Podstawy kultury europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KE-22SDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kultury europejskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DL FilSlowPol/FSP Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku programu X-S1-FilBuł Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku programu X-S1-FilChorSerb Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku programu X-S1-FilSerbChor Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii chorwackiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii serbskiej (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - ukazanie cywilizacji europejskiej w perspektywie jej antycznych źródeł, - pokazanie wagi podejścia interdyscyplinarnego w kontekście badań nad dziedzictwem europejskim, - wskazanie roli dziedzictwa antycznego w kulturze Słowian. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 (1+1) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - epoki historyczne w dziejach cywilizacji rzymskiej i ich kulturowe oraz językowe dziedzictwo, - metodologia badań nad antykiem rzymskim w kontekście studiów nad tożsamością kultury europejskiej, - analiza wybranych arcydzieł literatury rzymskiej w perspektywie ich recepcji w literaturze powszechnej (Plaut, Cyceron, św. Augustyn), - analiza wybranych arcydzieł literatury łacińskiej i ich wpływu na rozwój piśmiennictwa narodów słowiańskich (Wergiliusz, Horacy, Owidiusz), - wpływ języka łacińskiego i kultury rzymskiej na rozwój języków słowiańskich i ich kultur, - wpływ kultury rzymskiej na kształtowanie się europejskiej tożsamości cywilizacyjnej, - współczesna kultura europejska wobec dziedzictwa cywilizacji rzymskiej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: R. Brague, Europa. Droga rzymska, przeł. W. Dłuski, Warszawa 2012. K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa1955 i wyd. następne. S. Stabryła, Starożytny Rzym, Warszawa 1992. Rzym i my. Wprowadzenie do literatury i kultury łacińskiej, przeł. I. Lewandowski i W.M. Malinowski, Poznań 2009. Publiusz Wergiliusz Maro, Eneida, przeł. T. Karyłowicz, Wrocław 1981. Kwintus Horacjusz Flakkus, Dzieła wszystkie, t. 1, Ody i epody, oprac. O. Jurewicz, Wrocław 1986. Święty Augustyn, Wyznania, przeł. J. Czuj, Warszawa 1954. A.W. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 1998. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzictwa języka, literatury i kultury greckiej i łacińskiej w kulturze europejskiej, - zna podstawową terminologię z zakresu badań nad kulturą grecką i łacińską oraz jej recepcją, - ma podstawową wiedzę o powiązaniach różnych dziedzin i dyscyplin naukowych z badaniami nad rzymskimi dziedzictwem literackim i kulturowym, - zna i potrafi stosować podstawowe metody analizy dzieł literatury rzymskiej oraz umie docenić znaczenie kompetencji filologicznych w procesie komunikacji kulturowej, - potrafi łączyć podstawową wiedzę na temat języka i kultury greckiej z naukową refleksją dotyczącą ich wpływu na języki i kultury słowiańskie, - potrafi łączyć podstawową wiedzę na temat języka łacińskiego i kultury rzymskiej z naukową refleksją dotyczącą ich wpływu na języki i kultury słowiańskie, - potrafi docenić znaczenie badań filologicznych nad literaturą łacińską i zna wartość rzymskiego dziedzictwa we współczesnej kulturze narodów słowiańskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksander Mikołajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksander Mikołajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksander Mikołajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksander Mikołajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.