Krytyka filmowa - specjalizacja: kultura filmowa i medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KF-31FKMDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Krytyka filmowa - specjalizacja: kultura filmowa i medialna |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Film i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - kształtowanie umiejętności samodzielnego tworzenia tekstów utrzymanych w określonej konwencji i pracy redakcyjnej nad nimi - kształtowanie umiejętności prowadzenia debaty merytorycznej na wybrany temat z użyciem wielostronnej argumentacji merytorycznej - stymulowanie kreatywności i aktywności w poszukiwaniu inspiracji tematycznych dla przygotowywanych prac - kształtowanie umiejętności krytycznej samooceny oraz oceny prac innych studentów - kształtowanie umiejętności kreowania wypowiedzi krytyczno filmowej w języku audiowizualnym - inspiracja do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z wyborem tematów tekstów oraz tematu debaty, kształtowanie , umiejętność korzystania z wiedzy pozyskiwanej w ramach innych zajęć. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Nie obowiązują. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka UAM, biblioteki cyfrowe. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Część wykładowa, prowadzenie konwersacji, omawiającej wybrane teksty, prace audiowizualne i prelekcje, prezentacja prac, debata |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta 15 Praca własna studenta# czytanie wskazanych tekstów, przygotowanie prac pisemnych, ustnych i audiowizualnych, przygotowanie do debaty. Suma godzin 45 |
Skrócony opis: |
Przedmiot krytyka filmowa ma pomóc studentom w zdobyciu praktycznej umiejętności formułowania tekstów i wypowiedzi krytycznofilmowych w różnych gatunkach, najprostszych (notka) i bardziej skomplikowanych (np. esej, videoblog). Dlatego zajęcia mają charakter warsztatowy. Polegają w głównej mierze na pracy z konkretnymi tekstami studentów i zawodowych krytyków, omawianiu ich i sugerowaniu koniecznych korekt. Oprócz tego studenci zapoznawani są z elementami tradycji krytycznofilmowej, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej. |
Literatura: |
Krzysztof Mętrak, Autografy na ekranie, Warszawa 1974. Pauline Kael, Co dzień w kinie, Warszawa 1978. Konrad Eberhardt, O polskich filmach, Warszawa 1982. Tadeusz Sobolewski, Za duży blask. O kinie współczesnym, Kraków 2004. Krzysztof Kłopotowski, Obalanie idoli, Warszawa 2004. Wojciech Kuczok, To piekielne kino, Warszawa 2006. Kino ze znakiem jakości (pod. red. A. Osmólskiej-Mętrak), Warszawa 2011. EKRANy 6(10)/2012 „Wszyscy jesteśmy krytykami” Każdy krytykiem?, rozmowa z udziałem Tomasza Cyza, Juliusza Kurkiewicza, Andy Rottenberg, Tadeusza Sobolewskiego i Jakuba Sochy, http://www.dwutygodnik.com/artykul/1398-kazdy-krytykiem.html Konrad Eberhardt, red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2013. Aleksander Jackiewicz, red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2015. Ponadto wybór artykułów z bieżącej prasy filmowejoraz teksty nadesłane na Konkurs dla Młodych Krytyków Filmowych im. K. Mętraka |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: zdefiniować formę i funkcje podstawowych gatunków krytyki filmowej identyfikować różne tendencje historyczne i współczesne w dziedzinie krytyki filmowej stworzyć tekst we wszystkich formach krytycznofilmowych omawianych podczas zajęć przeprowadzić w oparciu o zdobytą wiedzę debatę na wcześniej ustalony temat redagować i korygować swoje teksty według wskazań prowadzącego prowadzić rzeczową dyskusję na temat tekstów własnych oraz napisanych przez innych studentów pracować w zespole, przygotowując i uczestnicząc w debacie na wcześniej ustalony temat |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę niedostateczną: Student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, nie potrafi stworzyć poprawnych tekstów realizujących założenia wskazanych gatunków krytyczno filmowych, prelekcji i prezentacji. Na ocenę dostateczną: Student prezentuje podstawową wiedzę z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi stworzyć poprawne teksty realizujące założenia wskazanych gatunków krytyczno filmowych, prelekcję i prezentację. Na ocenę dobrą: Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi, zachowując wysoki poziom, stworzyć teksty realizujące założenia wskazanych gatunków krytycznofilmowych, prelekcji oraz prezentacji, bierze aktywny udział w przygotowaniu i prowadzeniu debaty. Na ocenę bardzo dobrą: Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny krytyki filmowej w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi, zachowując bardzo wysoki poziom i wykazując się indywidualnym stylem, stworzyć teksty realizujące założenia wskazanych gatunków krytyczno filmowych, prelekcji i prezentacji, bierze aktywny udział w przygotowaniu i prowadzeniu debaty, wyróżnia się aktywnością i trafnością sądów w dyskusji na tekstami innych studentów. W sytuacji, gdy ocena waha się między dostateczną a dobrą, prowadzący może postawić ocenę dostateczną plus. W sytuacji, gdy ocena waha się między dobrą a bardzo dobrą, prowadzący może postawić ocenę dobrą plus. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.