściwie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z etyką i estetyką języka, perswazją i manipulacją językową, potocznym paradygmatem polszczyzny, modelem grzeczności językowej, zjawiskami wulgaryzacji i agresji językowej rozpoznać i zinterpretować mechanizmy perswazji i manipulacji językowej rozpoznać w różnych typach tekstów elementy potoczne i właściwie je ocenić wyjaśnić zależności między sytuacją komunikacyjną a formą grzecznościowych aktów mowy i ich typami przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą kultury komunikacji językowej podjąć dyskusję na temat zagrożeń współczesnej polszczyzny ocenić poziom kompetencji komunikacyjnej własnej, jak również innych osób w grupie korzystać z najnowszych źródeł wiedzy odnoszących się do kultury komunikacji językowej |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; umiejętność zaprezentowania na kolokwium ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.