Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krytyka filmowa - specjalizacja: kultura filmowa i medialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-KF-31FKMDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Krytyka filmowa - specjalizacja: kultura filmowa i medialna
Jednostka: Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Film i kultura mediów

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- kształtowanie umiejętności samodzielnego tworzenia tekstów utrzymanych w określonej konwencji i pracy redakcyjnej nad nimi

- kształtowanie umiejętności prowadzenia debaty merytorycznej na wybrany temat z użyciem wielostronnej argumentacji merytorycznej

- stymulowanie kreatywności i aktywności w poszukiwaniu inspiracji tematycznych dla przygotowywanych prac

- kształtowanie umiejętności krytycznej samooceny oraz oceny prac innych studentów

- kształtowanie umiejętności kreowania wypowiedzi krytyczno filmowej w języku audiowizualnym

- inspiracja do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z wyborem tematów tekstów oraz tematu debaty, kształtowanie , umiejętność korzystania z wiedzy pozyskiwanej w ramach innych zajęć.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Nie obowiązują.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka UAM, biblioteki cyfrowe.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Część wykładowa, prowadzenie konwersacji, omawiającej wybrane teksty, prace audiowizualne i prelekcje, prezentacja prac, debata


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta 15

Praca własna studenta# czytanie wskazanych tekstów, przygotowanie prac pisemnych, ustnych i audiowizualnych, przygotowanie do debaty.

Suma godzin 45

Skrócony opis:

Przedmiot krytyka filmowa ma pomóc studentom w zdobyciu praktycznej umiejętności formułowania tekstów i wypowiedzi krytycznofilmowych w różnych gatunkach, najprostszych (notka) i bardziej skomplikowanych (np. esej, videoblog). Dlatego zajęcia mają charakter warsztatowy. Polegają w głównej mierze na pracy z konkretnymi tekstami studentów i zawodowych krytyków, omawianiu ich i sugerowaniu koniecznych korekt. Oprócz tego studenci zapoznawani są z elementami tradycji krytycznofilmowej, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej.

Literatura:

Krzysztof Mętrak, Autografy na ekranie, Warszawa 1974.

Pauline Kael, Co dzień w kinie, Warszawa 1978.

Konrad Eberhardt, O polskich filmach, Warszawa 1982.

Tadeusz Sobolewski, Za duży blask. O kinie współczesnym, Kraków 2004.

Krzysztof Kłopotowski, Obalanie idoli, Warszawa 2004.

Wojciech Kuczok, To piekielne kino, Warszawa 2006.

Kino ze znakiem jakości (pod. red. A. Osmólskiej-Mętrak), Warszawa 2011.

EKRANy 6(10)/2012 „Wszyscy jesteśmy krytykami”

Każdy krytykiem?, rozmowa z udziałem Tomasza Cyza, Juliusza Kurkiewicza, Andy Rottenberg, Tadeusza Sobolewskiego i Jakuba Sochy, http://www.dwutygodnik.com/artykul/1398-kazdy-krytykiem.html

Konrad Eberhardt, red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2013.

Aleksander Jackiewicz, red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2015.

Ponadto wybór artykułów z bieżącej prasy filmowejoraz teksty nadesłane na Konkurs dla Młodych Krytyków Filmowych im. K. Mętraka

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

zdefiniować formę i funkcje podstawowych gatunków krytyki filmowej

identyfikować różne tendencje historyczne i współczesne w dziedzinie krytyki filmowej

stworzyć tekst we wszystkich formach krytycznofilmowych omawianych podczas zajęć

przeprowadzić w oparciu o zdobytą wiedzę debatę na wcześniej ustalony temat

redagować i korygować swoje teksty według wskazań prowadzącego

prowadzić rzeczową dyskusję na temat tekstów własnych oraz napisanych przez innych studentów

pracować w zespole, przygotowując i uczestnicząc w debacie na wcześniej ustalony temat

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę niedostateczną: Student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, nie potrafi stworzyć poprawnych tekstów realizujących założenia wskazanych gatunków krytyczno filmowych, prelekcji i prezentacji.

Na ocenę dostateczną: Student prezentuje podstawową wiedzę z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi stworzyć poprawne teksty realizujące założenia wskazanych gatunków krytyczno filmowych, prelekcję i prezentację.

Na ocenę dobrą: Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi, zachowując wysoki poziom, stworzyć teksty realizujące założenia wskazanych gatunków krytycznofilmowych, prelekcji oraz prezentacji, bierze aktywny udział w przygotowaniu i prowadzeniu debaty.

Na ocenę bardzo dobrą: Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi, zachowując bardzo wysoki poziom i wykazując się indywidualnym stylem, stworzyć teksty realizujące założenia wskazanych gatunków krytyczno filmowych, prelekcji i prezentacji, bierze aktywny udział w przygotowaniu i prowadzeniu debaty, wyróżnia się aktywnością i trafnością sądów w dyskusji na tekstami innych studentów.

W sytuacji, gdy ocena waha się między dostateczną a dobrą, prowadzący może postawić ocenę dostateczną plus.

W sytuacji, gdy ocena waha się między dobrą a bardzo dobrą, prowadzący może postawić ocenę dobrą plus.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)